2021
Hiányzó chipek
Már 2020 év vége felé lehetett tudni, hogy az autógyártáshoz elengedhetetlen chipekből hiány lesz. Ezzel együtt is, a probléma mértéke minden bizonnyal mindenkit meglepett. Egy ideig úgy tűnt, nem minden márkát érint a probléma, de idővel a sokáig kitartó Toyota is bajba került.
Bár a helyzet itt-ott javul, abban biztosak lehetünk, hogy ha 2022 év végén születnek az autóipar éves eseményeit áttekintő cikkek, a chiphiány azokban is szerepelni fog.
Rendszerváltás előtti időket idéző szállítási idők
Sok autógyártó kénytelen volt egész gyárakat leállítani, hogy az elérhető chipeket a keresett, rendkívül jövedelmező járművek gyártásához használhassa. Ez az Egyesült Államokban elsősorban pickupokat és SUV modelleket jelent, míg Európában a többség az elektrifikált modelleket preferálta, vagy éppen a haszongépjárműveket, amikre szintén nagy a kereslet és jövedelmezőek is.
Ezeket az autókat továbbra is nagyjából a szokásos módon lehetett megvásárolni, néhány hónapos szállítási idővel. Viszont azok az autók, amik nem estek bele ebbe a kiemelt kategóriába, a sor végére kerültek és ezért a vásárlóik akár egy évet is várhatnak az érkezésükre.
Magasabb árak
Azok sem jártak feltétlenül jól, akik olyan modellt választottak, ami továbbra is aránylag rövid szállítási idővel megvásárolható volt, mert ők jóval többet fizettek érte. Egyes modellek esetében egy év alatt 10 százalékos drágulás történt és a kedvezmények is eltűnőben vannak.
Az új autók drágulása átgyűrűzött a használtakra is, ezért az az autóiparban ritka eset is gyakran előfordult, hogy egy átlagos autó a garázsban állva hónapról hónapra többet ért.
Rengeteg új elektromos modell
Mindeközben persze nem állt meg az elektromos átállás. Szinte minden gyártó bemutatott új elektromos modelleket. Bővült a Volkswagen ID modellcsalád, megérkezett az elektromos Ford Mustang Mach-E, a jó eséllyel nagy jövő előtt álló KIA EV6 és még sokan mások.
Óriási mértékű elektromos autók vásárlására használtható állami támogatások
Miután a koronavírus tavaly jelentősen rontotta az autóipar teljesítményét, gazdaságélénkítő és az ipart segítő programként számos európai ország indított állami öszönző programokat. Magyarországon is kaphat az ember 2,5 millió forintot elektromos autóra, de Nyugat-Európában manapság a 10.000 eurós hozzájárulás sem ritka.
1 milliárdot ért a Tesla
Októberben a Tesla a világ első autógyártójaként elérte az 1 billió dolláros piaci kapitalizációt. Hogy ez mennyire indokolt, az továbbra is kérdéses, hiszen érdemes megnézni más, jelentős gyártók kapitalizációját: a Ford esetében 83 milliárd dollár, a Volkswagen csoport esetében 115 milliárd dollár, míg a Stellantis esetében 50 milliárd dollár körül mozog ez a szám.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!