jogosítvány

Country zene, szívómotor és a nagy Amerika – 5. rész

2019.10.07.

Milyen egyszerű Amerikában jogosítványt szerezni? Tarts velem következő írásomban ismét, New York autós szemszögből való vizsgálata után lássuk csak, európai alapokkal mennyire nehéz és mennyivel másabb az USA-ban jogosítványhoz jutni, ha letelt a 3 hónapos türelmi idő, amíg még rendben vagy az EU-s kártyáddal!

Kezdetben nem hittem volna, hogy valaha is sikerülni fog. Amikor az első kilométereket tettem meg, persze azt gondoltam, annyira sok szabály más errrefelé, hogy lehet, hogy a három hónapos, aktív vezetési időszak nem lesz elegendő hozzá, hogy itteni aszfaltbetyárrá avanzsáljanak. Tiltó tábla hiányban az elsőbbséget megadva lehet pirosnál jobbra fordulni, párhuzamos útszakaszok közötti U-kanyaros visszafordítóknál meg kell tanulni eltalálni a sávot, annak függvényében, hogy visszakanyarodsz-e vagy 180 fokban vagy csak 90-et tennél meg átvágva; itt a teli piros villog, ott a sárga nyíl pulzál; vajon 35, 40 vagy 45 a sebességlimit itt, ahol éppen nem látok táblát, vagy az iskola zóna miatt ebben a napszakban éppen még lassabban kell menni? Szabálytalan előzés 4 büntetőpont, agresszív vezetés szintén 4 pont (bármire rá lehet fogni, nemde?), gyorshajtás 5 mérföld/órás túllépés esetén szintén 4 pont, és voilá, repült a jogsi.

Ha megállít a rendőr, két manccsal a kormányba kell kapaszkodni, semmit esetre sem matatni meg előkészíteni a papírokat, mert könnyen lehet, hogy 9 mm-rel csökken az ép bőrfelületed átmérője már a kommunikáció megkezdése előtt. Vészvillogós autó a leállósávban vagy villogó rendőr, akkor itt Michigan államban eggyel arrébb kell sorolni, de vajon Ohióban és Kaliforniában is büntetnek ennek elmulasztásáért? Mert ha odaköltöznék és lenne állandó lakcímem, csinálhatnám a következő tesztet, mert államonként mások a szabályok.

Ami nagyon tetszik például, hogy jó előre meg kell állni az iskolabusz előtt, ha villog. A vészvillogó mellett a vezetőoldalon egy kihajtható STOP felirat is pulzál. Az első lökhárítónál egy lovaglópálca szerűség is kinyílik, nehogy valaki rögtön a busz mellől próbáljon a sávra lépni, túl nagy takarásból. Ilyenkor áll végig az utca, de tény, hogy nincs is gázolás. Az egyenruhások nagyon megharagudnak az ilyen jellegű elsőbbségadás elmulasztásáért, okkal. A másik kedvenc: szirénázva érkezik egy jármű. Összesen 5 sávon haladhat+kanyarodhat a forgalom oda-vissza, mégis mindenki kisorol és hamar állóra fékezi a járművét már abban a pillanatban, hogy a horizonton feltűnik a megkülönböztető jelzés. Nincs sumákolás, általában 3 tiszta sáv áll a rendőrök-mentők rendelkezésére.

Ami nem tetszik, például a szirénák gyenge hangja. Egyedül a tűzoltók jellegzetes kürtje üti meg az EU-s hangszintet, a többiek csak nyekeregnek, így nagyon nehéz dolgod lehet, amikor a kereszteződésben oldalról érkeznek. Ha halkan is, de szól a zene, nincs sok esélyed... Néha szimplán csak villognak a biztos urak, te meg csak térülsz-fordulsz, és azon kapod magad, egy villódzó karácsonyfára hasonlító, marcona Ford áll veled szemben a semmiből.

Miután kiismertem az itteni vezetési szokásokat és a fent említett szituációkat, az első ilyen kormányablakhoz hasonlító iroda felé vettem az irányt, természetesen két héttel előre időpontot foglalva, mert különben soha nem kerülsz sorra... Ha honosítani akarod a jogsit, úgy 70 dollárért lefordítják, ezen felül pedig autós iskolától függően 45-55 dollár a kötelező vizsga (a hétvégén drágább). Ha újat csinálsz, az első tétel csak 30 dollár, viszont számítógépes tesztvizsgát is teszel. Teljesen a nulláról kezdve itt kb. 160 ezer forint kompletten.

