kibocsátási norma

Euro 7-es kibocsátási norma: az autógyártó országok újratárgyalásokat követelnek

2023.04.12.

Az EU Bizottsága még szigorúbb előírásokkal akarja megvédeni az embereket és a környezetet a kipufogógázoktól azáltal, hogy még szigorúbb szabályokat ír elő az autógyártók számára. Ahol a gyártók találhatók, ott pártokon átívelő ellenállás tapasztalható.

 

A bajor, Baden-Württemberg és Alsószász tartományok jelentős hátrányoktól tart a német autóipar számára az Euro 7-es kibocsátási norma bevezetése miatt.

A bajor, a baden-württembergi és az alsó-szászországi autós tartományok szerint a német kormánynak nem szabad elfogadnia az EU Bizottság Euro 7-es kibocsátási normára vonatkozó terveit. A három állam jelentős hátrányoktól tart a német autóipar számára a végrehajtás esetén. "Meglehetősen kétségesnek tűnik számunkra, hogy a normák további szigorítása az egyéb diffúz kibocsátási források miatt egyáltalán a levegőminőség további jelentős javulásához vezet-e" - olvasható a három tartományi miniszterelnök Olaf Scholz (SPD) kancellárnak írt levelében, amely a Deutsche Presse-Agentur birtokába került. A társadalmi előnyöknek és a gazdasági költségeknek ésszerű arányban kell állniuk egymással.

"Az új kibocsátási szabványnak és a kapcsolódó vizsgálati feltételeknek műszakilag és gazdaságilag is megvalósíthatónak kell lenniük. Emellett megfelelő végrehajtási határidőkre van szükség, amelyek figyelembe veszik az autógyártók fejlesztési ciklusait is" - folytatódik Markus Söder (CSU), Winfried Kretschmann (Zöldek) és Stephan Weil (SPD) háromoldalas levele.

Közúti közlekedés: a légszennyezés legnagyobb forrása

Novemberben az EU Bizottsága előterjesztette az EU-ban a szigorúbb kibocsátási normákra vonatkozó javaslatait. A Bizottság szerint a közúti közlekedés a városok légszennyezésének legnagyobb forrása. Becslések szerint a közúti közlekedésből származó részecske- és nitrogén-oxid-szennyezés 2018-ban mintegy 70 000 idő előtti halálesetet okozott az uniós tagállamokban és az Egyesült Királyságban. Az Euro 7 a személygépkocsik nitrogén-oxid-kibocsátását 2035-re várhatóan 35 százalékkal, a buszokét és teherautókét pedig több mint 50 százalékkal csökkenti.

Az Európai Parlamentnek és az uniós tagállamoknak azonban még jóvá kell hagyniuk a javaslatokat. A tárgyalások jelenleg is folynak. A következő lépésben az uniós tagállamoknak és a Parlamentnek meg kell állapodniuk, mielőtt az új szabályok hatályba léphetnek. Elméletileg a Bizottság javaslata még változhat.

Az autógyártók és beszállítóik már "elindultak a nulla kibocsátású hajtásrendszerek felé vezető visszafordíthatatlan úton" - folytatódik a jelentés. Ezért Baden-Württemberg, Bajorország és Alsó-Szászország úgy véli, hogy az új kipufogógáz-kibocsátási szabvány nem vezethet ahhoz, hogy "túlzott erőforrásokat fordítanak egy olyan technológia optimalizálására, amely 2035-től valószínűleg már nem lesz engedélyezett az EU-ban". A vállalatok versenyképessége és az éghajlatvédelem érdekében az iparág pénzügyi forrásait sokkal sürgősebben kellene az új, éghajlatbarát hajtásrendszerekbe áramoltatni.

A tartományok támogatást kapnak az FD-től

A szövetségi államok a Bundestag FDP-frakciójától támogatást kaptak: "Az EU Bizottsága által előírt határértékek és mérési módszerek a nagyvárosi területekhez igazodnak, és nem alkalmasak a mobilitás biztosítására a vidéki területeken. A belső égésű autók betiltása ráadásul a hátsó ajtón keresztül több ezer munkahely idő előtti megszűnését jelentené Németországban" - mondta Judith Skudelny, a parlamenti képviselőcsoport környezetvédelmi és fogyasztóvédelmi szóvivője. Az autókkal szemben támasztott környezetvédelmi követelmények már most is nagyon magasak, mondta, és a városok levegője egyre tisztább.

A miniszterelnökök levelükben különösen az új szabvány említett végrehajtási határidejét - 2025 júliusát a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek, illetve 2027 júliusát a nehéz haszongépjárművek esetében - kifogásolták. Ezek "technológiailag túl ambiciózusak". Emellett fennáll a "reális veszély", hogy a járművek jogilag biztonságos nyilvántartásba vétele nem lehetséges, és a nyilvántartó hatóságoknál torlódás alakul ki.

Az autóipari államok szempontjából a szövetségi kormánynak meg kell akadályoznia, hogy az uniós szintű tárgyalások során a munkahelyekre, a hozzáadott értékre és a versenyképességre ne legyenek negatív következmények. A három autógyártó tartomány, Baden-Württemberg, Bajorország és Alsó-Szászország számára, "ahol jóval több mint egymillió ember él az autóból", sok forog kockán.

Hazánk autóipari kitettségének függvényében ránk is érvényesek és megfontolandók a cikkben megjelent gondolatok.

 

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Ludwig Fazel december 1-jétől  a Volkswagen-csoport új csoportstratégiai, csoporttermék-stratégiai....
2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....