Toyota Land Cruiser

Eltűnik az európai Toyota Land Cruiserből a hagyományos dízelmotor

2025.06.27.

A terepjáró tavaly érkezett 250-es nemzedéke nem az Észak-Amerikában kapható benzines öntöltő hibrid hajtást kapta meg nálunk, hanem a meglévő, 2,8 literes dízelmotor 48V-os lágy hibrid változatát.

Fontos mérföldkő a Land Cruiser európai történetében az első elektrifikált hajtáslánc bevezetése, amely simább és gyorsabb start-stop működést, nagyobb motorerőt és alacsonyabb fogyasztást biztosít az alvázas terepjárónak. Mivel a Toyota lágy hibrid rendszere a teljes (öntöltő) hibrid rendszerénél egyszerűbb és kompaktabb, könnyebben beépíthető a meglévő hajtásláncokba anélkül, hogy jelentős áttervezésre vagy átalakításra lenne szükség. Ennek köszönhetően a Hybrid 48V hajtáslánc nemrégiben bekerült a Hilux pickupba is.

A Hybrid 48V nevű új hajtásrendszer a meglévő 2,8 literes dízelmotort és nyolcfokozatú automata váltót ötvözi egy villanymotor-generátorral (amely a hagyományos generátort helyettesíti), egy 48 volt feszültségű lítium-ion akkumulátorral és egy DC-DC áramátalakítóval (amelyen keresztül a lítium-ion akku a jármű 12 voltos rendszerét is ellátja). Úgy tervezték meg és helyezték el az új hajtáslánc-komponenseket, hogy azok ellenálljanak a zord terepviszonyoknak, és a Land Cruiser legendás off-road teljesítménye semmit se romoljon. Például a villanymotor-generátor magasan, a motorblokkon van elhelyezve, így a japán terepjáró továbbra is képes kis sebességgel 700 mm mély vízben haladni.

Mind a lítium-ion akkumulátor, mind a DC-DC átalakító védve van a víz behatolása ellen, és a jármű elejéről a lehető legtöbb, a kabin levegőjénél hűvösebb hűtőlevegőt vezetik az akkumulátorhoz. Egy speciális szűrő akadályozza meg a por felhalmozódását az akkumulátor hűtőcsatornáiban, egy ventilátor pedig mérsékli az akkumulátor teljesítményének romlását magas hőmérsékleten.

A 48 V-os lítium-ion akkumulátor töltéséért felelős villanymotor-generátort a dízelmotor hajtja. Ez az állandó mágneses szinkronmotor számos előnnyel jár a vezetési élményre nézve, mind közúton, mind terepen. Például minden alkalommal, amikor a vezető felengedi a gázpedált, a motorfék-hatással energiát nyer vissza, amelyet a 48 voltos akkumulátorban tárol el. Ezt az áramot később a stop-start funkcióhoz és a gyorsulás támogatásához használja fel a rendszer, minimalizálva az energiaveszteségeket. Természetesen a normál Land Cruiserben még veszendőbe menő, fékezéskor termelődő energia visszatáplálása és újrahasznosítása is javítja a hatékonyságot. Durva terepen pedig a villanymotor-generátor az azonnal rendelkezésre álló nyomatékával növeli a Land Cruiser mászóképességét. A lágy hibrid rendszer az üzemállapotát a vezető többfunkciós kijelzőjén jelzi, CHG (energia-regenerálás), ECO vagy PWR (mindkét esetben besegít a hajtásba a villanymotor) lehet a megjelenő felirat.

A 48 V-os lágy hibrid rendszer másik nagy előnye, hogy gyorsabb és csendesebb motorleállítást és -indítást tesz lehetővé kevesebb rázkódással és vibrációval, így kényelmesebbé teszi a vezetést városban. Mivel a villanymotor-generátor mindig csatlakoztatva van, a dízelmotor a fékpedál felengedése után gyorsan indul újra, ráadásul az újraindítás magasabb motorfordulatszámon is lehetővé válik. A vezető beállíthatja a stop-start rendszer működésére vonatkozó preferenciáit, kiválaszthatja a Normal (normál) vagy a Long (hosszú) opciót a jármű többfunkciós kijelzőjén. Utóbbi aktiválása esetén a dízelmotor tovább marad állva, ha a légkondicionáló épp dolgozik.

