bírósági döntés

EU bíróság: taxi az Uber

2018.01.13.

Az Európai Unió luxemburgi székhelyű bírósága december végén hozott döntése értelmében a taxival azonos szolgáltatásnak minősítette az Uber tevékenységét, így ezentúl az unió minden országában ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint bármelyik helyi személyfuvarozó vállalkozásra. 

A peres eljárás során az Uber azzal érvelt, hogy egyfajta technológiai platformként működik: azaz digitális technikát alkalmazva összeköti az utasokat a független sofőrökkel, ennélfogva nem tekinthető taxi társaságnak. Mint ismert, az amerikai óriáscég az elmúlt években már számos uniós országban megpróbálta átültetetni a hagyományos taxisokat érzékenyen érintő üzleti modelljét. (Ennek lényege, hogy bárki, akinek saját autója van és taxizásra adja a fejét egy mobil kocsi követő applikáció segítségével képes utasokat felvenni és szállítani.) A bíróság most kimondta: az Uber taxi, nem pedig információs technológiai vállalat.

Vagyis az Uber a jövőben csak kizárólag az adott tagállami, a helyi szabályozás által előírt jogosítványok és engedélyek birtokában végezheti tevékenységét. A személyszállító fuvarozókra vonatkozó szabályok tagállami, de akár városi szinten is különböznek az EU-ban, aminek végeredményeként az Uber versenyelőnye a többi taxis céggel szemben minimumra csökkent. A jogalkotókat (de az úgynevezett platformgazdaság érdekeltjeit, például a hasonló digitális technikát alkalmazó Airbnb lakáskiadókat) már jó ideje foglalkoztatta, vajon az Uber közlekedési szolgáltatás-e? A bírósági döntés így számukra is precedensértékű.

Több helyütt, például Nagy Britanniában olyan javaslatokat terjesztettek elő a platformgazdaság szabályozására, amely megakadályozza, hogy az ilyen vállalkozások megkerülhessék a hagyományos üzletek szabályozásait. A mostani bírósági döntéstől függetlenül – jegyzi meg az MTI híre – az Uber új felhasználói igényeket teremtett, aminek ha egy szolgáltató nem tud megfelelni, akkor hátrányba kerülhet a piacon. Boros Árpád, a multinacionális KPMG üzleti tanácsadó egyik illetékes hazai elemzője szerint ez látható ma a a magyar piacon is, hiszen Budapesten már alapfunkció lett a mobilos rendelés mellett a mobil applikáción keresztüli kártyás fizetés és a kocsi követés is.

A magyar kormány ugyanakkor már 2016-ban meghozta azt a törvényt, amely alapján az Uberre és a hasonló közösségi fuvarmegosztó szolgáltatókra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a taxisokra. Ennek hatására az Uber kénytelen volt elhagyni magyar piacot. De a tisztességtelennek mondott verseny nem csak itthon, hanem több más európai ország taxisköreiben dühödt haragot váltott ki. Mindezért eredeti formájában Bulgária, Dánia, Olaszország, Franciaország és Németország is kitiltotta az ilyen szolgáltatókat.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....
2025.12.12
Íme, néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszer a közúti közlekedés biztonságának növelésére.....
2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....
2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....
2025.12.11
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi....
2025.12.11
Miről is van szó pontosan?   ..