innováció

Elektromobilitás félpótkocsik számára a Boschtól

2018.09.06.

Elektromossá alakítja a nyergesvontatók félpótkocsijait a Bosch, már napjaink nyergesszerelvényei körébe is elhozva az elektromobilitást. 

 A hannoveri Haszongépjármű-kiállítás (IAA) alkalmával a vállalat bemutatja félpótkocsiba szerelhető elektromos tengelyét, amelynek működési elve, hogy az eddig csupán szabadon gördülő pótkocsitengelyekre a Bosch immár elektromos gépet integrál, amely fékezéskor energiát visszatáplálva (rekuperáció) látja el a járműszerelvény elektromos fogyasztóit. Egy hűtőpótkocsi esetében évente akár tízezer euró is megtakarítható, s a visszatáplált energiával működtetett hűtőberendezéssel a Bosch számításai szerint akár 9000 liter üzemanyag is megtakarítható évente. Tovább csökkenthető a fogyasztás az elindulások és gyorsítások elektromos támogatásával, s természetesen minden megspórolt üzemanyag-mennyiség a szén-dioxid-kibocsátást is mérsékli. Különösen városon belül, a szupermarketek terítőfuvarozása során jelent komoly előnyt az elektromos hűtőaggregátok a dízelüzeműekéhez viszonyított jóval csendesebb működése, ami kora reggel és késő este is a környékbeliek zavarása nélkül teszi lehetővé a kiszállítást.
 
 
„A Bosch elektromos és intelligens hátsó tengelyt kínál a tehergépkocsik számára. A teherautókhoz kínált elektromos megoldásaink gazdaságosak és jól mutatják, hogyan működhet már napjainkban is a tehergépkocsik elektromobilitása” – mutatott rá Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja. Az elektromos tengely mindemellett jelentős lépés a spedíciós udvarok automatizált parkolása felé, mivel tengelyük kiegészítő hajtásával a pótkocsik vontatójármű nélkül is manőverezhetnek a telephelyen. A Bosch új pótkocsikhoz, illetve utánszerelhető kivitelben a már meglévőekhez is kínálja új technikáját. A piac igen széles, egyedül Európában mintegy 250 ezer 10 tonna megengedett össztömeg feletti, új pótkocsit helyeznek üzembe évente, minden ötödiket hűtőaggregáttal felszerelve.
 
Energia-visszatáplálás – személyautó-komponensek „részmunkaidőben”
 
Számos haszongépjármű-projekttől eltérően a Bosch mérnökei az elektromos hátsó tengely esetében személygépkocsi-komponenseket alkalmaztak. Az SMG180 elektromos motor például hibrid és tisztán elektromos hajtásrendszerű autók százezreiben rója világszerte az utakat, egyebek mellett a Német Posta StreetScooter modelljeiben is. Az elektromos autókéval szemben az elektromos tengelyen alkalmazott motorok csupán időszakosan dolgoznak, s csak akkor lépnek működésbe, amikor valóban energiát táplálhatnak vissza, például lejtőn haladva vagy fékezéskor. A személygépkocsikból jól ismert energia-visszatáplálás (rekuperáció) révén az energia nem megy veszendőbe, hanem nagyfeszültségű akkumulátorban tárolható.
 
 
Az így rendelkezésre álló elektromos árammal azután emelkedőn elinduláskor meghajthatók a motorok, de a pótkocsi hűtőberendezése is működtethető, jelentős mennyiségű üzemanyagot takarítva meg. E pillanatnyi igény szerinti működés további előnye, hogy – mivel az elektromos motorok így az idő nagy részében inaktívak és óránként mindössze néhány másodpercig vagy percig táplálnak vissza energiát, illetve segítik az elindulást és az emelkedőn haladást – a pótkocsis alkalmazás is jóval kedvezőbb árfekvésű és a gyakorlatban már jól bevált személyautó-komponensekkel valósítható meg. A motorok mindazonáltal kellő teljesítményt nyújtanak a pótkocsi önálló mozgatásához, illetve az építőipari járművek hatékony elindulássegítő funkciójához.
 
Automatizált parkolás a telephelyen – értékes segítség az elektromos motortól
 
Az elektromos tengely szerepe mindezeken túl a telephely automatizált közlekedésében is jelentős, mivel tengelyük elektromos meghajtásával a pótkocsik önállóan is manőverezhetnek. „Elektromos tengely technikájával a Bosch immár függetlenné teszi a pótkocsikat, az elektromos hajtással önállóan mozgó pótkocsi pedig jelentős lépés a pótkocsitárolók automatizált parkolása felé” – hangsúlyozta Dr. Markus Heyn.
 
 
A nem közforgalmú, zárt telephelyeken – például spedíciós udvarokban és kikötőkben – akár a távirányítású elektromos mozgatás is lehetővé válik, amit eddig a gépkocsivezetők vagy helyi speciális vontatójárművek végeztek. Elektromos motorja révén a pótkocsi kis távolságokon önálló járműként mozoghat, s a rajta, de különösen a telephelyen alkalmazott kiegészítő érzékelők így az automatizált parkolást is lehetővé tehetik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....