meteorológia
A ködöt késsel lehet vágni vagy olyan heves zivatarba futunk, hogy az ablaktörlők alig bírnak megbirkózni az esővel? Ismerős élethelyzetek. És jó tudni, hogyan viselkedik autónk extrém meteorológiai körülmények között.
Ezért pontosan ezt tesztelik Franciaországban. Clermont-Ferrand 150 ezer lakosú városában van egy alagút, amit direkt azért építettek, hogy a ködnek és esőnek a járművek vezetéstámogató rendszereire gyakorolt hatását vizsgálják. A cél a közúti észlelés tanulmányozása a leromlott időjárási viszonyok révén új érzékelők kifejlesztése érdekében.
Ez egy 50 m hosszú, 7 m széles és 5,4 m magas és Európában egyedülálló alagút, amely lehetővé teszi a dinamikus teszteket. Az esőgenerátorral lehetőség van akár 200 mm/óra csapadék szimulálására és homogén ködöt is tudnak képezni. Ezzel lehetővé teszik az autó- és a berendezésgyártók számára, hogy mindenféle fedélzeti vezetéstámogató berendezést, radarokat, gyalogos- és akadályérzékelőket, kamerákat teszteljenek rossz látási viszonyok és extrém meteorológiai körülmények között.
Környezetvédelmi szempontból is hatékony a platform: részben bio anyagokból készült, jó a hőszigetelése, hőszivattyút használ az energiaellátáshoz, a felesleges esővíz közvetlenül a talajba szivárog.
A korábban e célra használt, a jelenleginél kisebb, 30 méter hosszú, 5 méter széles, 2,2 méter magas alagutat ezentúl poros környezetet tesztelő platformmá alakítják át mezőgazdasági robotikai alkalmazások számára.
A most átadott, új alagútban az ügyfélpróbák néhány napon belül megkezdődnek, a legnagyobb titoktartás mellett. Legalábbis most még titkosak a kísérletek. Aztán amit itt tesztelnek, az előbb-utóbb a járműveinkre kerül.
Forrás: leparisien.fr, cerema.fr