utánpótlás

Nem kell azt, ha nem húz félre. Majd viszem, ha kopog!
Ma, amikor a hazai autók átlagéletkora alulról nyaldossa a húsz évet, meg sem lepődhetünk azon, hogy a tulajdonosok nem a legújabb fejlesztésű motorolajakról szóló cikkeket nyálazzák, és rohannak a kereskedőjükhöz, hogy be tudja e már nekik azonnal szerezni? Mert a garázsban a polcon lesz a helye a következő olajcseréig, mert ők mindig a legjobbat akarják beletölteni autójukba. Amikor még mindig, és egyre inkább nem szitokszó a féktárcsák felszabályoztatása? Vagy élettartam garanciásnak hiszik a motorolajon kívül az összes folyadékot a járművekben? A futómű is ilyen. Majd csak akkor, ha a sofőrnek megterhelő lesz egyenesben tartani a kormányt, vagy kacsázik az autó 90-nél.

Mi az a futómű?
A jármű egy nagyon fontos, és komplikált részegysége, több alkotóelemből áll. A legfőbb célja a kapcsolat a karosszéria és az úttest között. Az összeköttetést adja, általa tudunk járművükkel kanyarodni, marad nagyobb sebesség mellett is stabil, és arról is gondoskodik, hogy az úthibákon ne essen ki a tömés a fogunkból. Biztosan hallotta már azt a kifejezést, hogy az autó leesik az útról. Ezt arra mondják, amikor a jármű nem stabil, az irányítása kiesik a sofőr kezéből, és veszélyessé válik forszírozott tempó esetéén. A futómű négy kerékben végződik, amik négy tenyérnyi felületen tapadnak az aszfalthoz. Ezek után már mindenki el tudja képzelni, hogy a kerekek beállítása (kerékdőlés) is fontos tényező a jó geometria kialakításánál. Próbáltam a lehetőségekhez képest legjobban leegyszerűsítve megmutatni, hogy miért is fontos, hogy ne hanyagoljuk el.

Mikor kopog?
Elég nagy probléma már, ha kopog, de nem csak akkor kell elvinni vizsgálatra, beállításra, amikor már lóg valamelyik szilent, vagy eltörött a rugó. Igen, mind az előbbi, mind az utóbbi kopó, fogyó alkatrész, ami a jó magyar utaknak köszönhetően gyakrabban hallat magártól. De ezerszer elmondtam már ismeretségi körben, hogy sokkal olcsóbb elvinni évente egyszer átvizsgáltatni az autót a szervizbe, ahol már ismernek minket is, meg az autót is, így pár jó szó, és indul a szemle, aztán kiderül, ha valami nincs rendben. Mert a kopó-fogyó alkatrészek, ha kezdenek elfogyni, azt időben jelzik, mutatják, csak ehhez kell az értő szem, értő kéz, aki tudja, hová kell nyúlni, és megmondja, mikorra ütemezzük be a cserét. Nem jobb a tudat, hogy műszakilag kifogástalan a jármű? De úgysem éri meg rá költeni, mert „nem jön vissza eladásnál” hurrognak le ilyenkor. Na, persze, de nem a következő tulajnak szereltetünk, hanem azért legyen rendben, hogy a nap bármely szakában, az év minden napján úgy fordíthasd el a kulcsot, hogy tudd, az autó oda visz, ahova menni akarsz. Pont ez benne az érték, a mobilitásunknak adunk egy hatalmas pofont, ha menet közben műszaki hiba miatt kényszerülünk megállásra.

Mit okozhat, ha elhanyagoljuk a futómű beállítását?
Nos, drága dolgokat. A legtriviálisabb a gumiabroncs. Elég egy szezont elmenni egy rosszul beállított futóműves autóval, és megláthatjuk az eredményét, amikor felkerül a téli szett. Mert a nyári már nem mehet el a következő szezonra, így a téli szabadságra tervezett wellness hétvége árát el lehet majd költeni egy garnitúra nyári gumiabroncsra. Miért olyan sokat? Mert aki nem követi a gumiabroncsok piacát meglepődhet, hogy ebben a szegmensben is brutális drágulás volt jellemző az utóbbi időszakra. Viszont ez a drágulás nem hozta magával a minőségi ugrást, hiszen mind anyagminőségükben, mind tartósságukban meg sem közelítik a 10-15 évvel ezelőtt tapasztalt színvonalat. Fogyasztói társadalom, alapanyag drágulás, és persze megfelelés a folyamatosan erősödő környezetvédelmi normáknak. Röviden összefoglalva ezzel szokta magyarázni a gumisom, amikor meredezem, hogy már megint mennyit drágult a gumiabroncs (is).

Egy másik probléma a hozzászokás, mert ha lóg egy-egy szilent, hamar megtanulunk együtt élni vele, hiszen minden nap vezetjük az autót, így fel sem tűnik. De közben folyamatosan jobban terheli a drágább alkatrészeket, a lengőkarokat, vagy rugókat, ha nem a szilent nyeli el az úthibákat. Így a drágább alkatrészek is tönkre mehetnek, és senkinek nem kell bemutatni, hogy egy korszerű, elektronikusan állítható, rugóstagos lengéscsillapító milyen értéket képvisel.
A hozzáértők 10-15.000 kilométerenként javasolják a futómű ellenőrzését. Ami 1-1,5 év alatt még egy keveset használt autóba is beleszalad. Én azt gondolom, hogy a fentiek tükrében nem nagy kiadás az a pár tízezer forint, amivel megspórolhatjuk a későbbi drágább javíttatásokat.
