WRC

Elfyn Evans nyerte az őrült Török-ralit, és átvette a vezetést a vb-n

2020.09.21.

A Toyota brit pilótája többek között annak köszönhette sikerét, hogy a többiekkel ellentétben megúszta defekt nélkül az egész szezon legnehezebb gyorsaságiját.

Evans szombat este még csak a negyedik helyen állt az összetettben, a vasárnapi négy szakasz után mégis ő nyerte a Török-ralint 35,2 másodperc előnnyel, így a bajnokságban tekintélyes, 18 pontos előnnyel visszavette a vezetést csapattársa, Sébastien Ogier előtt.

Vasárnap kétszer kellett végigmenni a mezőnynek a 38 kilométeres Cetibeli gyorsaságin, amelyről már korábban is azt mondta mindenki, hogy itt fog eldőlni a verseny. Nos, igazuk lett, mivel a roppant lassú, köves, kanyargós út tényleg megtizedelte a mezőnyt. Többen kaptak defektet a WRC pilóták közül, mint aki nem, reggel ráadásul a hatalmas por is rontotta a látási viszonyokat.

Evans az élmezőnyben egyedüliként kétszer végig tudott menni defekt nélkül az autó- és gumigyilkos pályán, aminek köszönhetően már vasárnap reggel átvette a vezetést, amit meg is tartott a verseny végéig.

„Nyilvánvalóan remek érzés megnyerni egy ennyire kemény ralit. Már a verseny elejétől kezdve megmutattuk, hogy jó a tempónk, igaz, nem mi voltunk a leggyorsabbak, de nem voltunk messze tőle. Tudtuk, hogy a vasárnap lesz a kritikus nap, és ez be is igazolódott. Kifizetődött, hogy minden erőnkkel azon voltunk, hogy az út közepén tartsuk az autót, így elkerültük a defekteket, és sok ponttal távozhattunk Törökországból. Nem ez a legédesebb győzelmem, mert tudom, hogy a többieket sok balszerencse érte, de ilyen a Török-rali természete, ez nem ért váratlanul senkit. Ez remek eredmény így, a bajnokság vége felé, így jó helyzetben várhatjuk az utolsó két versenyt” – nyilatkozta Evans a célban.

A szombati napot az élen záró Theirry Neuville-nek meg kellett elégednie a második hellyel, viszont a Power Stage megnyerésével 5 bónusz pontot is gyűjtött. A belga akkor vesztette el esélyét a győzelemre, amikor defektet kapott a vasárnapi első gyorsaságin, és a pályán kellett kicserélnie a kereket. Neuville győzelmet érdemelt volna, mivel ő volt a hétvége leggyorsabbja, a 12-ből 7 gyorsaságit nyert meg.

A harmadik helyen végzett Neuville csapattársa, a veterán Sébastien Loeb, 24,2 másodperccel a belga mögött. A kilencszeres világbajnok autója is defektet kapott vasárnap hajnalban, de a francia versenyző úgy döntött, hogy végigmegy lapos kerékkel, ami jó döntésnek bizonyult, mert így „csak” 80 másodpercet kapott azon a szakaszon a győztes Evanstől.

Ogier Toyotája is defektet kapott vasárnap hajnalban, de a francia olyan gyorsan cserélt kereket a helyszínen, hogy mindössze 75 másodpercet vesztett Evanshoz képest. Mivel a többieknek is gondjai akadtak, ettől még simán dobogón végezhetett volna, a sorsa akkor pecsételődött meg, amikor a második Cetibeli gyorsaságin elfüstölt a Toyota Yaris WRC motorja.

„Nem tudom pontosan, hogy mi történt, de egyszercsak elkezdett fogyni a motorerő, és sajnos nem tudtunk továbbmenni. Tudtuk, hogy ez a rali a szerencséről is fog szólni, ezúttal nem a mi lottószámainkat húzták ki. Semmit sem tehettem ez ellen, most pedig csak annyit tehetek, hogy már előre tekintek. Néha ilyen a motorsport, el kell fogadnunk, hogy ezúttal nem velünk volt a szerencse, tovább kell lépnünk” – nyilatkozta a hatszoros világbajnok.

A 19 éves Kalle Rovanperä lett a negyedik, ezzel életben tartotta világbajnoki reményeit. A fiatal finn vesztette a legtöbb időt, 2 és fél percet a reggeli defekttel és kerékcserével, ezt még gyakorolnia kell a jövőben. Mindenesetre így is sok pontot szerzett, ami hozzásegítette a Toyotát ahhoz, hogy 9 pontra növelje az előnyét a Hyundai előtt a konstruktőri világbajnokságon.

Az M-Sport brit pilótája, Gus Greensmith karrierje legjobb eredményét érte el az ötödik hellyel, amit annak köszönhetett, hogy Evanshez hasonlóan ő is megúszta defekt és műszaki problémák nélkül a vasárnapot. Csapattársa, Esapekka Lappi lett a hatodik, de neki egy törött lengéscsillapító nehezítette meg a dolgát az utolsó két gyorsaságin. Még rosszabbul járt a harmadik Ford Fiesta WRC-t hajtó Teemu Suninen, akinek kitört a bal hátsó kereke vasárnap reggel, és fel kellett adnia a versenyt.

A Hyundai fiatal francia tehetsége, az első WRC-s versenyét teljesítő Pierre-Louis Loubet sem tudta befejezni a Török-ralit, mivel vasárnap reggel neki is elfüstölt a motorja.

A WRC3 győztese, Kajetan Kajetanowicz lett az összetett hetedik helyezett, megelőzve a WRC2 győztesét, a szintén Skoda Fabia R5 Evót hajtó Pontus Tidemandot.

A rali világbajnokság október 8-án, Szardínián folytatódik a hatodik versennyel, ismét nézők nélkül.



 

Végeredmény, Török-rali:

1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) 2h43m02.7s

2. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +35.2s

3. Sébastien Loeb/Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC) +59.4s

4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +2m35.9s

5. Gus Greensmith/Elliott Edmondson (Ford Fiesta WRC) +4m08.3s

6. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Ford Fiesta WRC) +5m36.2s

7. Kajetan Kajetanowicz/Maciek Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) +12m35.5s

8. Pontus Tidemand/Patrik Barth (Škoda Fabia Rally2 evo) +12m59.7s

9. Adrien Fourmaux/Renaud Jamoul (Ford Fiesta Rally2) +14m42.6s

10. Marco Bulacia/Marcelo Der Ohannesian (Citroën C3 R5) +14m46.4s

 

képek:csapatok

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.26
Megint autók az Aeroparkban: a Zsiguli dombvidéken felépült Volgai Autógyár termékeiből félszáz....
2020.10.26
Lehet valami egyszerre elegáns és vulgáris? Megfér egy testben az arisztokratikus kifinomultság és....
2020.10.26
Alexander Galaganov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.10.26
Az autóbusz töltőberendezés-gyártóknak és -forgalmazóknak hétfőtől megnyílt a lehetőségük arra,....
2020.10.26
A Kecskeméti Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai az állampolgárok....
2020.10.26
Bevezető áron használhatják a villanyautósok az E.ON november 24-től fizetőssé váló elektromos....
2020.10.26
1910-1920. A tömeggyártás kezdete, avagy út a luxustól a szükségesig. A nagy sorozatú termelés....
2020.10.26
Baleset miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető....
2020.10.26
A világ vezető környezetbarát prémium autógyártója, az Európában immáron 80%-ban (Nyugat-Európában....
2020.10.26
Magyarország területén a 2020. október 22-én 0 órától 2020. október 25-én 24 óráig a rendőrök 148....