Ha a Land Cruiser emelkedőn közlekedik, a motor újraindítása és a hajtóerő kialakulása között enyhe késés lehet. Kiegészítő funkcióként emiatt a stop-start rendszer addig tartja fenn a féknyomást, amíg elegendő hajtóerő nem alakul ki, hogy a jármű simán indulhasson tovább. Emellett, amikor a jármű sík felületen halad, a lágy hibrid rendszer kompenzálja az újraindításkor keletkező túlzott hajtó nyomatékot is.

A raktér alatt elhelyezett, kompakt méretű lítium-ion akkumulátor 13 cellával és 4,3 Ah kapacitással rendelkezik, a tömege mindössze 7,6 kg. Teljesen feltöltött állapotában a villanymotor-generátor 16 lóerőt és 65 Nm nyomatékot tud hozzátenni a dízelmotor 204 lóerejéhez és 500 Nm nyomatékához, induláskor jelentősen javítva a hajtáslánc gyorsítási képességét.

A szíjhajtású villanymotor-generátor egy olyan kétkaros szíjfeszítővel működik, amelyet kifejezetten dízelmotoros járművekhez és a rossz útviszonyokhoz terveztek. Kulcsfontosságú a szíj teljesítménye szempontjából az anyagának az összetétele. A bordázott oldalon található nagy szilárdságú pamutszövetréteg csökkenti a zajt, elnyeli a vizet és nedves állapotban is megőrzi a súrlódási együtthatóját. Ez segít az egyenletes teljesítmény elérésében nehéz körülmények között, például vízben való haladáskor.

Nagy szilárdságú aramidszál található a szíj közepében, ami növeli a megbízhatóságot, amikor a feszültség megnő, például amikor a villanymotor-generátor beindítja a négyhengeres dízelmotort vagy amikor fokozza az áramtermelést. A feszítőkarokban található ütközők csökkentik – generátor üzemmódra való átálláskor – a karok és a ház találkozása okozta rendellenes zajt és rezgést. A csillapító mechanizmusban található perselyek megakadályozzák, hogy idegen testek, például por és kavics kerüljön a csúszó alkatrészekbe rossz útviszonyok között.

Az összes európai Land Cruiser modellben leváltja a Hybrid 48V rendszer a hagyományos dízelmotort. Hamarosan indul a rendelésfelvétel a márkakereskedésekben, az első lágy hibrid modellek várhatóan az év végén kerülnek majd a vásárlókhoz. (A másik, az öntöltő hibrid Land Cruiserről minap itt írunk.)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.11.14
Korábban az európai márkák alapítottak autógyárat, Kínában. Most egészen más üzleti húzásról van....
2025.11.14
Az E.ON töltőállomás-üzemeltető vállalata, az E.ON Drive Infrastructure Hungary (EDRI) új....
2025.11.14
A Közlekedési Múzeum oldtimer járművein, egy Ikarus 311-es és egy Faros Ikarus 66-os autóbuszon....
2025.11.14
Az Érdi Járási Ügyészség többrendbeli lopás miatt emelt vádat egy férfival szemben, aki autómosók....
2025.11.14
Zürich, Cardiff és Párizs új szabályt vezet be: minél nehezebb az autó, annál drágább a parkolás. A....
2025.11.14
Vagyunk néhányan, akik sokat autóznak – és van Shane Somers, aki egymaga új rekordot állított fel.....
2025.11.14
Hétfő reggel betörtek az Alpine franciaországi, Viry-Chatillonban található bázisára. Az ügyben már....
2025.11.14
Egy dolog buszokat és egyre komolyabban vehető hibrideket és villanyosokat az európai piacra....
2025.11.14
A BMW Group Magyarország a Rack Autó Márkakereskedéssel együttműködésben egy teljesen elektromos....
2025.11.14
A Waberer's Csoport árbevétele a harmadik negyedévben éves összevetésben 7,8 százalékkal emelkedett....