autóbontás

Dobó József autóbontós: magánszemélyeket nem szolgálunk ki

2022.04.19.

– A medve nem játék, de az autó sem - mondja Dobó József szegedi bontós, akinél első a biztonság. Így azután a jövőben nem adnak el akárkinek autóalkatrészt, vállalva a forgalomcsökkenést is.

Elsőként az országban és a bontós szakmában 19-re lapot húzunk és nem szolgálunk ki magánszemélyeket bontott autóalkatrésszel. A jövőben csak hivatalos engedéllyel rendelkező szervezeteket, legális autószerelő műhelyekkel és szervizekkel szeretnénk együttműködni – mondja Dobó József. A szegedi Roncs Autó Kft. ügyvezető tulajdonosa hozzáteszi, ebbe korábban is belefogtak volna, de jött a járvány, most meg kitört a szomszédban a háború és nyakunkon a magyarországi parlamenti választás, így békeidőről igazán nem beszélhetünk.

Dobó József: a használt alkatrésznek nem árt a dupla bevizsgálás.

Tisztában vannak azzal, hogy forgalmuk akár a negyedére is lecsökkenhet, de nem látnak más, megnyugtatóbb megoldást. – Már 30 éve is azt kérdezte tőlem Nagyszokolyai Iván, hogyan jövünk ahhoz, hogy betéved az utcáról egy ember és mi a kezébe nyomunk egy kormányművet. Ki tudja, hol és hogyan szerelik be, emberéletek múlhatnak ezen – emlékszik vissza a bontós, elismerve, hogy a szakma nagy öregjének, aki ma címzetes egyetemi docens és az Autótechnika főszerkesztője, igaza volt.

– A medve nem játék, tartja a mondás, de az autó sem. A használt alkatrésznek nem ártana legalább dupla bevizsgálási rendszer, rajtunk kívül a beépítést végző műhely is megvizsgálná az adott alkatrészt. A Tesla egy hátsó sárvédőt sem ad el, egyszerűen azt mondja, vigye be hozzájuk az ügyfél, majd ők megcsinálják. Nem engedik meg, hogy belenyúljanak a gyári technológiába. És azért ez még nem is egy kormánymű – hangsúlyozza Dobó József.

Korábban forgalmaztak használt gumikat is, de leálltak vele, nem tudták garantálni az abroncs megfelelőségét és ezáltal a vásárló biztonságát sem. Gyakran kétségeik voltak a gumi korát illetően és a forgásirányról sem tudtak biztosat, nem akartak tovább kockáztatni. Úgy gondolják, lezárt egy korszak!

Autóemelő már nincs az új kocsikban - ezt bárki viheti.

Folyamatosan változnak, egyre szigorodnak a hulladékkezelés szabályai, a bontósokat a közlekedési és a környezetvédelmi hatóság is felügyeli. – A szennyező fizet régi elv, de a betartatása nem zökkenőmentes. Az biztos, hogy el fogják kezdeni ellenőrizni a gyártókat, Debrecenben építkezik a BMW, de nagy kérdés, mi lesz a legvégén az elektromos autókkal. Többek között például a lítium akkumulátor kezelése sem megoldott – figyelmeztet a szakember. Hozzáteszi, a gyártó köteles a hulladékká vált járművet visszagyűjteni, illetve, meg kell adnia az ártalmatlanítási technológiát a hulladékkezelőnek.

Az ellentmondás, hogy miközben betiltották a szívószálakat, egy átlagos autóban megközelítőleg 3 mázsa műanyag van, és ez a technológia fejlődésével sem csökkent. Örökös probléma és továbbra sem megoldott a hulladékká vált járművek esetén képződő üveg, műanyag, gumi és a könnyű frakciót képező hulladéktípusok kezelése, ártalmatlanítása. Ennek a problémának a megoldása kiemelt állami feladat.

A Roncsautó is részt vesz a duális szakképzésben.

Dobó József szerint nagyon fontos az oktatás, maguk is részt vesznek a duális szakképzésben. – Olyan sebesen halad a technika fejlődése, hogy a szakmánkban az oktatás mérföldkövekkel le van maradva. Az egy életen át történő tanulás a mi szakmánkban elengedhetetlen, ha valaki nem követi a technológia folyamatos fejlődését, az olyan mértékben lemarad, amit nagyon nehéz behozni. Megoldás lehetne egy kreditrendszer, állandóan és folyamatosan kellene továbbképezni a végzett szakembereket is. Például az sem jó, hogy 18 éves korunkban megszerezzük a jogosítványt és soha többet nem kérdezik meg tőlünk a KRESZ-t – hangsúlyozza a szakember.

