Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Ha el akarunk jutni valahová, azaz közlekedünk, akkor a forgalom résztvevőjeként együtt kell működnünk a többi járművezetővel és a gyalogosokkal, hogy mindenki épségben elérje az úti célját. Sajnos számolnunk kell azzal is, hogy hiába tartjuk be az összes szabályt, hiába vagyunk a lehető legkörültekintőbbek, vannak olyan dolgok, amelyekre nincs ráhatásunk, például a többi közlekedő hozzáállására.
Ha külföldre utazunk, akkor országonként eltérő, hogy milyen szintű a közlekedésbiztonság. Ebben számos tényező közrejátszik, a sofőrökön kívül például fontos az utak minősége és a szabályok is. De melyik országban a legbiztonságosabb közlekedni, és hol érdemes óvakodni a vezetéstől? Erről készített egy rangsort a FINN autókölcsönző cég.
A legbiztonságosabb utakkal rendelkező országok
1. Hollandia
Közúti közlekedésbiztonsági pontszám: 7,86/10
Hollandiában sokan kerékpároznak
Az egyik legsűrűbb, 139 ezer kilométeres közúthálózattal rendelkező ország 7,86-os pontszámot ért el, ezzel Hollandiában a legbiztonságosabbak a közutak. Az országban az egyik legmagasabb a biztonsági övet használók aránya, és a legalacsonyabb a forgalom, miközben itt a legjobb minőségűek az utak. A világon Hollandiában a legmagasabb a kerékpárosok aránya, és ország híres biciklis kultúrájának eredményeként kevesebb autós közlekedik az utakon.
2. Norvégia
Közúti közlekedésbiztonsági pontszám: 7,47/10
A skandináv országban a második legkevesebb a 100 ezer lakosra jutó halálos közúti balesetek száma, és az autópályákon a legalacsonyabb, csupán 110 kilométer/óra a megengedett maximális sebesség. Mivel a zord téli időjárás nehéz körülményeket képest teremteni a norvég utakon, az ország második helye még nagyobb eredmény.
3. Svédország és Észtország
Közúti közlekedésbiztonsági pontszám 7,42/10
Svédországot és Észtországot a Balti-tenger legkeskenyebb részénél mindössze 153 kilométer választja el egymástól, és a listán is hasonlóan közel végeztek: mindkét ország 7,42 pontot kapott, így osztoznak a harmadik helyen. Ám nem ugyanazon a biztonsági területen jeleskedett a két ország: Svédországban nagyon kevés halálos közúti baleset történt, és magas a biztonsági övek használatának aránya, míg Észtországban alacsony a forgalom és csekély az ittas vezetők miatt bekövetkezett közúti halálesetek aránya.
Az országok közlekedésbiztonsági szintje
Ország | Pontszám |
---|---|
1. Hollandia | 7,68 |
2. Norvégia | 7,47 |
3. Svédország | 7,42 |
3. Észtország | 7,42 |
5. Spanyolország | 7,2 |
6. Egyesült Királyság | 7,09 |
6. Finnország | 7,09 |
8. Izland | 7,03 |
9. Németország | 6,98 |
10. Japán | 6,71 |
11. Luxemburg | 6,21 |
11. Portugália | 6,21 |
13. Litvánia | 6,16 |
14. Izrael | 6,15 |
15. Horvátország | 5,38 |
15. Írország | 5,11 |
17. Chile | 4,95 |
18. Magyarország | 4,84 |
19. Szlovénia | 4,78 |
20. Lengyelország | 4,34 |
21. Kanada | 4,29 |
22. Szerbia | 4,18 |
23. Malajzia | 4,07 |
24. Mexikó | 3,96 |
25. Görögország | 3,85 |
26. Egyesült Államok | 2,53 |
27. Argentína | 1,65 |
A legveszélyesebb utakkal rendelkező országok
1. Argentína
Közúti közlekedésbiztonsági pontszám: 1,65/10
Buenos Aires
A világ legveszélyesebb útjai a dél-amerikai Argentínában találhatók, az ország összpontszáma mindössze 1,65 a 10-ből. Ehhez többek között hozzájárult, hogy a biztonsági övet mindössze 43,6 százalék köti be, a rossz minőségű utakkal pedig intenzív forgalom párosul.
2. Egyesült Államok
Közúti közlekedésbiztonsági pontszám 2,53/10
Talán meglepő, de a vizsgált nemzetek közül az USA a második legveszélyesebb hely a közlekedés szempontjából. Az Egyesült Államokban a közúti halálesetek 29 százaléka az alkohol számlájára írható, de a magas maximális megengedett sebesség is hozzájárul a rossz eredményhez. Az amerikaiak sok államban már 16 évesen kaphatnak jogosítványt, és mivel a fiatalabb, tapasztalatlan járművezetőket gyakran veszélyesebbnek tartják az utakon, ez is szerepet játszhat.
3. Görögország
Közúti közlekedésbiztonsági pontszáma 3,85/10
Bár Görögország a közúti közlekedésbiztonság egyik aspektusában sem teljesít borzalmasan, több tényező tekintetében is rosszul teljesít. A görögök mindössze 72 százaléka használja a biztonsági övet, és 100 ezer lakosra 8,31 közúti haláleset jut, így az ország összességében a harmadik legrosszabb helyre került.
A módszertan
Az összehasonlításban azokat az országokat vizsgálták, amelyeknek az úgynevezett emberi fejlettségi indexe – az ENSZ által több mutató alapján meghatározott komplex mérőszám – 0,8 fölött volt. Ebben a csoportba a nagyon magas fejlettségi szintű államok tartoznak, kicsit kevesebb mint 60 ilyen ország van világban. Megnézték a 100 ezer főre jutó közúti halálesetek számát, az utak minőségét, a forgalom nagyságát, a biztonsági öv használatának arányát, az ittasan okozott halálos közúti balesetek hányadát, a sebességhatárokat. Ezután minden szempontot értékeltek egy 1 és 10 közötti pontszámmal, majd ezeket átlagolva jött ki egy összesített pontszám, ami a tükrözi az adott ország közúti biztonságának szintjét. Amennyiben nem volt meg minden adat, úgy azt az országot kihagyták a rangsorból.
Halálos közúti balesetek
Ha csak at nézzük, hogy hányan vesztették az életüket az utakon, kicsit másképp alakul a rangsor. Izland kerül az első helyre, ahol a rossz időjárási körülmények és a sok burkolatlan út ellenére mindössze két halálos áldozat jut 100 lakosra. Ezután Norvégia következik, ahol 2,12 halálos áldozat/100 lakos a mutató, majd Svájc (2,25).
A lista végén Szaúd Arábia található, ahol csaknem 36 közúti haláleset történik 100 ezer lakosra vetítve – ez 27-szer több, mint a 8,57-es átlag. Az ország óriási mennyiségű olajjal rendelkezik, ezért az üzemanyagárak nagyon alacsonyak, így sok ember engedheti meg magának, hogy gyors sportautója legyen, ám ezek kevésbé biztonságosak, mint a hagyományos kocsik.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!