WRC
A 44 éves Sébastien Loeb öt éve vonult vissza a rali-világbajnokságtól, 9 vb-címmel a zsebében. Azóta csak egyszer, a 2015-ös Monte-Carlo-ralin láthattuk őt beugróként, de idén három futamot is bevállalt egyéb elfoglaltságai (Dakar-rali, ralikrossz-világbajnokság) mellé. Ezek közül az első a Mexikó-rali, amit karrierje során már hat alkalommal nyert meg.
A kihagyás alig látszott meg a francia legenda első napi teljesítményén, ugyanis kiváló tempóban, nagyobb hibák nélkül vezetett (egyszer túlcsúszott egy kereszteződésben és tolatnia kellett), még két gyorsasági szakaszgyőzelem is összejött neki. „Nem láttam azt a kereszteződést, mert messzebbre figyeltem, ezért későn fékeztem. Ettől függetlenül ez egy remek nap volt számomra. Nem tudtam, hogy mire számítsak, de itt vagyunk a második helyem, ami remek hír.
Péntek délután még 18 másodperc volt Loeb hátránya Dani Sordo, a Hyundai meglepetésembere előtt, de ezt a nap végére 7,2 másodpercre redukálta. Persze mindkét sofőr sokat profitált abból, hogy az utolsók között mehettek a pályákon, mert így azokat a többi autó már „megtisztította” előttük a finom portól.
Sordo már péntek reggel magához ragadta a kezdeményezést, és két szakaszt is megnyert a Hyundai i20 WRC-vel, az egyiken ráadásul 11 másodpercet adott a második leggyorsabbnak, ami a raliban óriási különbség. Délután viszont már nem tudott szakaszt nyerni, amiben annak is lehetett szerepe, hogy a lágy Michelin gumikat keményekkel keverte, ugyanis attól tartott, hogy ha csak lágyakat visz magával, akkor a durva burkolat hamar elkoptatja majd őket.
"Úgy gondolom, egy kis hibát elkövettünk az abroncsokkal. Mindenhol küszködünk velük. A trakció rendben van, de a keresztirányú tapadás egyenlő a nullával. Kockáztattunk, és ez lett belőle” – nyilatkozott péntek este Sordo.
Ezúttal is Ott Tanäk volt a legjobb toyotás, pedig először vezette murvás versenyen a Yaris WRC-t. Az észt tehetség csak 3,8 másodperccel van Loeb mögött az összetettben, így még bármi lehet velük a hátralévő két napon. Különösen, ha azt is figyelembe vesszük, hogy Tänakot a túlmelegedő, ezért teljesítményéből vesztő motor is hátráltatta pénteken. Ez nem új probléma a Toyotánál tavaly is emiatt vesztettek időt Mexikóban.
Kris Meeke, a Citroën vb-címre áhítozó északír versenyzője a negyedik helyen áll az összetettben, a hátránya 14 másodperc Tänak mögött. Meeke jó tempóban autózott pénteken, a napi első gyorsasági után még vezetett is, a nap végi hátrányát két elkerülhető megpördüléssel szedte össze.
Sébastien Ogier ötödik helye kiváló, ha figyelembe vesszük, hogy másodikként kellett rajtolnia a poros, köves pályákon, és egyszer meg is pördült a Ford Fiestával. Az ötszörös világbajnok még elérhető távolságban, mindössze fél percre van az első helytől, így még bőven van esélye dobogóra állni, pláne, hogy jobb rajtpozícióból indulhat majd szombaton és vasárnap.
Ogier mögött egykori volkswagenes csapattársa, Andreas Mikkelsen áll a hatodik helyen, a norvég saját bevallása szerint sem találja egyelőre a ritmust a Hyundai i20 WRC volánjánál.
Nála sokkal rosszabbul járt a világbajnoki pontversenyt vezető csapattársa, Thierry Neuville, aki többször is kimutatta dühét a nap folyamán, például az autója ajtajának csapkodásával. Nem elég, hogy elsőként rajtolva neki kellett takarítania a pályákat a többiek előtt, a nap folyamán még a benzinnyomással is gondjai adódtak az i20 WRC-ben, ami miatt 20 másodpercet vesztett a legrövidebb pályán. Aztán a nap végére a szervokormány is felmondta a szolgálatot, ezért csak a hetedik helyen áll az összetettben.
A kemény mexikói pályák sok áldozatot szedtek már pénteken is. Elfyn Evans hatodik sebességi fokozatban borult fel a Ford Fiesta WRC-vel egy ugratót követően. Bár a szakaszt be tudta fejezni, később fel kellett adnia a küzdelmet, mert navigátora, Dan Barritt agyrázkódást szenvedett. Csapattársa, Teemu Suninen egy kerítésnek ment neki a Fiestával, amitől kitört a bal hátsó futóműve, így neki is fel kellett adnia a Mexikó-ralit.
Az M-Sport mellett a nap másik vesztes alakulata a Toyota gyári csapata volt. Jari-Matti Latvala és Esapekka Lappi is küszködött a túlmelegedő motorral, ami még hagyján, de aztán Lappi összetörte a Yarist (egy derékszögű balkanyarban lecsúszott az árokba, és nem tudott kijönni), Latvala pedig generátorhiba miatt kényszerült feladni a versenyt.
Szombaton 140,3 km száguldás vár a megfogyatkozott mezőnyre. Hat murvás pálya mellett három rövid aszfaltos gyorsasági lesz a menü.
Az összetett állása péntek este:
1 |
Dani Sordo, C.del Barrio |
Hyundai Shell Mobis WRT |
Hyundai |
1h47m55.4s |
2 |
Sebastien Loeb, D.Elena |
Citroen Total Abu Dhabi WRT |
Citroen |
7.2s |
3 |
Ott Tanak, M.Jarveoja |
Toyota Gazoo Racing WRT |
Toyota |
11.0s |
4 |
Kris Meeke, P.Nagle |
Citroen Total Abu Dhabi WRT |
Citroen |
25.0s |
5 |
Sebastien Ogier, J.Ingrassia |
M-Sport Ford WRT |
Ford |
30.2s |
6 |
Andreas Mikkelsen, A.Jager |
Hyundai Shell Mobis WRT |
Hyundai |
31.7s |
7 |
Thierry Neuville, N.Gilsoul |
Hyundai Shell Mobis WRT |
Hyundai |
2m01.9s |
8 |
Pontus Tidemand, J.Andersson |
Skoda Motorsport |
Skoda |
5m05.6s |
9 |
Marco Bulacia Wilkinson, F.Mussano |
Ford |
12m41.5s |