Honda

Dax vagy Monkey: tacskót szeretnél vagy kismajmot?

2023.12.12.

Közkeletű vélekedés az autóiparban, hogy az egyre nagyobb üzemméret egyre inkább kiöli az egyéniséget, a szellemességet a bájt a járművekből. Ha van ennek az állításnak élő cáfolata, az nem más mint a világ legnagyobb  motorkerékpár gyártója a Honda. Elfogultság nélkül kijelenthető: annyi szellemességet, bájt, egyéniséget, mint amit a japán óriás képes a legkisebb motorjaiba (is) összesűríteni, az tényleg szenzációs. 

 
A Honda bűbájos kismajma, a Monkey, vagy ahogy hivatalosan nevezték: a Z széria, annak idején a Tama Tech nevű japán vidámpark egyik legvidámabb szórakoztató járműve volt: 1961-ben már vidámparki játékként is négyütemű kis forgó-morgó, amelyet a Honda továbbfejlesztve később kiengedett a közúti közlekedésbe is - megalkotva a földkerekség legcoolabb - és legkultikusabb - mini motorját. 
 
 
Képre kattintva galéria nyílik!
 
Hasonló utat járt be a Honda motorizált tacskója, a Dax, amely - kisebb megszakításokkal - 1969 óta csal mosolyt a tacskókat és a praktikus minimotoraikat kedvelők arcára. 
 
Az ős-Monkey-k és ős Dax-ok természetesen ma már féltve őrzött kincsek, de a hetvenes-nyolcvanas évek két törpe-ikonját zseniális érzékkel fogalmazta újra a Honda a XXI. században. 
 
2014-ben az önmagában is világsikerré lett 125-ös Honda Grom, vagy ahogy sokan ismerik MSX megjelenése jelentette az új műszaki platformot a Monkey és a Dax újjászületéséhez. A Honda mérnöke - és talán még inkább a marketingesei - megértették, hogy a felgyorsult világban az egykori 50 köbcentis minimotoroknak ma már legfeljebb cukiság értékük lenne, használati nem sok. Ezért az újraálmodott és a Grom motorikus műszaki alapjaira épülő XXI. századi Monkey és Dax valójában két énnel rendelkeznek: egyrészről kényelmes, dinamikus takarékos városi és nagyvárosi ingázó motorok, másrészről az egyéniséget kifejező divattárgyak. Egyszerre, egyidőben, ráadásul úgy, hogy egyik szerepük sem megy a másik rovására. Nem véletlen, hogy a Dax és a Monkey - egyébként a Grom-al együtt - a motor átépítők és újra álmodók egyik legközkedveltebb "alapanyaga" lett világszerte. A már szériában is  elképesztő egyéniséget hordozó két csöppség a végletekig variálható, ráadásul úgy, hogy néhány ezer euróból lehet egy teljesen egyedi, de mégis a Honda megbízhatóságát, műszaki biztonságát hordozó járművünk.
 
Szóval én egyáltalán nem csodálkozom azon, hogy világszerte hódít a Monkey és Dax láz: ki ne akarna magának egy ilyen kis guruló cukiságot. 
A dilemma inkább csak az: Dax vagy Monkey? Tacskót szeretnél vagy kismajmot?

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....
2025.12.04
Utolsó modellévét valódi újdonsággal indítja a Toyota Corolla, bár szó sincs technológiai....
2025.12.04
Amikor a hőmérséklet csökken, a parkoló autó belseje is gyorsan lehűl. A tárgyak vagy maga a jármű....
2025.12.04
A BMW M Motorsport és a PUMA novemberben, a kínai Chengdu Tianfu International Raceway....
2025.12.04
Első latin-amerikai autós központjának megnyitásával a Porsche megerősíti a márka hosszú távú....
2025.12.04
Eddig még csak ízelítőt adtak nekünk a fagyos reggelek, de érdemes felkészülni! A gépjárművek....
2025.12.04
A Kia 2026. január 9-én, a Brüsszeli Autószalonon mutatja be az EV2-t, egy Európának szánt,....
2025.12.04
A Lufthansa-csoport 11, a közelmúltban átvett A320neo családba tartozó repülőgépét vizsgálja, hírek....
2025.12.04
Igazán nagy élmény volt az Ioniq 9 rövid próbája. Pár óra, 100 kilométer a legnagyszerűbb....