A cég nemrégiben 70 millió forintot nyert pályázaton, ebből egyebek között korszerű olasz hulladékkezelő berendezést vásároltak. Nem adta nekik oda egyszerűen az olasz gyártó, nem rakta a kamionra, hogy tessék használjátok, el kellett utazniuk és a helyszínen betanulniuk a gép kezelését, hogy például csak antisztatikus ruhában lehet a közelébe menni. A technológiai fejlesztési pályázat segít nekik a legújabb vevőrendszer kialakításában is, a kódokból pontosan tudni fogják, ki, mit és mikor vásárolt meg.

Dobó József egy katalizátorral - hulladékként is érték.

A járvány miatt halasztható műszaki vizsgát ők a forgalomban nem igazán érezték meg, hozzájuk akkor mennek, ha elromlik, megáll valami. Természetesen az első kovid fázist, a nagy leállást ők is megszenvedték, akkor mindenki megijedt és lelassultak a dolgok. A további hullámok már kevésbé voltak fájdalmasak, de ehhez az is hozzájárult, hogy egyre erősebb az online kereskedelem, ez a forgalomban már eléri az 50 százalékot. Ebben hozhat még változást, ha már nem szolgálnak ki bontott autóalkatrésszel magánszemélyeket.

– Önkorlátozásunktól függetlenül a rendelet pontosan leírja, hogy mit nem lehet értékesíteniük a bontóknak. Ilyen például a légzsák, az övveszítő, vagy környezetvédelmi megfontolásból az azbeszt tartalmú termékek. Természetesen egy szakszerviz nem szerel be bontott fékbetétet vagy tárcsát, ahogy egy magára valamit is adó műhely sem, legyen az bármilyen jó állapotban – mondja Nagy Sándor telepvezető.

Nagy Sándor telepvezető, mögötte a barnamezős beruházás.

Érdekes ugyanakkor, hogy az ABS-kocka kritikus és nagyon komoly biztonsági alkatrész, mégis adják-veszik bontottan is. E sorok írója saját Suzuki Swiftjén tanulta meg, hogy ha nem cseréli a fékolajat a gyári előírásoknak megfelelően, akkor bizony az megadja magát, a szakmában ez elég közismert.– Nincs probléma a bontott ABS-kockával, ha erre specializálódott helyen felújítják, szakműhelyben beszerelik, feltanítják és műbizonylatot adnak mellé. Van vevő, aki időnként több száz darabot is elvisz tőlünk, ha nem jó, kidobja és nem ad ki a kezéből csak kifogástalanul felújított, bevizsgált és biztonságos alkatrészt. Ez is jó példa arra, hogy ne árusítsunk magánszemély vevőknek bármilyen bontott alkatrészt – mondja a szakember.

Megtudjuk, ma már egy kormánykapcsolónak sem mindig elég, ha a feldugjuk rá a „csokit”, az autót meg kell tanítani arra, hogy felismerje. – Kibontjuk a kocsiból a még jó alkatrészt, elviszi tőlünk valaki, majd visszahozza, hogy nem működik. Persze, hibátlan, csak fel kell tanítani és ma ez már egyre több alkatrésznél van így – mondja Nagy Sándor.

Tele a konténer - jó ára van mostanában a vashulladéknak. Fotók: Kovács András

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
Úgy tűnik, hogy a Toyota Gazoo Racing zakatoló vonatán nincs fék, ugyanis kiterjedt sport- és....
2024.05.12
Hat jármű sérült a közlekedési balesetben a Róbert Károly körúton – írta a katasztrófavédelem. ..
2024.05.12
Az elektromos autók iránti kereslet közelmúltbeli csökkenése arra készteti az autógyártókat, hogy....
2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....
2024.05.12
Sébastien Ogier közel áll ahhoz, hogy megdöntse Markku Alén portugáliai győzelmi rekordját, feltéve....
2024.05.12
Gondoktól mentesen zárta a 2024-es Riverside Baját a Varga Racing Team alakulata: Varga Imre és....
2024.05.12
Egyre fontosabb szempont utazás során, hogy megóvjuk a környezeti és helyi értékeket, ebben segít....
2024.05.12
Holttestet találtak egy kiégett autóban Tinnyén - közölte az Országos Katasztrófavédelmi....