Francia autóipar

Chapron Centenárium

2019.03.30.

Magyarországon az elkötelezett Citroën rajongók a különböző DS-átalakításokról ismerik Henri Chapron karosszériakészítő nevét. Pedig a Chapron műhely története jóval régebben, egész pontosan 100 éve kezdődött.

Az idei párizsi Retromobile kiállításon természetesen a Citroën 100 éves jubileuma kapta a legnagyobb figyelmet. A szervezők a különleges karóráiról ismert Richard Mille szponzorálásával, egy magángyűjtő segítségével külön standon 18 darab különleges, Chapron-karosszériás DS modellt gyűjtöttek össze. Ezzel két jubileumot is sikerült megünnepelni. 1919-ben ugyanis nem csupán André Citroën készítette el első gépkocsiját, hanem Henri Chapron is akkor nyitotta meg saját vállalkozását, amelyből egy nagy hatású karosszéria-gyártó vállalkozás fejlődött ki.

Egy Chapron-karosszériás Citroen DS LeMan Coupé a Retromobile kiállításon. 1966-1973 között 27 darab készült ebből a karosszériaváltozatból.

 

Henri Chapron 1886-ban született Orleans közelében. Az általános iskola elvégzése után egy nyergeshez állt be tanoncnak, majd 1900-tól bebarangolta Franciaországot, s hintógyáraknál tanulta ki a különböző mesterségbeli fogásokat. Az első világháborúban nyergesként dolgozott.

(Forrás: Les Vieilles Bielles de Lempdes)

1919-ben megházasodott. Felesége, Berthe Joséphine Amélie Goberville segítségével Párizs Neilly-sur-Seine nevű elővárosában kibérelt egy kertet, ahol berendezte első műhelyét. A hadsereg által leselejtezett Ford Model T autókat újította fel, s új, elegáns, négyüléses karosszériákkal látta el a leharcolt túrakocsikat. Az általa épített autók híre hamarosan elterjed, s megindul az ügyfelek rohama. Hotchkiss, Chenard&Walcker, Panhard&Levassor alvázakra készülnek a felépítmények.

(Forrás: Catawiki)

1923-ra a kert már szűknek bizonyul. Az új helyszín: Levallois-Perret, egy hatalmas csarnok, amelyet még Gustave Eiffel épített a XIX. században. A rákövetkező 60 évben ez lesz a Chapron vállalat otthona. 1927-re 350 munkás naponta kb. három karosszériát állít elő. Henri Chapron már nem dolgozhat a rajzasztalnál, fő feladata a menedzselés. Külön rajzolókat alkalmaz, s persze lakatosokat, bognárokat, nyergeseket, bőrműveseket, szerelőket stb.

Alexander Schaufler Chapron karosszériás Hispano-Suiza H6B autója a 2015-ös Balatonfüred Concours d'Elegance szépségversenyen

Az 1929-es gazdasági válság érzékenyen érintette az autóipar szereplőit is. Chapron, akit soha nem szédített meg a túlzó extravagancia – akadt olyan konkurense, amely egy vásárló kérésére békabőrrel (!) kárpitozott autóbelsőt – a szolid üzletmenetnek köszönhetően átvészelte ezt a nehéz időszakot is. Nagyszerűen megértették egymást Louis Delage-zsal, aki szintén a visszafogottságot kedvelte. Így az 1929-ben bemutatott Delage D8 alvázak egy részét Chapron karosszálhatta.

 1934 Rolls­Royce Phantom II Chapron 3 Position Drophead Coupé 

Az 1930-as években egyre több autógyár döntött úgy, hogy a karosszériákat is házon belül állítja elő. Ráadásul megjelentek az önhordó szerkezetek is. Ebben a helyzetben Chapronnak is nehéz döntéseket kellett hoznia. Végül 150 munkással folytatta tovább működését.

Forrás: Crankhandleblog

1935-ben a Delahaye bemutatta a 135-ös típusát, amely hamarosan a karosszériaépítők egyik kedvence lett. A Chapron lett a kevés kiválasztott egyike, s az általuk kínált felépítmények bekerültek a gyári katalógusba. Ez életmentőnek bizonyult a második világháború előtti években.

1937 Delahaye 135 Coupé des Alpes Chapron karosszériával a 2016-os Pebble Beach Concours d'Elegance rendezvényen. (Fotó: Steve Burton)

A második világháború során a Levallois-Perretben található üzemet elfoglalták a németek. Chapron a félkész autókat és a műhely felszerelését még időben átmentette Nouan-le-Fuzelier-be. Mivel nem akarja kirúgni munkatársait, ezért karosszériák helyett lóvontatású szekerekkel, illetve autók fagáz-hajtásra történő átalakításával kezdenek foglalkozni. Chapron magánéletében is fordulat következik be: elvált első feleségétől, megismerkedett egy nála harminc évvel fiatalabb hölggyel, Françoise Chevrier-rel, akivel 1948-ban házasodott össze.

1948-as Delahaye 135 MS Chapron Vedette Cabriolet a 2016-os Pebble Beach Concours d'Elegance szépségversenyhez kapcsolódó túrán.

