magyarok a világ járműgyártásában

Commsignia – világmárkák fordulnak hozzánk

2022.06.03.

Kicsi magyar cég, de megkerülhetetlen világnagyság az autók mesterséges intelligenciájának fejlesztésében. Szakterülete a gépkocsik kommunikációja egymással és az út menti infrastruktúrával, szoftverjeit nagyon sok járműbe telepítik, és ennek gyors felfutása várható.

Kvízkérdés lehetne: melyik magyar cég terméke van benne nagyon sok prémiumautóban, anélkül, hogy sejtelme lenne róla a tulajdonosnak? Szinte senki sem tudna helyesen válaszolni! Hiszen rejtve marad egy-egy jól látható szerkezeti elemet az autógyártónak beszállító vállalkozás neve is, csak szakértő szemmel, alaposan megnézve látható az alkatrész eredete. De melyik budapesti, magyar alapítású, vezetésű és tulajdonú vállalat munkájának eredménye működik vezető autógyártók típusaiban – láthatatlanul?

Ez egy szoftver, amelyet betöltenek sokféle gépkocsi (személy- és teherautók) egyik, speciális fedélzeti számítógépébe, amelyet valamilyen hardvergyártó állított elő, legfeljebb csak annak a meglehetősen eldugott dobozán látszik, hogy a Commsignia szellemi terméke fut benne. A sofőr mindössze annyit észlel, hogy szöveges, piktogramos, vagy hangbemondásos figyelmeztetést kap veszélyhelyzetről, vagy tanácsot forgalmi helyzet ügyes kezelésére. Amit lát, vagy hall, azt az adott kocsi gyártója tervezte meg, saját elképzelései szerint, minden a pilóta saját (menüből választható) nyelvén jelenik meg, tehát még ez sem magyar eredetű.

A háttérben rejtőzik a lényeg, a Commsignia V2X (vehicle to everything) szoftvere, amellyel közvetlenül kommunikálnak egymással az autók és az út mentén telepített készülékek. Az új tudományos területen a high-tech cég értékesítési igazgatója, Patay Szabolcs a vezetőnk. „Büszkék vagyunk, hogy magyar cégként állítjuk elő a tudást, a világ legnagyobb autógyárai jönnek hozzánk. Mi találjuk ki, mi kell az iparágnak, nincs kit követni. Benne vagyunk a technológia globális szabványosításában, ez nem jövőbeli sci-fi, már itt van közöttünk, nemsokára beleteszik minden új autóba”.

A Commsignia központja a szilíciumvölgyi Santa Clarában van, jelen vannak Detroit mellett, infrastrukturális üzletágat tartanak fenn az Egyesült Államokban, tevékenyek Európában, Koreában, Kínában, Japánban. Értik az autógyártók cégkultúráját, jók a kapcsolataik a legnevesebbekkel. Globális működésük ellenére megmaradt Magyarországon az autóipari szoftverek fejlesztése, tesztelése. A cég saját hardver eszközt is gyárt, elsősorban okosváros jellegű projektekhez, ezekkel amerikai városok útjain is találkozni lehet. Kevés a konkurenciájuk, megkerülhetetlenek, globálisan úgy elsők, hogy piaci részesedésük kétszeresen haladja meg a másodikét.

Nézzük, mire is képes a V2X, mik az előnyei? Nagyjából egy kilométeres, de legalább háromszáz méteres hatótávján belül közvetlenül, valós időben cserélnek információkat a járművek, figyelmeztetik a többieket veszélyhelyzetekre, például ha karambol következhet be az utcasarkon túl, láthatatlanul, de túl gyorsan közeledő kocsival, vagy ha kezd feltorlódni egy autópálya forgalma, és sorozatütközés veszélye fenyeget. Ennek jelentőségét nem lehet túlhangsúlyozni, megelőzheti, hogy egy kamion figyelmetlen sofőrje tömegbalesetet okozzon. Belép a kommunikációba az autópálya kamerarendszere is, városokban pedig a jelzőlámpák vezérlőközpontja. A vezetőnek jelzi a kocsija, hogy milyen sebességgel kap zöldet a következő lámpánál, nem kell megállni, folyamatos a forgalom, jobb az út kapacitásának kihasználása. Ha menőautó siet beteggel, rádiójelzései alapján mindenütt szabad utat kap, a többi jármű pedig figyelmeztetést. Denverben zöldhullámot biztosítanak a hókotrónak, ha leengedi tolólapját.

