járműgyártás
Szerző: Heimer György
Becslése szerint így a globális autótermelés 2022-ben 81,6, 2023-ban pedig 88,5 darab körül alakulhat. „A csökkenés kockázata jelentős” – fogalmazott Mark Fulthorpe, a társaság igazgatója, megjegyezve, hogy legrosszabb esetben a gyártómennyiség akár 4 millióval is kevesebb lehet. A borúlátó prognózist az S&P azzal magyarázza, hogy az orosz-ukrán háború nyomán elszabadulhatnak az energia- és nyersanyagárak, a korábbinál még nagyobb méreteket ölthet a félvezetők hiánya, megszakadhatnak az ellátó láncok, hiány léphet fel fontos alapanyagokból.
Illusztráció. Fotó: Volkswagen
Így például Ukrajna volt eddig a chipgyártásban nélkülözhetetlen neongáz egyik fő szállítója, csakúgy, mint Oroszország a palládium esetében. Ezekhez hasonlóan a háború zavarokat okozhat a platina beszerzésekben is, mivel ez a fém a káros kipufogó gázokat megszűrő katalitikus konverterek gyártásának egyik alapeleme. A helyzetet tovább rontja, hogy Kínában ismét felütötte fejét a koronavírus járvány, s a karantén-intézkedések miatt több fontos ipari központban is leállt a gyártás. A szaksajtó arról már beszámolt, hogy mindezek nyomán az iparág óriásai, köztük a VW, a Toyota és a Tesla is szenved: egyes gyártóüzemeik hosszabb-rövidebb időre leállásra kényszerültek.