közlekedébiztonság

Engedély nélkül átalakított kocsival végzett személyszállítási szolgáltatás: Bűncselekmény

2020.07.18.

Amiért egy évig terjedő szabadságvesztés is járhat!

A veronai busztragédia után azzal az indoklással nyújtottak be Büntető Törvénykönyv módosítási javaslatot az Országgyűlésnek, hogy „az engedély nélkül átalakított személyszállítást végző járművekkel a közúti közlekedésben való részvétel olyan súlyos következményekkel járhat, hogy vizsgálni szükséges az ilyen cselekményekkel szemben a büntetőjog ultima ratio jellegű eszköztárának alkalmazhatóságát. A javaslat szerinti tényállással kifejezésre juttatja a jogalkotó azt, hogy a személyszállítást végző járművek átalakításának engedélyhez kötése nem csupán egy adminisztratív teher, hanem annak teljesítéséhez nyomós közérdek fűződik.”

Iménti idézet tehát a törvényjavaslat indoklásából származik, a javaslat maga pedig a következő volt és így is épült be a Btk-ba:

Jogellenesen átalakított személyszállítást végző jármű vezetése

239/A. § (1) Aki közúton, illetve közforgalom elől el nem zárt magánúton engedély nélkül vagy az engedélytől eltérően átalakított, a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényben meghatározott közúti járművet vagy különleges személyszállító szolgáltatást nyújtó járművet vezet, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

(2) A büntetés két évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekményt iskolabusszal vagy különleges igényű - így különösen mozgásában korlátozott, idős vagy beteg - személyek szállítására szolgáló közúti járművel követik el.

(3) Aki az e §-ban meghatározott járművet engedély nélkül átalakít vagy átalakíttat, vétség miatt elzárással büntetendő.

A veronai buszbalest az indoklásban is említetten 17 halálos áldozatot követelt és vita tárgyát képezte, hogy ehhez a tragikus végeredményhez mennyiben járult hozzá, hogy az autóbuszba utólag tüzelőanyag tartályt építettek be, ráadásul engedély nélkül.

Nem kell feltétlenül ennyire látványos átalakítás

Sok autótulajdonos a tudatlanság nyugalmával végez, vagy végeztet kisebb-nagyobb átalakításokat az autóján. Nagy divat például a keréktárcsák cserélgetése. Vannak olyan járműtulajdonosok, akik szinte szezononként váltogatják a keréktárcsákat, pusztán azért, mert unják az előzőt, vagy véleményük szerint az újjal jobban fog mutatni a kocsi.

Ezzel nincs is semmi baj, mindaddig, amíg megfelelő paraméterekkel rendelkező kerekek kerülnek az autóra. Egy felninek nagyon sok műszaki adata van. Nem csak a rákerülő gumiabroncs méretei vannak meghatározva, de minden autótípusnak és kivitelnek megvan a meghatározott ET számú keréktárcsája. (Az ET szám a kerék felfogatásának függőleges síkja és a függőleges erőhatás síkja közötti távolság milliméterben.) Ha ez a méret nem egyezik meg a járműre előírt ET számmal, akkor a futómű élettartama jelentősen csökkenhet, ami az alkatrészek töréséhez vezethet, ennek következményeit pedig azt hiszem nem kell különösen megmagyarázni.

Szép, szép! De szabályos? (illusztráció)

Próbáltam informálódni, hogy a 2018-ban törvénybe iktatott passzus alapján ismert-e olyan ügy, amelyben ez alapján vádoltak, esetleg ítéltek el valakit. Én ilyen ügyet nem találtam.

Pedig a precedens nagy hírértékű lehetne

A rendőrség júniusban a szintén tragikus kimenetelű késeléses kettősgyilkosság helyszínen, a Deák Ferenc téren tartott razziát, amelyben 900 személyt és 90 járművet igazoltattak, melynek eredményeképpen egyébként különböző bűncselekmények miatt elfogtak 20 embert, három esetben pedig jármű engedély miatti átalakítása miatt tettek feljelentést. Utóbbiak további sorsáról nincs információnk.

