Lamborghini Aventador

Elkészült az utolsó Lamborghini Aventador, felidézzük a típus történetét – 1. rész

2022.11.04.

Egy korszak véget ért Sant’Agata Bolognesében: az LP 780-4 Ultimae kiadás volt az utolsó, hibrid hajtás nélküli, szívó V12-es motorral hajtott Lamborghini.

Aventador LP 700-4

Az Aventador története

A Murciélago utódának szánt, 2011-ben, a Genfi Autószalonon bemutatott Aventador LP 700-4 a nevét a 700 lóerős teljesítményéről és az állandó négykerék-hajtásáról kapta. A teljesen házon belül kifejlesztett új, 60 fokos hengerszögű V12-es erőforrás új technológiákkal, időtálló dizájnnal és nem utolsósorban elképesztő teljesítménnyel rendelkezett. „Az Aventadorral két generációt ugrottunk előre dizájn és technológia tekintetében, a modell mérföldkő volt a cég életében, hiszen ez volt a zászlóshajónk 11 éven át. A V12-es motor a Lamborghini örökségének része a vállalat korai napjai óta; ez volt a büszkeségeink dobogó szíve a Miurától a Diablóig, a Countachtól a Murciélagóig” – mondta Stefan Winkelmann, az Automobili Lamborghini elnök-vezérigazgatója a genfi bevezetéskor.

Aventador LP 700-4

Az Aventadorból 8 különféle változat és összesen 11 465 példány készült, a világ minden részére szállították az ügyfeleknek. Jól mutatja a sikert, hogy a Lamborghini több Aventadort adott el, mint az összes korábbi V12-es modelljéből összesen; a típus ötödik évében érte el a vállalat az 5000. leszállított példányt, ami megegyezik a legyártott Murciélagók teljes számával, 2020 szeptemberében pedig már a 10 ezredik Aventadort is leszállították. Minden legyártott Aventador műalkotásnak számít; a példányok 85 százalékát az Ad Personam részleg szabta személyre, amely összesen 200 egyedi színt és díszítést készített az Aventador számára.

Aventador LP 700-4

Több mint 10 egyedi és limitált szériás kiadás is megjelent a típusból; volt, amelyik körrekordot állított fel (például az SVJ 2018-ban a Nürburringen), ami rangos díjat nyert, volt, amit művészeti projektekhez használtak, és volt, ami mozifilmben (például a 2012-es Batman – A sötét lovag - Felemelkedésben), vagy videojátékban szerepelt.

Mitől vált legendássá?

Aventador LP 700-4

A Murciélago technikáját elhagyó, teljesen tiszta lappal tervezett Aventador sikere három pilléren nyugodott. A Filippo Perini felügyeletével, házon belül készült dizájnon, a szintén saját fejlesztésű, merev és könnyű karbon monocoque-on, és a 6,5 literes szívó V12-esen. Utóbbi már a legelső változatában is 700 lóerőt adott le 8250-es fordulatszámon, a nyomatéka pedig 690 Nm volt. Már ezzel is megvolt 3 másodpercen belül a százas sprint az Aventadornak, a végsebessége pedig elérte a 350 km/h-t. A hatalmas erőt egy egykuplungos, 50 ezredmásodperces váltásra képes robotizált váltó továbbította a négy kerék felé. A high-tech nyomórudas felfüggesztés az együléses versenyautókat idézte.

Aventador LP 700-4

Kevesen tudják, hogy a Lamborghini az Aventador bemutatása után azonnal felállított egy „repülő doktorok” nevű mérnökcsapatot, amely a világot járta, hogy a megsérült autók szénszálas monocoque-jának állapotát felmérje, a szereléshez tanácsokkal szolgáljon, esetleg magát a javítást is végrehajtsa.

A hírhedt Nürburgring Nordschleife versenypályán két körrekordot is felállított a típus: az Aventador LP 750-4 SV 2015-ben már 7 perc alatti kört futott (6:59:75), 2018-ban az Aventador SVJ pedig visszaszerezte a Lamborghini szériaautós rekordját 6:44,97-es idővel (amit azóta a Porsche ismét megdöntött).

Milyen változatok érkeztek később?

