hibrid

Életmentő adatbázis

2014.09.05.

Sajnos gyakran halljuk a baleseti hírekben, hogy a karambolos gépjárműben bennszorultakat a tűzoltók csak feszítő-vágó használatával érték el és tudták kimenteni. Gyorsan kell cselekedni, valóban minden másodperc számíthat. Ha a kellő szerszámozottság megvan,

szétfeszítik az összeroppant elemeket és vágással eltávolítják a tetőt, illetve kiszabadítást akadályozó alkatrészeket, például oszlopokat, küszöböt vagy éppen a pedálokat.

Az autótechnika a közelmúltig ezt a beavatkozást nem nehezítette: a karosszériát - fémet, műanyagot - veztékkötegeket, csöveket minden további következmény nélkül megbonthatták, eltávolíthatták. Egy dologra azonban figyelemmel kellett lenniük és ez a tüzelőanyagtartály és a tápvezetékek. Jó tudni hány tartály van (mert több is lehet) és például, hogy hol található a tüzelőanyagvezetéket lezáró inerciaszelep.

A technika azonban közbeszólt…

A gázos autók és a nagyfeszültségű villamoshajtások (tisztán villamos autó és a hibridek) új problémát jelentenek a mentésben: mind a feszítővágás műveleteinél, mind a roncs szállításánál és kezelésénél. A helytelen mentési beavatkozásból eredően a nagyfeszültségű akkumulátorok kisülését, a gázszivárgást, robbanás-veszélyt még tetézik az ún. visszaratórendszerek: ha valamennyi nem lépett működésbe a karambolnál, akkor kiszámíthatatlan módon aktiválódhatnak a mentés alatt is.

A tűzoltóknak, katasztrófavédelmieknek természetesen megtanulhatatlan, hogy a mentés szempontjából melyik autó problémás, és az egyes típusoknak, modelleknek melyek a specifikumai.

A szerviz-biztonsági előírások, figyelmeztetések, egykorúak ezekkel a „problémás” technikát hordozó autókkal. A munkabiztonság itt fokozottan előtérbe kerül: hol vannak az áramtalanító vagy gázelzáró kapcsolók, milyen óvó rendszabályokkal lehet csak hozzájuk nyúlni. Az autógyárók ezt szervizhálózataik számára gondosan kidolgozták és azon vannak, hogy a szerelők betartsák.

Ez idáig rendben is van, de ennek van gyártói belvilágon túlmutató, közérdekű része is: a mentést végzők számára szükséges információk közzététele.

Az már eredmény, ha a gyártó típusaira ezt adatbázisba foglalja és elérhetővé teszi. A hibridek világában a Toyota – mert ő az úttörő – a kezdetektől jó példával jár elől az infomáció átadásban.

QR-kód az életmentésért

A Mercedes-Benz az első gyártó, mely QR kód segítségével teszi elérhetővé a mentést segítő információkat. Ha az autót sérülés éri, a karosszéria komolyan deformálódik, roncsolódik, akkor a bennülők kiszabadítása még a professzinális mentést végzőknek sem egyszerű dolog. Ma már több, mint tanácsos, kimondottan szükséges, hogy típusfüggő információ birtokában végzik. A mentésnél általában vágni kell a kiszabadítás végett a karosszériaelemeket, oszlopokat, egyéb tartóelemeket. Szükséges tudni, mint mondtuk, hol vannak a légzsákok, hol van az akkumulátor és főkábelei, hol található esetleg az áramtalanító főkapcsoló (nagyfeszültségű akkumulátoros hibrid és villanyautóknál a mentés során különösen vigyázni kell!), hol van vagy vannak a tüzelőanyagtartályok, erősített vázelemek, bukókeret stb., hogy biztonságos helyen végezzék a vágást, bontást.

A mentőcsapatnak, ha van is - célszerűen elektonikus formában – technikai adatbázisa, a mentést végző szerveknek kell összerendezni, de szinte elképzelhetetlen, hogy ez a gyakorlatban miként valósítható meg. További probléma, hogy a helyszínen, a nagy sietségben, ki tudja pontosan azonosítani az autó típusát, modellvariációját.

Minden elmondott probléma megoldásával jelentkezett a világon elsőként a Daimler. Az autón elhelyez QR kódcímkét (Rescue Card) és azt okos telefonnal leolvasva, azonnal megjelenik a mentési műszaki információ.

Christian Treiber, a Mercedes-Benz személygépkocsi szervizszolgáltatásokért felelős igazgatója elmondja, hogy a kódcimkat 2013 végétől minden új személygépjárműre már a gyártásnál felkerül, a smartok ezt idén januártól kapták meg. Visszamenőleg, egészen 1990-ig elkészíti a gyár a cimkéket, melyekért a tulajdonosnak a márkaszervizt kell felkeresnie. A címke az egész világon ingyenes.