Összavont rendőrségi razia a fővárosi Deák Ferenc téren (Forrás: police.hu)

Pedig egy-egy kirívóbb eset nagy visszhangot keltene és talán elvenné néhány autós kedvét a hasonló átalakításokról.

A részecskeszűrő kiütése nem legális

Pontosabban kiütni, kivetetni legális, de ilyen autóval közúton közlekedni már nem. Erről egyébként korábban részletesen is írtunk már. Egy ilyen átalakítás jó eséllyel csak egy tisztességes műszaki vizsgálaton bukik ki, de addig a káros anyagok túlzott kibocsátása folyamatos.

Jó kérdés, hogy a hatóság munkatársai, illetve a rendőrök mi alapján állapítják meg a helyszínen, hogy az adott jármű át van alakítva, tehát mi alapján ébred a gyanú. Annyit sikerült megtudnom, hogy a szakmában jártas hatósági emberek és rendőrök nyilván csak azokat az átalakításokat veszik észre egy ilyen utcai ellenőrzés során, amelyek szembe ötlőek.

Jellemzően ilyen a futómű átalakítás, legtöbbször az ültetés, vagy a futómű geometria drasztikus megváltoztatása. Például, ha egy autó alól kilóg a felni, az minimum gyanús, ugyanígy megállítják azokat a kocsikat is, amelyek abroncsának felső pereme a sárvédő alá belóg.

Nem csak vizuálisan, hanem hanghatás alapján is gyanúba keveredhet valaki. Ez jellemzően a kipufogórendszer átalakításával valósul meg, hiszen sokszor az egyedi kipufogók annyira hangosak, hogy a város zajában is könnyen feltűnést keltenek.

Nem éri meg!

Mindaddig nem várható változás a közúti járműhasználat ezen területén, amíg híre nem megy, hogy az jogellenesen, engedély nélkül átalakított járművek közúti használata bűncselekmény és már önmagában is alkalmas arra, hogy börtönbe kerüljön az elkövetője. Ehhez az kell, hogy ez a passzus ne csak a személyszállítási szolgáltatást végzők autóira, hanem minden, a közúti forgalomban lévő járműre és vezetőire is kiterjedjen.

Képünk illusztráció

Nagyon remélem, hogy gyakorlattá válik majd a balesetek műszaki vizsgálatánál, hogy kiemelten vizsgálják, a jármű rendelkezik-e valamilyen átalakítással. Ha pedig bizonyítottan az átalakításból fakadóan súlyosbodik majd egy baleset kimenetele, akkor azt is remélem, hogy a bírósági ítéletek indoklásában és az erről szóló hírekben is kiemelt szerepet kap majd a téma.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.28
Ha a Volkswagenről, vagy a Mercedesről vagy a BMW-ről beszélünk, német autókra és elsősorban német....
2021.09.28
A Toyota Gazoo Racing egyedülálló projektje keretében rég nem gyártott, ám a gyűjtők által annál....
2021.09.28
Október 10-én autós közlekedésbiztonsági napot rendez a Groupama Tanpályán a HUMDA Magyar Autó-....
2021.09.28
Az elektromos autók gyúlékonyabbak, mint a hagyományos járművek?  Nem, mondja a Allianz.  Csak az....
2021.09.28
Évtizedek óta napirenden van Németországban, bevezessék-e autópályákon az EU-ban általános 130....
2021.09.28
Tavaly nyáron thaiföldi, belpiacos modellként jelent meg, és nem tűnt többnek kuriózumnál.....
2021.09.28
Két személygépkocsi ütközött, három ember megsérült - írja a police.hu ..
2021.09.28
Az AutoWallis Csoport árbevétele a 2020-as érték több mint négyszeresére, 400 milliárd forint fölé....
2021.09.28
Újabb faceliftet kapott a Mini Cooper család, mi pedig egy jól felszerelt, de alapmotoros....
2021.09.28
A svéd Volvo és kínai anyavállalata, a Geely, a hétfői bejelentés alapján, a tőzsdei bevezetés....