Patay Szabolcs 

A V2X segít csökkenteni a távolsági fuvarozó nagyteherautók fogyasztását. A „platooning” szoftverfunkcióval közvetlen közelben mehetnek egymás után, konvojban, mint egy tehervonat vagonjai. Nagymértékben csökken a légellenállás, a fogyasztás, a légszennyezés, és a menetoszlop egyöntetűen reagálhat forgalmi helyzetekre, például, hogy beengedjenek egy járművet a kihajtó sávba. Míg eddig szigetszerűen voltak elválasztva a járművek, most már közösségként működhetnek együtt. 

Eddig a volánnál ülő ember figyelmeztetéséről, instruálásáról volt szó, amelyhez, az autógyártó választása szerint hozzájárulhat a kormánykerék vagy az ülés rezegtetése, szó szerint felriasztva a bóbiskoló autóst. Ugyanilyen nagy a jelentősége az önvezető gépkocsik bevonásának is a rendszerbe. Most már nem kameráik képét elemezve kell „kitalálniuk”, milyen színű egy jelzőlámpa, hanem biztos információt kapnak róla, jelzésekre aktívan, kikerülő manőverrel, sávváltással, vészfékezéssel reagálhatnak. Vajon milyen lesz, ha szinte valamennyi gépkocsiban benne lesz a rendszer, illetve az egyre több autonóm jármű fejlett mesterséges intelligenciával rendezi egymás között a forgalmat?  

Utópia? Korántsem! A Commsigniáé az egyik legolcsóbb technológia, mellyel a meglévő szenzorok, lézeres, radaros megoldások is bevonhatóak egy olyan rendszerbe, mely az információk megosztásával teszi biztonságosabbá az utakat. Ez segíti gyors elterjedését, például Las Vegasban több, mint kétszáz kereszteződésbe telepítettek V2X infrastruktúrát, amelynek jeleit sok új kocsi veszi, és több száz taxi kapcsolódik hozzá. Magyarországon is van az európai projektbe illeszkedő útmenti rendszer, az M1-es autópályán, egészen az országhatárig, csak ki kell használni.

Európában lassan túllépi a lélektani milliós határt a kommunikáló gépkocsik száma, és gyors felfutása várható. Az új autók balesetbiztonságát értékelő és nyilvánosságra hozó Euro NCAP tervezi, hogy 2024-től beleveszi minősítésébe a V2X meglétét is, így amelyik autógyártó maximális pontszámmal szeretné meggyőzni vásárlóit, nem térhet ki telepítése elől.

Ki gondolta volna, hogy szinte valamennyi új gépjárműben magyar fejlesztés szolgálja nemsokára a közlekedésbiztonságot és a stresszmentes vezetést? A Commsignia jó példa arra, hogy lehetünk sikeresek a járműgyártás olyan ágazataiban, ahol nem az óriási ipari kapacitás, hanem a szellemi teljesítmény számít.

Képek: Commsignia

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.27
Romániában 8,66 százalékkal nőtt az autóipari termelés az év első hat hónapjában - közölte a....
2024.07.27
A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint tavaly június végén a tisztán elektromos hajtású....
2024.07.27
Június végén mutatkozott be a hazai újságíróknak az új Peugeot E-3008, a már indulásként elektromos....
2024.07.27
„Az EU soros elnökség kapcsán gyakran rendőrautó vagy rendőrmotor által felvezetett delegációs....
2024.07.27
Az M0-s autóúton, a déli-szektorban, az M1-es autópálya felé, az Annahegyi pihenőnél történt a....
2024.07.27
Az Izraeli Járműimportőrök Szövetsége által közétett legfrissebb kimutatások alapján a kínai....
2024.07.26
Izgalmas autó a kettes kupé, főleg ezzel a kétliteres benzinmotorral. Erős, szép, kényelmes és még....
2024.07.26
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője érte el a leggyorsabb köridőt a Forma-1-es Belga Nagydíj....
2024.07.26
A brit fejlesztésű elektromos autó rendkívül gyors töltési képességekkel rendelkezik, viszont a kis....
2024.07.26
Közlekedési baleset történt 2024. július 26-án 15 óra 40 perc körüli időben az M1-es autópálya....