SEMA

Elkészült a Supra, amit követeltek a rajongók a Toyotától

2020.12.26.

Amióta a Toyota bemutatta az ötödik generációs Suprát, a rajongók ostromolják a gyárat azért a karosszériaváltozatáért, amely 1986-tól meghatározta a sportautó személyiségét. A sorozatgyártású targatetős kupéra még várni kell, az idei SEMA kiállításon azonban már megjelent egy véglegesnek tűnő prototípus.

A japán gyár első sportautója, az 580 kilós, 45 lóerős Sports 800 eltávolítható alumínium tetőpanellel kárpótolta azokat, akik hiányolták a kupé előfutárán, a Publica Sports formatanulmányon (1962) bemutatott, eltolható ajtó- és tetőszerkezetet. A könnyű tetőlemezt használaton kívül a körülményekhez képest tágas csomagtartóban lehetett elhelyezni. A Sports 800 nyugdíjazása után pontosan húsz évvel egy másik könnyű Toyota sportkocsi, az MR2 is leszerelhető (üveg)panelekkel borította az utasteret – ez a megoldás azonban hivatalos T-Top volt, azaz az autó hossztengelyében merevítő idom osztotta ketté a tetőt.

Nem úgy az 1986-os Toyota Supra A70 esetében, amelynek eltávolítható keményteteje a valódi kabriók frisslevegő-élményét biztosította, azok rossz borulási biztonsága nélkül. A koncepció annyira népszerűnek bizonyult, hogy az A80-as modell (1993-2002) sem kapott kabrió kivitelt, ellenben a kezdetektől elérhető volt a targa (avagy a Toyota-terminológiában Sport Top) kivitel.

Nem meglepő tehát, hogy a Toyota GR Supra A90 bevezetésekor a targatető hiánya miatt bánkódtak leginkább a potenciális vásárlók. A Toyota nem váratta sokáig a rajongókat: a modell bevezetése után másfél évvel bemutatta a GR Supra Sport Top prototípust. A munkát arra a Marty Schwerterre bízták, aki 25 éve vezeti a Toyota Racing és a márka PR-marketing stábja részére különleges kiviteleket megvalósító Toyota Motorsports Tech Center részleget.

Az átalakítás során rögtön nem várt akadályokba ütköztek: egyetlen vágóeszköz sem boldogult a GR Supra különösen nagy szakítószilárdságú acél tetőszerkezetével. Az elszánt akarat azonban győzedelmeskedett a mérnöki bravúron, és néhány próbálkozás után megszabadították tetejétől az autót.

A csapat egyik fele ezt követően a megmaradt tetőkeret, valamint a padlólemez merevítésével foglalta le magát, míg a többiek 3D nyomtatóval létrehozták az eredeti tető kontúrjait pontosan követő, két részből álló tetőt. Pontos vizsgálatok híján egyelőre nem tudni, hogy az így átalakított autó megfelel-e a szigorú utasbiztonsági ellenőrzéseken – vagy ami egy jövőbeli klasszikus sportautó esetében ugyanilyen fontos: megőrizné-e a zárt kupéverzió pontos vezethetőségét.

Egy dolog biztos: a Toyota GR Supra Sport Top valójában nem egy, hanem két autó előtt tiszteleg. Alapját ugyanis nem egy átlagos A90-es, hanem a 2019-ben bemutatott GR Supra Heritage Edition adta. Ennek megfelelően hatalmas diffúzorral és hátsó „kosárfül” légterelő szárnnyal tiszteleg az A80-as előtt, oldalfalának kialakítása pedig ugyanennek a típusnak az „Abflug” tuningverzióit idézi.

Fotók: Toyota

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.14
A 2050-re elérendő nettó zéró kibocsátás felé vezető úton a BMW Group 2035-re új mérföldkövet....
2025.12.14
Három személyautó és egy kisbusz ütközött az 53-as főúton Balotaszállás és Kiskunhalas között....
2025.12.14
Általában decemberben gázolják el a legtöbb gyalogost, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában....
2025.12.14
Ahogy közelednek az ünnepek és egyre többen indulnak útnak, a nyilvános elektromosautó-töltők....
2025.12.14
Valamikor mostanában áll munkába a százezredik tisztán elektromos gépkocsi, a teljes klímabarát....
2025.12.14
Wolfgang Porsche Salzburgban feleségül vette Gabriela zu Leiningent – írja a mücheni tz.de.   ..
2025.12.13
Reneszánsz mű a Modern Solid elektromos korszakában ..
2025.12.13
A Mercedes-AMG Stefan Weckbachot nevezte ki az igazgatótanács új elnökévé – írja honlapján a....
2025.12.13
Az idén is útnak indult a Mikulástroli, hogy mesebeli hangulatot varázsoljon a főváros útjaira. ..
2025.12.13
Az új Audi Q3 számos területen állít fel új mércét, például az akusztikában: a teljes akusztikai....