A második világháborút követő években Franciaországban jelentős adótételeket vezettek be a nagy méretű motorral szerelt automobilokra. Ez okozta a Bugatti, a Hispano-Suiza, a Delage és a Delahaye és mások megszűnését. Velük együtt a nagy multú karosszériagyárak, mint a Figoni&Falaschi, Antem és mások szintén a történelemkönyvek lapjaira vándoroltak. Egy korszak lezárult.

 

Henri Chapron tudta, hogy nem sok választása van. A Traction pályafutásának végéhez közeledett, a Peugeot 203 nem volt túl vonzó, a Renault-nak nem akadt használható típusa, ráadásul a Simca vezetőségével nem ápolt baráti kapcsolatot. Ebben a helyzetben Chapron megmozgatta összeköttetéseit, s 1955-ben a Citroën megbízta őt egy új típus prototípusainak karosszériamunkálataival. Ez volt a DS, amely a Chapron történetének újabb sikersztorija lett. 1958-ban a Citroën jóváhagyása nélkül épített egy kabriót az új típus alapjaira. Ez azt jelentette, hogy meg kellett vásárolnia egy komplett DS-t, amelyet szétszerelt és úgy alakított át. Ám az óriási érdeklődés láttán a Citroën is megmásította elhatározását, s Usine Cabriolet néven a hivatalos kereskedőhálózaton keresztül árusította a Chapron-féle nyitott változatot. 1958-1974 között több, mint 300 DS-re került Chapron karosszéria. Többféle kabriót, kupét, továbbá nyújtott tengelytávú limuzint kínáltak, sőt DeGaulle elnök részére egy speciális, 6,3 méter hosszú reprezentatív járművet is készítettek.

Forrás: Crankhandleblog

A DS üzletág mellett egyre csökkenő darabszámban, de exkluzív, egyedi karosszériák is készültek. 1956-ban a Franay karosszériagyár ajtajára is lakat került. Chapron leszerződtette a Franay egykori vezetőjét, akinek segítségével újabb ügyfelekhez jutott. Ennek köszönhető, hogy a Párizsi Autókiállításon egy Rolls és egy Bentley is Chapron-karosszériát viselt.

DeGaulle elnöki DS limuzinja. (Forrás: Citroenet.org.uk)

Az 1960-as évek végén Chapron fokozatosan visszavonult a nevét viselő cég irányításától. Az idős szakember helyére felesége lépett, aki lányuk, Noelle segítségével próbált meg boldogulni a döntően férfiak uralta szakmában.

 

1970-ben megjelent az új Citroën SM, amelyet szintén átdolgozott a Chapron műhely. Ám a helyzet egyre romlott. Az 1970-es éveket a Peugeot 604 és a Citroën CX páncélozott változatával, különféle prototípusokkal, illetve régi autók restaurálásával sikerült átvészelni.

 

Henri Chapron 92 éves korában, 1978. május 14-én hunyt el. Hét évvel később a Chapron karosszériaműhely befejezi működését. Akkor már csupán 38-an dolgoztak a megkopott dicsőségű vállalatnál. Az üzemcsarnokot az 1990-es években lebontották. A Chapron név azonban a számos túlélő jármű révén fennmarad! 2016-ban a híres Pebble Beach Concours d'Elegance szépségversenyen is tisztelegtek Henri Chapron emléke előtt. Ezt követte idén februárban a Retromobile DS-parádéja.

 

Források:

http://leroux.andre.free.fr/carrossierchapron.htm

http://pebblebeachconcours.net/assets/images/Chapron%20Newsletter.pdf

http://www.henrichapron.com/Henri_Chapron/History.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/ds/chapron/chapron-index.html

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.02
Megérkezett a robosztus és sportos megjelenésű Suzuki ACROSS! A kifinomult plug-in hybrid....
2020.07.02
A Porsche Hungaria Volkswagen márkája is benevezett az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Járműipar.hu....
2020.07.02
Fontos mérföldkőhöz érkezett az Alfa Romeo. A fennállásának 110. évfordulóját ünneplő patinás olasz....
2020.07.02
A szabadidőjárművek nemcsak újonnan, de használtan is egyre népszerűbbek az autóvásárlók körében.....
2020.07.02
Egy fiatal nő életét vesztette közúti balesetben Szolnok külterületén - közölte a Jász-Nagykun-....
2020.07.02
Július 4-én, szombaton a Múzeumvasút megnyitja kapuit. Az első üzemnapon András, a gőzös várja a....
2020.07.02
Korábbi sajtóközleményünkben az autók nyári felkészítéséhez adtunk tanácsot: https://hta.org.hu/....
2020.07.02
Az elmúlt évtized során a UPS több mint egy milliárd dollárt fektetett be az alternatív....
2020.07.02
Tudtad, hogy egy tengeri élőlényről lett elnevezve minden idők legmenőbb Opel sportkupéja, ami már....
2020.07.01
Negyedével kevesebb új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon az idén az első fél....