eredmények

Egy modell, három hajtáslánc – a BMW rugalmas platformstratégiára esküszik

2020.02.12.

„Power of choice”, vagyis a választás ereje – hirdeti legújabban a BMW, amin azt értik, hogy vevőigények szerint azonos típusaikat többféle, belső égésű, hibrid és elektromos meghajtással kínálják majd. A látványos üzleti teljesítmények propagálása közben a megfigyelők azonban megjegyzik, hogy a jól hangzó szlogen inkább útkeresést takar az elektromobilitás felé vezető kitaposatlan úton.

Szerző: Heimer György

Mint valamilyen győzelmi jelentés, úgy hat a BMW tavalyi eladásokat összegző közleménye. Mint írják, több mint 2,5 millió autót értékesítettek, a bővülés immár kilenc éve tart, a márka százados fennállása óta egy év leforgása alatt még soha nem adtak el ennyi új négykerekűt. A bajor prémiumgyártó nálunk ugyancsak rekordévet zárt. A 2019-ben eladott 3714 BMW és a 424 Mini 18, illetve 59 százalékos ugrásnak felel meg az előző évhez viszonyítva, azok messze meghaladják az anyavállalatét. Jószerivel nincs olyan kínálati szegmens, ahol ne értek volna el növekedést. Ebben bizonyára közrejátszik, hogy a magyar prémiumpiacban még jócskán lehetnek tartalékok. E darabszámban nem túl nagy, de annál zsírosabb terepen összesen 12445 kocsi talált gazdára, az eladások oroszlánrészén „a három nagy német”, a BMW, a Mercedes és az Audi osztozik. A bajor prémiummárka hazai értékesítőinek pezsgőbontását legfeljebb az zavarhatja, hogy ezúttal a nagy rivális, a Mercedes nyerte a kettejük között dúló presztízsversenyt, 2019-ben 4299 eladott kocsival.

Mindezzel együtt a BMW hazai forgalma annyiban leképezi a globális trendeket, hogy nálunk is az X modellek a legkeresettebbek. Összesen 1630 ment el belőlük, ezen belül a 15 millió forintnál startoló X5-ös volt a legkelendőbb. A forgalombővülést ugyanakkor időszakos konjunkturális tényezők is segíthették. A nagycsaládosok autóvásárlását segítő állami támogatás jóvoltából a BMW 2 Gran Tourer eladásai a 2018 évi 27 darabról tavaly közel 500 százalékkal (!) 493-ra szöktek fel, miközben a lanyha nemzetközi érdeklődés miatt a 2-es Tourer kivezetését rebesgetik. Az elektromos autók elterjesztését ösztönző állami kedvezmények ugyancsak kedvező hátszelet adtak. Tavaly nálunk összesen 1706 elektromos és plug in hibrid kocsi talált gazdára, ebből 413 volt BMW márkájú. A legtöbbje, 223 darab i3, de elment 176 plug in hibrid 5-ös és 27 a 30 millió forint felett induló 745e zászlós modellből is. Az idén tovább szélesedik az e-paletta: a jelenleg kapható 12 elektromos meghajtású BMW modell mellé csatlakozik az akkumulátoros Mini Cooper SE, az X1 és az X2 plug in hibrid változata, majd az év végére ígérik az i3 suv kivitelét, az iX3 típust. Ahogy iparág szerte mindenütt, az elektromobilitás a BMW számára is prioritás, de a müncheni luxusgyártó a „power of choice”, azaz a választás erejében hisz – idézte Salgó András, a BMW Magyarország sajtófőnöke a vállalat évadnyitó tájékoztatóján Oliver Zipse cégelnök szavait. Ezen azt értik, hogy ügyféligények szerint különböző meghajtási alternatívákat kínálnak, legyen az hagyományos belső égésű, plug in hibrid, vagy elektromos modell.

