Ford Explorer

A Dunakanyarban futtattuk meg az új elektromos Ford Explorert

2024.11.10.

Október végén mutatta be Magyarországon a szaksajtónak az új elektromos Explorert a Ford márkaimportőre, kiadós tesztvezetéssel összekötve.

Szentendrén, a Ford Magyarország központi irodájában találkoztak az újságírók, akik reggeli után rövid, de tartalmas prezentációk segítségével ismerkedhettek meg a kishaszonjárműben folyamatosan piacvezető márka értékesítési számaival, a Ford Model E üzletággal és az új Explorer főbb műszaki adataival. Egyebek között beszélt Lajtner Tamás, a Ford Magyarország kommunikációs vezetője, valamint Károly Róbert, a Blue és Model e üzletágak első embere is.

Tíz új elektromos Ford Explorer sorakozott fel az irodaépület előtt, ezekbe jellemzően párokba ültek be a tesztvezetésre induló újságírók. A sors úgy hozta, hogy nekem nem akadt párom így azután 150 kilométeren és nagyon különböző burkolatokon, a Dunakanyar természetközeli útjain próbálgathattam az autót.

Kezemben a korábban megadott útvonal kinyomtatott térképével ültem be az Explorerbe, de az elővigyázatosság felesleges volt, a „megállók” már benne voltak a navigációs rendszerbe, így bolondbiztos lett az út. Én viszont kicsit öregesnek tűntem a kinyomtatott térképpel – ez utóbbira rá is csodálkozott egy fiatalember, mondván, ő már egyáltalán nem nyomtat...

Első állomás az alsópetényi Prónay-kastély volt, de aki úgy gondolta, akár le is térhetett az ajánlott útvonalról. Én nem tettem így, sőt próbáltam ráragadni az előttem halladó kollégára, ami többé-kevésbé sikerült is. Persze úgy könnyű volt, hogy ő „törte” az utat, én meg figyeltem a féklámpáját. Az Exproler nagyon jól vezethető, kanyarokban is stabil, ugyanakkor nem rázza szét a sofőrt rossz útburkolaton sem. A futómű hangolása jó kompromisszum a kényelmes és a sportos beállítás között.

Minden rendben volt, csak a head-up display felső része volt kitakarva, nem sikerült annyira lesüllyeszteni az ülést, hogy jó legyen. Az első megállónál rá is kérdeztem, így kiderült, nem csak az ülés állítható, hanem a kivetítés magassága – és persze az is személyre szabható, hogy milyen információk legyenek rajta. Nekem a tartalom pont jó volt, főleg úgy, hogy mutatta a navigáció fontosabb következő változását is.

Természetesen az Exproler is „csipog”, ha túllépi a vezetője a megengedett sebességet, ám ezt viszonylag diszkréten, egyáltalán nem fülsértően teszi. Így azután idővel hozzá is lehet szokni...

Az első állomáson, a Prónay-kastélyban szép környezetben fotózhattuk az autót, plusz a kávészünetben körbe is vezettek bennünket. Ebbe belefért egy pincelátogatás is – a kastély tulajdonosának szőlőbirtokai vannak –, ami nem volt véletlen. Az előzetes program ugyanis meglepetést ígért erre a helyszínre, s amíg mi a föld alatt hallgattuk az idegenvezetőt, előgurult a két meglepetés: a vadonatúj Capri SUV-kupé és a Mustang Mach-E Rally. Így egy statikus bemutatón találtuk magunkat, ezeket az autókat még nem vezethettük.

A következő megálló a zebegényi Natura Hill Étterem volt, Michelin-ajánlással és gyönyörű kilátással a Dunakanyarra. Mire odaértünk, sikerült jól össze is porolni az autókat a célhoz vezető, időnként erős kaptatókon. Az étek és a kiszolgálás tökéletes volt, az asztaltársaságok pedig úgy alakultak, hogy egy fordos mindegyikbe jutott, így azután kérdezni is tudtunk tőlük az Exproler modellről. Senki nem sietett, én sem, a tervezett programhoz képest egy órával később „bontottunk” asztalt.

Zebegényből egy lendülettel autóztunk vissza Szentendrére és a gyorsforgalmi utakon próbálgathattuk azokat a funkciókat, amiket a korábbi, szerpentinekkel tarkított szakaszon nem tudtunk tesztelni. Például az öt fokozatban állítható távolságtartó tempomatot. Itt mindenre nagyon hamar ráéreztem – más tesztautóknál ez nem mindig megy ilyen gyorsan –, ez a szint már tényleg komoly lépés az önvezetés felé.

A táblafelismerővel kombinált rendszer automatikusan gyorsít fel kilencvenes tempóra, ha az autó elhagyja a lakott területet és lassít vissza akár 30-ra is, ha ilyen szakaszt jelölnek ki egy településen. Némi odafigyeléssel Zebegényből szinte pedál érintése nélkül is eljuthattam volna Szentendrére.

A lábmunka nélküli autózásban először a nagymarosi 30-as korlátozás akadályozott meg, ez a tempó annyira kevés volt, úgy megfogtam a mögöttem feltorlódó autósort, hogy nem volt szívem tovább „tökölni” és kicsit felülbíráltam a táblafelismerő tempomatot. Amely egyébként nulláig is lassít, majd újra gyorsít, két-három körforgalmon is átmentem vele úgy, hogy nem kellett a pedálokhoz érnem. Ezt tudja tehát a Stop & Go funkcióval kiegészített Intelligens Adaptív Sebességtartó.