A számítógépes vizsgán körülbelül 50-60 kérdés van. Szépen beülsz a sarokba az érintőképernyő elé, csak egy kamera figyel a csalás esetére vonatkozó aláírt eltiltónyilatkozat betűi mellett. Három nagy témakör van, összesen 11-12 hibázási lehetőséggel, viszont témakörönként vannak minimumpontok. A kérdések vonatkoznak például vezetési helyzetekre, sajátos állami szabályokra, táblákra. Sokkal egyszerűbb minden, mint otthon, nincsen négy járműves kereszteződés teli táblákkal meg rendőrbácsi karjelzésekkel, vagyis igyekezni kell elkerülni a frontális ütközést, esőben lámpát kapcsolsz, a marihuána pedig a látás mellett hat az időérzékelésünkre, és nem legális; valamint a szerény számú jelzőtáblák között krumpli-alma szinten azért különbséget tudsz tenni, meg amúgy is a legtöbbre betűvel ki van írva, mit ne csinálj... Aki otthon becsületesen felkészült az elméletből, megvan a gyakorlata, egy cseppet sem aggódhat idekint, mert sokkal magasabbak az elvárások nálunk magyaroknál. Több tábla, villamos-busz-zebra-biciklis kombó... Itt fél év alatt körülbelül 20 gyalogost és kerékpárost engedtem át a zebrán, és el sem akarták hinni, hogy megállt valaki. Alig van belőlük.

Szemvizsgálat, felírják a szemed színét, a magasságodat, a tömegedet, válaszolsz néhány egészségügyi és lakhelyi kérdésre, jön a többi személyes adat, aztán egy papírlappal minimum 30 napig valaki jogsissal kell együtt vezetned, ennél hamarabb nem jelentkezhetsz vizsgára.

A gyakorlati vizsgán az első feladatok közé tartozott egy vonal előtti megállás (hogy érzed-e a kocsi orrát), innen balra hátra bólyák közé betolatás, majd egy párhuzamos parkolási feladvány következett. Nem számít, ferde vagy-e, a lényeg, hogy ne üss le sok bólyát, csak legyél benne a körülhatárolt területben. Amint kész egy feladat, duddantasz, majd jön az oktató és mondja, hogy volt-e hiba. Csak azért is összeszedtem egy hibapontot, legalább egy legyen már, egy leheletnyit ferde voltam a párhuzamos parkolásnál. De nem mágus vagyok, hanem az ötméteres kocsitest ellenére az automata váltó, a tolatókamera és a billenős tükrök tették a dolgukat. Itt te viszed a kocsit a vizsgára, égjen az összes lámpa, ne legyen betörve a szélvédő és nagy vonalakban már jó is vagy – kis túlzással. Újabb meglepetés! Mellesleg megjegyzendő, kötelező műszaki vizsga sincs, mindenki maga felel járműve állapotáért, ezért kőkeményen szétrohadt és kerékkitörésre hajlamos autók bőven akadnak. Talán nálunk a kötelező műszaki nem is olyan rossz két évente az itteni helyzetet elnézve...

A következő lépésben irány a forgalom, autópályázás is kell sávváltással. 120 km/órás a limit itt. A vizsgáztató nem hajszol bele semmilyen veszélyes helyzetbe, nem kötekedik, néha kérdez, amúgy írogat és figyel. A vezetés közben azt éreztem, valahogy magyar honban sokkal nagyobb valószínűséggel buktatnak... Más a hozzáállás, itt 14 évesen már külön engedéllyel vezethetsz valamely államban. Az ügyesebbeknek 16-18 évesen saját autójuk van. Itt nagyon gyerekcipőben jár a tömegközlekedés néhány nagyvárost leszámítva, szóval minek is szúrjanak ki a vizsgáztatók (és az állam) a dolgozó jónéppel, amikor itt a mindennapjaid nélkülözhetetlen állomása a vezetés Amerika-szerte.

Beváltandó igazolás, majd kalap-kabát, két héten belül postázzák a jogsit.

Tarts velem a cikksorozat következő részében is, amelyben használt autót fogunk/próbálunk vásárolni az USA-ban. Vajon itt jobb a helyzet ezen a téren?

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.04.01
Mario Rosanda Ros Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.04.01
Különös korban élünk, amikor az információtechnika vívmányai mindenkinek lehetőséget adnak....
2020.04.01
Wolfgang Reitzle, a Continantal felügyelőbizottságának elnöke szerint új stratégiára van szükség a....
2020.04.01
Októberben rendezték volna meg Párizsban a kétévente esedékes autókiállítást, a szervezők azonban....
2020.04.01
Elhunyt Fazakas Szabolcs, a Horn-kormány ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi minisztere kedden. A....
2020.04.01
Törvénymódosítást követelnek az A3 meghosszabbítása ellen. A burgenlandi Zöldek és az SPÖ is az A3-....
2020.04.01
Werner Eichhorn veszi át áprilistól az Audi Kína vezetését. Ezt megelőzően az Egyesült Államokban....
2020.04.01
A fagyos reggeleken és a hűvösebb napokon az autósok hajlamosak arra, hogy túltolják a légkondi....
2020.04.01
A gyártás ütemezett, ideiglenes leállításáról, illetve a nyárra tervezett karbantartási munkálatok....
2020.04.01
A zsolnai KIA autógyár április 6-án, hétfőn újraindítja termelését - írja a parameter.sk ..