közlekedésbiztonság

Csúcsparkolók, parti szervizek

2022.11.15.

Szezonzáró dolgozat a szokásos mottóval: tök mindegy, hogy kettő, vagy négy a kerekek száma…

Így is lehet parkolni. És reklámozni   Fotó: Boros Jenő

Autóval már szinte mindennapos rémálom a szabályos parkolás, bringával még közel sem lehetetlen küldetés, mert a legtöbb kerékpárút melletti bolt, fagyizó, étterem közelében van megfelelő számú és kialakítású tároló. Mert a kereskedők felismerték az üzleti lehetőséget és azt is tudják, hogy fontos a vevőknek is a biztonságos megállóhely, ahol nem dől el a kétkerekű, amit le is lehet zárni, így akkor is ott lesz, ha visszatér a tulaj. Már ha őkelme is figyel a részletekre, ami nem csak azt jelenti, hogy az ő bringája elférjen, hanem azt is, hogy másoknak is jusson hely, és a többieket se akadályozza.

Egy igazi parti szerviz bringásoknak    Fotó: Boros Jenő

A 205 kilométeres balatoni bringaúton az idei szezonban alaposan megugrott a forgalom a tóparti boltok, büfék, fagyizók környéken. Ami még kellemesebb, hogy vannak már szervizpontok, ahol pumpálni, szerelni lehet. Ez különösen családoknál, vagy csapatban előnyös, hiszen amíg az egyik bringás a megfelelő szerszámokkal dolgozik, vagy pumpálja a kerekeket, addig a többiek vásárolhatnak az üzletben.

Van, ahol  szerelni lehet, és tölteni az elektromosokat      Fotó: Boros Jenő

Akad olyan dél-balatoni település, példásul Széplak-Felső, ahol száz méteren belül két profi szervizpont is található, a tópartinál még az elektromos rásegítésűek akkumulátorai is tölthetőek, akár egyszerre három is.

Nyilvános szerszámkészlet kékerekűeknek        Fotó: Boros Jenő

Szóval érezhető a fejlődés, legalábbis a beruházási oldalon. Sajna nem mindig jellemző ez fogyasztói részről, sokan kétkerekű üzemmódban is legalább annyira bunkók, mint négy kereken, mert letojják a felfestéseket, a kialakított tárolókat azzal, hogy keresztbe parkolva több helyet is elfoglalnak. Olykor saját bringájukat és a többi közlekedők is semmibe véve egyszerűen földre fektetve hagyjak többszázezer forintos gépüket. Ennyit a kiszolgáltatott tárgyak tisztéletéről.

Néhányan akkor is bunkón parkolnak, amikor ott van a kényelmes és biztonságos tároló, amihez oda is lehet lánc ölni az értékes kerékpárt.

Változatok parkolásra         Fotó: Boros Jenő

Miközben egyre hosszabbak a magyarországi bringautak, több a tároló, az őrzött helyekért napjainkban már egyre több helyen fizetni kell. A tarifa eltérő, nagyjából átlagosnak mondható, hogy egy vidéki vasútállomáson az egynapos bringaparkolás 200-300 forintba kerül, de vélhetően megéri, mert sokan már nem próbálkoznak a nomád megoldással, hiszen jó néhány bringát elloptak már az ilyen helyekről. A tolvajok azért kedvelik ezt, mert szinte biztos, hogy a gazda csak munkából hazaérve, úgy 8-10 óra múlva észleli kerékpárjának eltűnését, ami már önmagában is rossz, ráadásul az állomástól még haza is kell gyalogolni.

Szóval parkoláskor is érvényes a mottó, mely szerint akár kettő, három, négy keréken közlekedünk, inkább csak arányaiban változnak tulajdonságaink. Sok lóerős kocsiban még bunkóbb a bunkó, de a lábhajtásos, vagy elektromos roller sem garancia a kulturált közlekedésre.

Nem minden bringán van megfelelő világítás           Fotó: Boros Jenő

Este különösen megnőnek a veszélyek, hiszen sötétedés után a kerékpárok nyolcvan százalékán nincs világítás, vagy ha van, nem használják, ami a balesetveszély szempontjából tök mindegy. Pontosabban nagyon nem mindegy, hogy sötétben észlelhető-e egy jármű, vagy nem.

Pedig egy első és hátsó lámpából álló szett nem drága, a kínálat pedig bőséges, sokszor túlzóan is, mert iszonyatos fényerejű reflektorokat lehet venni, amivel nincs baj, mert legalább messziről megvilágítják az úthibákat.

Ám sokan nem (csak) erre használják, hanem villogó programra kapcsolva zavarják a szembejövőket, a gyalogosokat és a többi bringást, meg azokat az autósokat, akik a sebességkorlátozást betartva nem száguldoznak, viszont szemből, vagy visszapillantójukban „élvezhetik” a mögöttük haladó kerékpáros stroboszkópos műsorát.

Hajlamosak vagyunk pedagógusokra, rendőrökre hárítani a felelősséget, pedig egyértelműen szülői feladat a nevelés, melynek része a közlekedési fegyelem, a szabályok ismertetése, méghozzá már óvodás korban. Mert a szabályokra és biztonságra való nevelést nem lehet elég korán kezdeni, ami nemcsak azt jelenti, hogy megfelelő ülésben utaztatjuk gyerekeinket és bekapcsolt biztonsági övvel autózunk, hanem azt is, hogy megtanítjuk okosan gyalogolni, bringázni, tömegközlekedni, autózni, motorozni.

Szabályismertető             Fotó: Boros Jenő

Miközben súlyos pénzeket költenek drága bringákra, divatos öltözékekre, a többség spórol a védősisakon, visszapillantótükröt pedig csak néhányan vesznek. Az is baj, hogy a kerékpárosok 99 százaléka nem jelzi a kanyarodást, parkoló jármű, vagy gyalogos kikerülését, a megállási szándékot meg szinte senki. Pontosan emiatt szoktak egymásba szaladni családtagok, baráti konvojok, amikor egyikük azonnal blokkol a mobiltelefon csengőhangjára, miközben nem gondol a mögötte haladókra.

A bringás trend hasonlít az autókéhoz, népszerű a mountain bike, de egyre nő az elektromos rásegítésű túrakerékpárok mezőnye, ami azért is jó, mert a fáradékonyabbakat segíti a tekerésben, miközben a villamoshajtásúak abroncsai kisebb gördülési ellenállásúak, csendesebbek.

Van aki egyedül, van aki párjával, családjával, vagy nagyobb csapatba verődve élvezi a bringázást, sajna néhányan „zenés” aláfestéssel, aminek egyetlen előnye, hogy messziről figyelmeztetnek, vigyázz, jövünk! És persze tönkre vágják a táj nyugalmát, és lenullázzák a bringázás legnagyobb előnyét, a csendes haladást. Nem kevésbé népes az óbégatók mezőnye, ők azok akik szabálytalanul egymás mellett tekerve is üvöltözve beszélgetnek egymással.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....