Ám a látványos számokkal illusztrált „power of choice” szlogen színfalai mögött bizonyosan lázas útkeresés folyhat, elvégre a főcsapásnak tekintett elektrifikálás olyan terep, amelyről még az élenjáró BMW-nél sem lehet minden részletre kiterjedő térkép. Erről tanúskodik Wieland Bruch, az elektromobilitásért felelős kommunikációs menedzser Inside ev’s (www.insideevs.com) szakportálnak adott interjúja. Mint emlékeztetett, 5-6 évvel ezelőtt, amikor megjelent az i3, a cég úgy gondolta, elérkezett az elektromos autók kora, az i almárka többi modelljét is kizárólag egy külön e-platformra kell majd építeni. A BMW azonban hetvennél is több piacon van jelen, s arra kellett rájönniük, hogy az e-mobilitás tempója piaconként eltérő, az átállási idő a belső égésűekről az elektromosokra országonként különbözőképpen alakul. E felismerés nyomán a BMW mérnökei visszaszaladtak a tervezőasztalok mögé és a flexibilis platformstratégia alapján 2021-től az összes új BMW modellt úgy építik meg, hogy azok egyaránt alkalmasak legyenek a háromféle, a benzines-dízeles, a plug in és az e-hajtásláncok beépítésére. Erre rímel az a két korábbi hír is, miszerint a müncheni cég szerint a már elparentált dízel technikát egyáltalán nem kell elfelejteni, ellenkezőleg az még legalább húsz évig gyártásban maradhat. Másrészt a most épülő debreceni BMW autógyárban egy azon szalagon gyárthatnak négykerekűeket elektromos és hagyományos motorokkal. A cégmenedzser kiemelte: rajtuk kívül csak a Hyundai-Kia tette magáévá a rugalmas platformstratégiát, az európai luxusgyártó konkurenseik mindegyike a hagyományosoktól elkülönített építőelven konstruálja a holnap e-járgányait. 2025-ben a BMW 25 féle e-modellt gördít ki, de várakozásaik szerint a forgalom háromnegyedét továbbra is a hagyományos hajtású kocsik teszik majd ki. A teljesen elektromos gyártmányokat a mostani gyakorlat szerint i-vel jelölik, míg a plug in modellek típusjelölésében az „e” betű szerepel.

És hogy milyen lehet majd egy kábellel tölthető BMW, azt a 3-as sorozat a legújabb, tavaly nyáron piacra került plug in változata is sejtetheti. Annyi bizonyos, hogy a bajor limo továbbra is megtartja a márka sportos génjeit. A most futó 330e típusban a testvérmodellekből jól ismert kétliteres TwinPower jelű turbós benzinmotor és a vele egybeépített elektromos erőforrás dolgozik, összteljesítménye 252 lóerő, csúcsnyomatéka pedig 420 Nm. A száguldás szerelmesei különösen díjazhatják az úgynevezett XtraBoost teljesítménynövelő szolgáltatást, amely az e-motor 30 kW (41lóerő) erőtartalékának mozgósításával a 330e átmegy zöld rendszámos utcai versenyautóba. Nem egészen hat másodperc alatt kilőhet százra, s a szélvész futam 230 km/óra sebességnél ér véget. Kérdés azonban, hogyan tökéletesednek majd tovább a plug in bimmer zöld tulajdonságai. Gyári adatok szerint az elektromosan megtehető hatótáv már a korábbinak kétszerese, 60 km, ebben a hajtási módban 140 km/óra sebességig kitolható a gyorsulás, mi több, a 100 kilométerre vetített 1,7 literes átlagos üzemanyag-fogyasztás kilométerenként 39 gramm kombinált károsanyag-kibocsátással párosul. Ez azonban így aligha jön mindig össze. A mindennapi autózásban – különösen az e-fogyasztókat zabáló zimankós időben – az e-hatótáv inkább a hivatalosan megadottnak a fele, jóllehet az összesített benzinfogyasztás 100 kilométerenként 6-7 liter között mozgott, ami azért egy ilyen gyorsjáratú kétliterestől igencsak szép teljesítmény. Csakúgy, mint ára. A 330e 14,650 millió forintnál kezdődik, de a jobban felszerelt darabok ára béemwésen felszaladhat akár 20 millió fölé.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.02.27
Egy Mondeo kombinál több egy méterrel hosszabb áruszállítóval beállni a parkolóhelyre egy zsúfolt....
2020.02.27
Több éve az európai uniós átlag csaknem kétszeresével nő a magyar lízingpiac - közölte a Magyar....
2020.02.27
A Genfi Autószalonon (2020. március 5-15.) az új Touareg R világpremierjével a Volkswagen 2020-ban....
2020.02.27
Az idei Genfi Nemzetközi Autószalon számos új és izgalmas jármű és fejlesztés találkahelye lesz,....
2020.02.27
Az új technológiák sokszor annyira fellelkesítik az érdeklődőket, hogy egy minimális előrelépés egy....
2020.02.27
A Japánba visszatéréssel egy fontos piacon folytatja exportoffenzíváját az Opel. Jövő évtől,....
2020.02.27
A magas vezetési pozíció, a széles kilátás és az első osztályú kényelem aerodinamikai és műszaki....
2020.02.27
Összeütközött egy gépkocsival és felborult egy mentőautó a XX. kerületben, a Nagysándor József utca....
2020.02.26
Egy amerikai tuning-folyóirat szerkesztői érdekes kísérletbe fogtak: kizárólag a tartozékpiacon....
2020.02.26
Jól mutat a fotókon, pompa veszi körbe, néha még szórakoztat is, mégsem jó igazán semmiben. Pont,....