kereskedelem

Eltűnt az autóhitel, maradt a lízing

2014.05.12.

Az elmúlt években sokan csalódtak az autóhitelekben. Ezek a kölcsönök ugyanakkor mostanra lényegében eltűntek a piacról. A magánszemélyek is leginkább csak a lízinget vehetik igénybe, aminél viszont az a veszély áll fenn, hogy nincs felső korlátjuk a költségeknek.

Élénkül a piac, de kevés a magánvásárló

Új szabályok szerint lehet kölcsönre szert tenni az autók vásárlásához az új polgári törvénykönyv (Ptk.) előírásai szerint. A hitelek eltűntek, a magánszemélyek is csak lízing formájában juthatnak pénzhez. Ennek oka, hogy a március 15. után megkötött autóhitel-szerződésekben az új törvény már nem ad lehetőséget az úgynevezett opciós vételi jog kikötésére, ami eddig magát a fedezetet biztosította a finanszírozók számára – olvasható az Autóhitel-alkusz elemzésében. Ezzel gyakorlatilag lehetetlenné vált, hogy amikor az ügyfél elmarad a részletek fizetésével, a bank birtokba vegye, majd újra értékesítse a hitel fedezetéül szolgáló gépjárművet, és a befolyt vételárból lezárja a fennálló tartozást.

– A törvényalkotó szándéka az opciós vételi jog eltörlésével elsősorban a fogyasztók védelme volt – nyilatkozta Bohács Zoltán, a Lízingszövetség autóbizottságának vezetője. Ugyanakkor, mivel megszűnt az autóhitelek mögötti fedezet, a bankoknak csak a személyi kölcsönöknél megszokott kockázatok és az azokhoz kapcsolódó jóval magasabb kamatok mellett érné meg autóhiteleket nyújtani.

– Ez azonban egyaránt előnytelen lenne az ügyfél és a bank számára is, így lényegében majd minden piaci szereplő felfüggesztette a hitelek alkalmazását – mondta Bohács Zoltán.

Kérdés, hogy az autóhitel eltűnése miként befolyásolja az új autók hazai piacát, amelynek öt éve tartó mélyrepülése hátterében éppen a hitelkínálat szűkössége és a leendő vásárlók ódzkodása bújik meg. A piacot azonban szemmel láthatóan eddig nem rázta meg a magánszemélyeknek nyújtott autóhitelek eltűnése.

– Mint a napokban közzétették, a hazai értékesítés az első négy hónapban 20 százaléknál is magasabb volt, ezen belül a márciusi és az áprilisi adatok ugyancsak hasonló nagyságrendű emelkedést hoztak – mutatott rá Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. Ezt részben az indokolja, hogy a vásárlók mintegy háromnegyede cég. Esetükben eddig is a lízing volt a finanszírozási forma, különösen hogy a nyílt végű lízing esetében a cégek visszaigényelhetik az általános forgalmi adót. A magánszemélyek közt is egyre többen vették igénybe a lízinget, azaz a hagyományos hitel kivezetése nem sok vevőnek hiányzik.

Az autókereskedelem bővülésének egyik akadálya a finanszírozás iránti bizalmatlanság

Mindenesetre a piac élénkülését a Lízingszövetségnél is tapasztalták. Bohács Zoltán szerint az első negyedévben 46 százalékkal nőtt a lízingszerződések száma az egy évvel korábbiakhoz képest. Ugyanakkor az autóvásárlásra készülő magánszemélyeknek érdemes előzetesen megismerkedniük a lízing sajátosságaival. A lízingtermékekre ugyanis nem vonatkozik a hitelek esetében 2012 áprilisában bevezetett költség- (teljeshiteldíjmutató-, vagyis thm-) korlátozás. A törvény szerint a fogyasztói hitelek esetében a kölcsön ára a jegybanki alapkamatnál legfeljebb 24 százalékkal lehet magasabb. A plafon híján a lízingpiacon elérhető a 8–10 százalékos thm is, de nem ritka, hogy a 20–30 százalékos kereskedői jutalékot is tartalmazó autólízingek thm-értéke akár a 35–40 százalékot is eléri – állítja az Autóhitel Alkusz. A Ptk. változásával új költségek is keletkeztek a lízingelés során. Ilyen a szerződés hitelbiztosítéki nyilvántartásba rögzítésének hétezer forintos díja. Emellett az ügyfeleknek fel kell keresniük emiatt egy közjegyzőt is. Ez egy személy esetében ötezer forintos költséget jelent, azonban az adóstársnak is nyilatkozatot kell tennie, ami adóstársanként újabb ötezer forint.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet május 9-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..