Shelby

Dupla élvezet – a Ford New York-i standja - 3. rész

2019.08.16.

New Yorkban lestük meg a Ford idén bemutatott izomgépét. A Shelby GT500 nem kevesebb, mint 700 lóerőt mozgósít, és 11 másodpercen belüli negyedmérföldes sprintértékével a legkomolyabb kupék, sportszedánok és a szupersportautók belépő szintjére lép. 

3. rész. Már csuktam is magamra az ajtót, és igyekeztem minél jobban bevackolódni egy pofátlanul batár Lincolnba, tekintettel arra, hogy a diganosztika közben mellettem dobbant meg egy ilyen fenegyerek szíve. Csupán egy-két gyújtásciklust kapott a V8-as a szoftverfrissítés okán, azonban nekem a fejem majd leesett a helyéről, amikor bedurrant a gépezet egészen közel hozzám. Ha nyitva vannak a kipufogó csappantyúi, a mennydörgés ehhez képest piskóta! Csekkoltam, a műhely túlsó sarkában is szép és jól kivehető a hangos a muzsika.

Az első kerekek szélességén a standon sem igazán tudtam napirendre térni, 305 mm-es abroncsok messze nincsenek a legtöbb sportautón elöl... se Porsche, se McLaren, se Honda NSX... Biztosan lent a gear-en van a szervómotor, ilyen nyomatékszükségletet és sportos érzetet a kormányoszlopra szerelt elektromotor nem tudna biztosítani; dupla tűvel. 

A fincsi pályacsomag révén büszkélkedhet karbon felnikkel ez a GT500-as, amelyeken szinte versenygumik díszelegnek... nézzük azt a ritkás mintázatot! Elöl 6, hátul 4 dugattyús nyergek felelnek a lassításért, sorrendben 420 és 370 mm-es tárcsapárok társaságában. Néhány alkatrész 3D nyomtatott, és a Ford dearborni, új, high-tech létesítményéből kerül ki, ahol például mesterséges intelligencia segíti a gyártást. A lengéscsillapítás új, mágneses vezérlésű.

Eléggé feszegeti a Ford a határokat a GT350-es alapjain nyugvó nagytesóval, amely 5,2 literes lökettérfogatú és 90 fokos hengerszögű nyolchengerest kapott. Középen Roots-fúvóval, vagyis a lóerőgyártásból a kompresszor is kiveszi a részét. A 700+ lóerő hűtéséből a brutál géptetőfelvágás is nagy részt vállal az így 50%-kal több átáramló levegőmennyiséggel, de a 6 egységből álló első hűtőformáció igen combos teljesítménye viszi a pálmát, mivel csúcsterhelés mellett több lakást el tudna látni teljesítményével, a V8-as hőjét kiközvetítve...

Az örömautó mivolt továbbra sem veszett ki a GT-szériákból, hiszen a hatfokozatú kézi sebváltó az 500-as esetében is elérhető, azonban tizedekben mért 0-100-as számháború miatt 7 fokozatú, dupla kuplungos automata is szerepel a listán. A százas sprint körülbelül 4 másodpercen belül alakul, ami a 700+ lóerőt, valamint súlycsökkentett karbon felniket és karbon kardántengelyt figyelembevéve nem kimagasló érték, de a hátsókerékhajtás kezdeti hátrányát később elfeledteti a szép nyomatékgörbe.

A Shelby GT500-as a 11 másodpercnél gyorsabb negyedmérföldes részidejével méltón viseli a Ford leggyorsabb sorozatgyártású utcai autó koronáját, no és persze erőforrását tekintve hű a Predator becenévhez is, sorrendben a Prérifarkas és a Voodoo testvérek felett állva. Hiába, a Dodge Challenger SRT Hellcat és a Chevy Camaro ZL1 ellen papíron is illett valamit villantani, amelyek már évek óta megugorják ezt a 650-700 pacis határt. 

A Shelby-logó középen kapott helyet a hűtőmaszkon, szemben a GT350-es félrecsúsztatott, de szintén látványos elrendezésével. Továbbá, az első sárvédő oldalán is ez szerepel, illetve a beltérben azokon a csodálatos oldaltartású első üléseken is visszaköszön - itt vissza tud, mivel a csomag részeként kihajították a felesleges tömeget képviselő hátsó ülőalkalmatosságokat. De bele van marva az első lökösbe is a felirat, illetve alatta a koptatón is szerepl a jelzés.

A külső nagyon ütős, a szélesítések és a régebbi széria lámpáját (nekem jobban tetszik) viselő modell a veszettül masszív frontnak köszönhetően az utolsó porcikájáig nagy durvulásról árulkodik. Ezt biztosan el fogod engedni a belső sávban, vagy megmar a kobra. Ilyen egyszerű. A méregfogak tartalmáról: 11,4 liter, full szintetikus, 5W-50-es (!) olaj kerül a V8-asba egy olajcsere során... Ha nem látom, én sem hittem volna el.

Hátul iránykövetős amúgy az index, vagyis itt az USA-ban mind a három piros csík, de valahogy én leragadtam ennél a bitang nagy, karbon szárnynál... A négy kipufogó alapáras, a cikk első részében említett hangorkánnal egyetemben.

Azt hiszem, nekünk férfiaknak illik tisztában lenni izomautó-témában a henger- és lóerőszámmal, főleg, ha egy új Shelby van porondon! Ha már egyszer a Glamour-napok dátumát is kenni-vágni kell fejből, illetve ha már megtanultunk különbséget tenni két ugyanolyan fürdőruha között, az amerikai legendákat sem árt ismerni, külsejükről azonnal beazonosítani őket.

Neked hogy tetszik az új Shelby GT500?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....