A QR kódcimkét két helyre ragasztják fel. Az egyik a tankspaka fedélre, belülre kerül.

Az azonosítás a tankbetöltő nyílás fedélen lévő kód beszkennelésével történik

A másik az autó másik oldalán lévő B oszlopra. Valószínűsíthető, hogy a balesetnél nem egyformán sérül a két oldal, így az egyik címke még olvasható marad.

A fekete-fehér nyomatú QR kód (QR – quick response) ma már nagyon elterjedt a világon, alkalmazása széleskörű a reklámokon, csomagolásokon, névjegykártyákon. A QR kód egy webcímet foglal magába, így egy web-hely gyors elérését teszi lehetővé. Természetesen internetkapcsolat szükséges hozzá.

Egy mercedes adatlapot mutat a következő kép.

A mentési információk jelenleg már 23 nyelven, magyarul is elérhetőek.

Figyelem! Néhány okostelefonra letölthető QR kód olvasó nem rendeli hozzá automatikusan a www előtagot a beolvasott Mercedes kódhoz. Így az csak megadja a QR rejtette webcímet, de nem nyitja meg automatikusan. Az Apple készülékekhez az alábbiakban található néhány olyan app, ami ezt a hozzárendelést biztosan tudja. Ezek közül mi a Qrafter-t próbáltuk ki. A kódot beolvasta és a beolvasott kód érintése (elhúzása) után továbblépett a megfelelő információs lapra.

BlackBerry: Tagipedia

Apple: Scan, QR-Scanner+, Qrafter, QR Scan, QR Code

Android: NeoReader

Tervezik, hogy 2014-ben egy app révén, internetkapcsolat nélkül is elérhetőek legyenek a mentési tudnivalók. A Mercedes a módszert nem kívánja szabadalmaztatni, így ezt bármely gyártó alkalmazhatja.

A DAT továbblépett

A német központú DAT (Deutsche Automobil-Treuhand) alapítóik és tulajdonosaik - VDA, VDIK és ZDK - megbízásából a gépjárművek szinte teljes életciklusához kínál információkat. Ennek jegyében vették programjukba a mentési műszaki információk gyűjtését, egységes szerkezetbe foglalását.

A „SilverDAT FRS“ nevű adatbázis lényege a teljes körűség (ma több, mint 1100 modellt tartalmaz), az egységesség és a fontos információk jó áttekinthetősége. A SilverDAT offline/online alkalmazásával garantálják a gyors információ- és adatszolgáltatást, valamint a különböző adatfeldolgozó alkalmazásaik hozzáférését.

A következő lapok a DAT FRS (Feuerwehr Rettungsdatenblatt System) adatbázisból adnak ízelítőt.

A lapok kiegészítő információjában olvasható, hogy egyes nagyszilárdságú karosszériaelemek átvágásához már nem alkalmasak a régi, hidraulikus működtetésű vágóollók, ezekhez csak az új, korszerű nagyteljesítményű vágók alkalmasak.

A „SilverDAT FRS“ magyarországi honosítása, a hazai potenciális felhasználóknak való bemutatása a DAT csoport hazai vállalata, a DAT Magyarország Kft. terveiben szerepel.

 

Dr. Nagyszokolyai Iván

az Autótechnika főszerkesztője

(Az Autótechnika folyóiratban a témához kapcsolódó számtalan szakmai cikk jelent meg, ezek a lap előfizetőinek visszamenőleg is olvashatóak a http://autotechnika.hu oldalon. További információt is itt találhatnak.)

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.01.28
Az áremelkedések, a rezsi növekedése és a magas infláció miatt számottevően csökkent a bérek....
2023.01.28
Döbbenetes tragédia történt ma hajnalban Ausztriában, az A1-es autópályán St.Pölten közelében.....
2023.01.28
Benzinválság, ajtónkon dörömbölő recesszió, szankciók, ukrajnai háború és koronavírus-járvány ide....
2023.01.28
A neves, tapasztalt Yamaha Maco Racing Team színeiben indul az idei hosszú távú, azaz endurance....
2023.01.28
Egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak az elektromos meghajtású járművek az európai piacon:....
2023.01.28
A közvéleményt és az európai, benne a magyar sajtót továbbra is élénken foglalkoztatja, hol építi....
2023.01.28
Elég télen a négyévszakos gumiabroncs? Van értelme ilyenkor lemosatni az autót? Milyen típusú....
2023.01.27
A Katasztrófavédelem jelenti péntek este:     ..
2023.01.27
Az új kezdeményezés hétről hétre több érdeklődőt vonz. ..
2023.01.27
Tavaly több mint 21 millió utast fogadtak a romániai repülőterek, ami mintegy 88 százalékos....