Nálam a fél önvezetés másik fele az aktív sávtartás, az is tökéletesen működött az Exprolerben. A közelmúlt tesztautóival összehasonlítva talán időben és méterben a legtöbbet engedi a Ford, azaz sokáig kormányozza automatikusan a kocsit egész merész íveken is, mire végül rászól a vezetőre, hogy vegye vissza az irányítást.

Az Európában gyártott SUV kategóriája egyik legnagyobb, több mint 600 kilométeres hatótávolságát kínálja; egyenáramú töltővel az akkumulátor körülbelül 26 perc alatt tankolhat fel 10-ről 80 százalékra. Ez is nagy szerepet játszhatott abban, hogy Lexie Alford hivatalos rekordot állított fel, elsőként autózta körül a Földet egy elektromos autóval: az új Ford Explorerrel.

A márka új korszakának kezdetét jelentette az a március végi pillanat, amikor a híres világutazó az új, tisztán elektromos hajtású autóval – egy legendás Ford modellekből és ma is kapható autókból álló konvoj élén – áthaladt a rekordnak számító 30 ezer kilométeres túra, a Charge Around The Globe célvonalán Nizzában.

A hat kontinensen átívelő, 27 országot érintő utazás során megküzdöttek az áramszünetekkel Afrikában, a töltőhálózat hiányával a chilei Atacama sivatagban, az úttalan utakkal, a hegyi hágókkal és a kemény fagyokkal, hogy bebizonyítsák, mire képes egy elektromos autó. Ez az út megtestesítette a Ford “can do”, meg tudjuk csinálni szellemiségét, remek alkalmat nyújtva arra, hogy ne csak a vezetőt, az autót, hanem a világ elektromos autótöltő infrastruktúráját is próbára tegyék.

– Lenyűgöző kaland volt, de ez az út rengeteg különleges kihívást is jelentett – mondta el Lexie, aki már korábban is rekordot állított fel azzal, hogy a legfiatalabb utazóként bejárta a világ összes országát. „Hatalmas megtiszteltetés, hogy a Ford hitt bennem, és engem kért fel a világ körüli útra az elektromos Explorerrel. Meg akartam dönteni az elektromos autózás eddig lehetségesnek hitt határait, és ez sikerült!”

Az Explorerhez kétféle hajtáslánc választható: az egyik az egymotoros, hátsókerékhajtású (RWD), a másik a kétmotoros, összkerékhajtású (AWD) kivitel. Mindkettőbe ugyanazt a megnövelt kapacitású lítiumion-nikkel-mangán-kobalt (NMC) akkumulátort szerelik. Az egymotoros, hátsókerékhajtású változat később normál kapacitású NMC akkumulátorral is elérhető lesz.

A bemutatón és próbaúton Mosoni Péter fotózott - a képre kattintva megnézhet egy videót.

Az összkerékhajtású modell 5,3 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet. Ráadásul az Explorer AWD tulajdonosai akár 1200 kilogrammos utánfutót is vontathatnak. Az autó tulajdonosai a 17 literes MegaConsole tárolóval és a biztonságosan zárható My Private Locker titkos rekesszel együtt összesen 470 liter csomagtér-kapacitással számolhatnak.

Emellett alapáron jár a SYNC Move csatlakoztatott kommunikációs és információs rendszer, amelynek 14,6 colos érintőképernyője több mint 30 fokos íven állítható felfelé és lefelé. Ugyancsak szériafelszereltség a kormánykerék és az első ülések fűtése, a vezetőülés masszázsfunkciója és a vezeték nélküli telefontöltés.

A Ford június elején kezdte az új, elektromos hajtású Ford Explorer sorozatgyártását az első, kifejezetten elektromos autók európai előállítására létrehozott központjában, Kölnben. A történelmi múltra visszatekintő kölni gyárat a vállalat egy 2 milliárd dolláros beruházás keretében alakította át a jövő üzemévé.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.16
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel....
2025.07.16
Jelentősen csökken a nem működő járművek kijelentésének díja, de csak egy időre - írja a parameter.....
2025.07.16
A Hungarian Business Champions 2025 díjátadó ünnepség keretében Topolcsik Melinda, a Bridgestone....
2025.07.16
A Century szabadidő-autó hátsó utasainak mostantól nem kell aggódnia az illetéktelen tekintetek....
2025.07.16
Jelentősen felfutott a kínai autók értékesítése, 2024-ben 3559 kínai autó talált gazdára. A márkák....
2025.07.16
Beköszöntött az őznász. Ebben az időszakban nem ritka, hogy az állatok szokatlan időpontokban, akár....
2025.07.16
A legendás Nürburgringen folytatódott a kamion Európa-bajnokság, az EB negyedik futamával. A....
2025.07.16
Az Aumovio néven önálló vállalattá váló Continental Automotive üzletág újabb stratégiai lépést tett....
2025.07.16
Több mint 1100 sofőrt állítottak meg egy országos rendőrségi ellenőrzés során szombaton. Körülbelül....
2025.07.15
Az idei első félévben 0,4 százalékkal több motorbenzin és 0,5 százalékkal több gázolaj fogyott a....