Aventador LP 700-4 Roadster

Az Aventador LP 700-4 debütálását követően 2012 decemberében jelentették be az elmaradhatatlan nyitott verziót. A felső, pillekönnyű szénszálas panelek eltávolításával a roadster nyitott tetős vezetési élményt nyújtott, a tetőt az első csomagtartóban lehetett tárolni. 2013 elején, Miamiban rendezték a dinamikus bemutatót, amely során (a polgármester és a Szövetségi Légiközlekedési Hatóság külön engedélyével) egy nyitott Aventador a repülőtér kifutóján 338 km/h sebességgel száguldott, ami gyorsabb volt, mint a repülőgépek felszállási sebessége.

Aventador LP 750-4 SuperVeloce

A 2015-ben, a Genfi Autószalonon bemutatott Aventador LP 750-4 SuperVeloce 50 lóerős teljesítménynövekedést és 50 kg-os tömegcsökkentést hozott az elképesztően jó, 2:1-es tömeg-teljesítmény arány elérése érdekében. De új volt az aerodinamika is, beleértve a rögzített szénszálas szárnyat. 0-100 km/h-ról 2,8 másodpercre javult a gyorsulás. Az SV kupé darabszámát 600-ra, az SV Roadsterét 500-ra korlátozták, néhány hónapon belül el is fogyott mind.

Aventador S

2016 márciusáig több mint 5000 darab Aventadort szállítottak le, és még annak az évnek a decemberében bejelentették a frissített Aventador S-t, aminek hivatalos bemutatóját a 2017-es Genfi Autószalonon tartották. A Lamborghini új dizájnfőnöke, Mitja Borkert felügyelte azokat a tervezési módosításokat, amelyek akár 50 százalékkal nagyobb aero-hatékonyságot és 130 százalékkal nagyobb első leszorítóerőt biztosítottak a ráncfelvarrott szupersportkocsinak. 700-ról 740 lóerőre nőtt a teljesítmény, de az igazi újdonság a négykerék-kormányzás, a MagnaRide futómű és a Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva (LDVA) volt, amely központilag vezérelt minden, hajtással és futóművel kapcsolatos elektronikus rendszert. Az Aventador S Roadstert a Frankfurti Autószalonon mutatták be 2017 őszén.

Aventador SVJ

2018. augusztusában mutatkozott be a csúcsverzió, az Aventador SVJ, aminek nevében a Jota utótag a versenypályára való alkalmasságra utalt. A gyár tesztpilótája, Marco Mapelli egy ilyen autóval 6:44.97-es köridőt ért el a Nürburgring Nordschleifén 2018 júliusában, ezzel újra megszerezte a Lamborghininek a szériaautók rekordját. Az SVJ átdolgozott V12-es motorja már 770 lóerőt produkált 720 Nm nyomatékkal, és az LDVA 2.0 mellett aktív aerodinamikai elemeket is kapott. Utóbbiaknak köszönhetően akár 40 százalékkal több leszorítóerőt ért el a korábbi SV-hez képest, és 1 százalékkal csökkentette a légellenállását. Könnyített konstrukciója, ami magába foglalta a széleskörű szénszál-felhasználást és a titán kipufogót, a tömeg-teljesítmény arányt 1,98 kg/lóerőre javította.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.08.31
A toplistát teljes egészében német prémiummárkák uralják, megközelítőleg 39 és 60 millió forint....
2024.08.31
Bringázás jogokkal, kötelességekkel, esetleg büntetéssel. ..
2024.08.31
Egy baleset miatt kidőlt fa ráesett egy nőre és lányára szombat délután Budapest 14. kerületében, a....
2024.08.31
A második generációs Ford GT és számos más Ford modell megálmodója, Todd Willing lesz az amerikai....
2024.08.31
Az első futamot a pole pozícióból rajtolva megnyerte, majd a második viadalon harmadik lett a....
2024.08.31
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője volt a leggyorsabb a Forma-1-es Olasz Nagydíj szombati....
2024.08.31
Az új verzió lesz a francia márka kínálatának csúcsán - míg a C5 X-et sem cserélik le.  ..
2024.08.31
A BMW M Visionary Materials Seat elnevezésű sportülés-koncepció ökológiai lábnyoma 90 százalékkal....
2024.08.31
A baleset a Nyíregyháza felé vezető oldalon, Kál térségében történt – írta az Országos....
2024.08.31
Lewis Hamilton autózta a leggyorsabb köridőt pénteken a Forma-1-es Olasz Nagydíj második....