Forma 1

És akkor a Honda rájött, hogy ez az év nagyon nehéz lesz

2015.12.22.

Noha az első, 2014-es teszt során még magabiztosak voltak, a felkészülési időszak alatt már a McLaren és a Honda emberei is sejtették, a vártnál nehezebb év vár rájuk – ismerte el a japán gyár sportigazgatója, Arai Jaszuhisza miközben a visszatérő szezonról beszélt.

Komoly várakozás előzte meg a Honda visszatérését, a cég ugyanis a McLaren partnereként vágott bele ismét a Forma-1-es kalandba, ez a páros pedig örökre beírta nevét a sport történelmébe, hiszen ők uralták az 1980-as évek végét és az 1990-es évek elejét. Azzal persze mindenki tisztában volt, hogy 2015-ben nem fogják megismételni ezeket a sikereket, de arra talán ők sem számítottak, hogy csak a Manort (a mezőny legkisebb csapatát) előzik majd le a gyártók bajnokságában.

Főleg nem az első teszt (erre a 2014-es Abu-dzabi Nagydíj után került sor) ideje alatt, hiába jelentkezett ugyanis több probléma, a Honda akkor még bizakodva gondolt a jövőre. „Egy éve még magabiztos voltam, igaz, abban az időben tudtuk meg, hogy több gondunk is van, ezek azonban elsősorban elektromos problémák voltak” – mondta Arai az F1i-nek. „A kábelekkel és a vezérlőegységgel voltak kapcsolatosak, de azt hittük megoldjuk őket. A javítás után azonban ráébredtünk, hogy a hardverrel valamint az energia-visszanyerő rendszerekkel is bajok vannak.”

„Abu-Dzabiban még nagyon pozitívak voltunk, később azonban sorra jöttek a problémák, és rájöttünk, hogy ez egy nehéz év lesz. Ez főleg a téli tesztekre; a jerezire és a barcelonaira volt jellemző, amikor elkezdtük felfedezni a hardveres problémákat és az ERS-sel kapcsolatosakat. Innentől kedvez már nem voltam annyira optimista, mint korábban. A szezonnyitó túl gyorsan jött a csapat számára, hiszen nem tudtunk elkészülni mindennel, amivel el szerettünk volna készülni a tesztek alatt, ezért a kezdés eléggé szomorú volt” – ismeri el a szakember.

Arai szerint az sem jelentett volna megoldást, ha a Honda vár még egy évet a visszatéréssel, hiszen könnyen előfordulhatott volna, hogy a gyár és a csapat ugyanezekkel a problémákkal szembesül, csak egy szezonnal később. „Az a legnagyobb baj, hogy nincs elég pályatapasztalatunk, így pedig eléggé nehéz megtalálni a komolyabb problémákat, és nehéz végleges megoldást találni rájuk. Megesik, hogy rossz következetéseket vonsz lesz, vagy hibát követsz el, viszont mi tényleg nagyon sokat tanultunk a 2015-ös év során. Ha várunk egy évet, talán akkor is ugyanez történik!”

A sportigazgató az oly sokat emlegetett előrelépések ellenére nincs megelégedve a McLaren-Honda idei eredményeivel (a csapat 27 pontot szerzett). „Ez nem elég! Ezt nem csak a jelenlegi helyzetre értem, hiszen a céljainktól is nagyon messze vagyunk. Üldözőbe szeretnénk venni a Mercedest és a Ferrarit, vagy a többi élcsapatot, de még mindig nagy a különbség, szóval a téli hónapok alatt is időre lesz szükségünk, hogy utolérhessük őket” – mondta.

Az idény során felmerült, a McLaren és a Honda együttműködését a kulturális különbségek is nehezítik (Jenson Button nemrég elismerte, több csapattag is leckéket vett japán kultúrából, hogy jobban megértse a motorszállító munkatársait), ám Arai továbbra sem ért egyet ezekkel a véleményekkel, azt viszont belátja, a felek kapcsolata sokat javult az év során. „A kommunikáció már a kezdetekben is fantasztikus volt. Persze most már jobb a kapcsolat, viszont kezdetben is jó volt, de valóban közelebb kerültünk egymáshoz. Jobb a kommunikáció és jobban fejlődünk!”

A japán szakember azt is elárulta, hogy a McLaren 2016-ban is kitart idei filozófiája mellett, tehát ismét rendkívül szűkre szabja autója hátsó részét. „Megtartjuk az irányt, sőt jövőre még szűkebb megoldással szeretnénk előállni. Persze ez nem lesz egyszerű, hiszen már így is majdnem a nullán vagyunk, de meg kell tartanunk ezt a speciális és agresszív tervezési filozófiát. Való igaz, javulnunk kell még, de úgy érzem, idén nagyon sokat fejlődtünk, a motor és a karosszéria terén is. Nagyon sok alkatrészt kipróbáltunk, így tényleg rengeteg adatot gyűjtöttünk. Én remélem, jövőre jobb csomaggal állunk majd elő!” – magyarázza.

Végül a 2015-ös év pozitívumairól is beszélt. „Ha itt most konkrét versenyekről kellene beszélnem, akkor spanyolországit és az amerikait mondanám. Austinban éreztük, hogy jobbak vagyunk a pályán, és ez tényleg lenyűgöző volt. Szintén jó volt az, hogy a szezon közepén, augusztusban megtudtuk, egészen pontosan mi a gyenge pontunk. Tisztában voltunk azzal, hogy az energia-visszanyerő rendszerek elhelyezésével van gond, de nagyon sokat küzdöttünk, míg rájöttünk, egészen pontosan mi a hiba. Szerencsére augusztusban minden kiderült, és innentől kezdve a probléma megoldására összpontosíthattunk. Rájöttünk, hogy több energiára van szükségünk, de azt is tudtuk, hogy ezen a szezon közben már nem bírunk változtatni. Ez eléggé frusztráló volt” – zárta gondolatát.

(Forrás: F1., Telesport.hu)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..