Lyft
A Lyft amerikai rideshare-szolgáltató terjeszkedik Európába is, megvásárolják a BMW és Mercedes-Benz tulajdonában álló FreeNow platformot. A 175 millió eurós üzlet célja, hogy az Egyesült Államokban igen népszerű és az Uber olcsóbb alternatívájaként ismert cég Európában is megvesse a lábát. A Lyft már jó ideje igyekszik bejutni a kontinensre, ahol egyre több, hasonló applikáció közül választhatnak a felhasználók.
A Lyft igen népszerű Amerikában, az Uber legnagyobb riválisa. (Kép forrása: Reuters)
A FreeNow felvásárlásával a Lyft piaca szinte megkétszereződik és az európai nagyvárosokban is elérhetővé válik, Londontól Párizson és Milánón át Frankfurtig. A FreeNow egyébként jelenleg hagyományos taxiszolgáltatást, e-rollerbérlést és autómegosztást is ajánl. A Lyft vezérigazgatója, David Risher szerint a a belépés "jó áron és ami még fontosabb, jó időben" történik, mivel a cég most van abban a pozícióban, hogy terjeszkedjen, a piac pedig adott egy új versenyző belépéséhez.
A FreeNow jelenleg 9 országban és 150 városban működik, de Magyarország sajnos nem. A Lyft és a FreeNow összevonásával azonban új országokban is szeretnének terjeszkedni, így a lehetőség megvan a jövőben. Itthon jelenleg az Uber és a Bolt az uralkodó és mindkettő csak taxisokon keresztül működik, egyéni vállalkozóknak már nincs lehetősége sofőrködni. A cég így értékelte a lépést:
Ez a Lyft legkomolyabb terjeszkedése Észak-Amerikán kívül, így nagyjából megkétszerezzük a piacunk méretét 300 milliárd utazásra éves szinten, amivel az éves bevételeink 1 milliárd euróval nőnek, amivel diverzifikálhatjuk a bevételeink csatornáit és segíthetjük a Lyft többéves terveit.
A cég jelentése szerint 2024-ben a FreeNow bevételeinelk 90 százaléka a taxiutakból származott és a flotta nagy része luxusautó, illetve azt is jelezték, hogy a cégnek "erős kapcsolata van a szabályhozókkal, a cégekkel és a sofőrökkel is".
A FreeNow eddig a BMW és a Mercedes-Benz tulajdonában állt. (Kép forrása: Bloomberg)
Az Uber, ami több, mint 70 országban van jelen, piaconként eltérő stratégiákkal, például itthon csak taxitársaságokkal dolgozik, máshol viszont szabadúszók vagy egyéni vállalkozók is lehetnek sofőrök. Amerikában nincs ilyen szabályozás, így nem tudni, hogyan oldja majd meg ezt a kérdést a Lyft. A FreeNow már meglévő kapcsolatai segíthetik az átállást. A FreeNow főleg az offline taxisokat fogja célozni, mivel a felméréseik szerint a munkavállalük fele még most sem használ semmilyen appot, csak telefonos diszpécsereket vagy helyszíni felvéteket. A Lyfttel azonban ezeket a sofőröket fogják igyekezni elérni.
A verseny éleződésével nem csak több lehetőség közül lehet majd a felhasználóknak választani, hanem az árak is változhatnak annak függvényében, melyik cég tud jobb és használhatóbb, meg persze a felhasználók számára is vonzó kinézetű applikációt fejleszetni. Amerikában korábban önvezetéssel is foglalkozott a Lyft, ezt is érdekes lenne látni európai piacon.