design
Quattro Spyder és Avus Forrás: Audi
Teljesen alumínium vázszerkezet és karosszéria, valamint a motorsportban is nyerő összkerékhajtás, mindez a Vorsprung durch Technik jegyében: a haladás technikája szlogent több mint félévszázada használja az Audi, pedig ennél régebben igaz a márkára.
Száz éve készült Járay Pál szabadalma alapján Forrás: Audi
A legendás Audi kollekció legrégebbi modellje a Járay Pál szabadalma alapján készült áramvonalas kísérleti jármű, melyből egyetlen példány készült. A műszaki alapul szolgáló Audi Type K modellt 1922-1925 között gyártották Zwickauban és 3560 köbcentis motor hajtotta a 3,5 méteres tengelytávú autót.
Áramvonalas alumíniumkarosszériáját a Gläser műhely készítette: az elől erősen lekerekített, hátul pedig hosszan elnyúló és legalul a talajjal párhuzamos sík felületű, döntött szélvédőjű, a kerekeket is takaró zárt karosszéria alkalmazásával jelentősen csökkent a légellenállás, miközben azonos teljesítményű motorral nagyobb sebességet lehetett elérni. Sajnos az egyetlen prototípus nem maradt meg, de sok más izgalmas darabot találhatunk a márka kollekciójában.
A legendás versenypálya nevét viseli az Avus Forrás: Audi
És akkor még szóltunk szerkezeti megoldásaikról, melyekre mindig igaz a Haladás technikája szlogen. A százéves Audi cseppautó méltó utóda a legendás berlini versenypályáról, az Auvusról elnevezett Quattro, mely az Audi 1937-es Type C Streamline versenyautóját idézi. A V16-os Type C ősmodell burkolt változatának sebessége meghaladta a 400 km/h. Némileg légiesebb lett a későbbi Avus, melynek alumínium karosszériáját fényesre polírozták, így krómosan csillogott az 1991-es Tokyo Motorshow-n, ahol személyesen Ferdinad Piëch mutatta be.
Rosemeyer Forrás: Audi
A haladás technikája szlogen mottó a karosszériákra is igaz, hiszen mindegyik Audi tanulmánymodell attraktív formájú, nem véletlenül voltak autószalonok, motorshow ünnepelt sztárjai. A sportos vonalakat nem csak tanulmánymodelljeinél, hanem hétköznapi autóinál is alkalmazza az Audi. Mostanság némi szelídülés várható a márka stúdiójában, de nem kell megijedni, nem lesznek visszafogottak, továbbra is szárnyalhat a tervezők fantáziája. Ezt a német gyártó dizájnfőnöke Marc Lichte bizonygatta, világosan megfogalmazva az autók dizájnnyelvezetét, mely állandóan dinamikusan változik, mert minden korszaknak megvan a trendje és divatja.
2009-es e-tron Forrás: Audi
Az 1980-as éveket a határozott élekkel és felületekkel szabdalt kockaszerű formák uralták, az ezredforduló után a gömbölydedebb, csiszoltabb, lágyabb vonalak domináltak. Az elmúlt fél évtizedben viszont alaposan megváltozott a trend, mert az autókarosszériák egyre agresszívabbak lettek és brutális megjelenésükkel mintha kifejezetten ijesztgetni akarnának
Nagy kérdés, hogy ez a nagyközönség igénye, vagy a formatervezők öncélú terrorja.
Lehet akár mindkettő…
Egy a sok e-Tron koncepcióból Forrás: Audi
Az Audi nem követi ezt a trendet: a dizájnfőnök szerint inkább a barátságosabb és lágyabb formákat preferálják. Az emberközelibb filozófiát így magyarázta Marc Lichte: A tőlünk nem messze dúló háború mindenkire hatással van, hogy őszinte legyek, én nem szeretem az agresszív stílust, ráadásul annyi más irány van még, ezért az Audi dizájnerei nem az agresszív formákra fókuszálnak.
Nanuk, 2013 Forrás: Audi
A márka tanulmánymodelljeinek százéves kollekciója nemcsak a gazdag múltat igazolja, de a jövőt is sejteti, ami biztató, hiszen a haladás technikája örök szlogen, mind a szerkezeti, mind a formai megoldások világában.
Legújabb koncepciómodelljük az Activesphere szinte állva is repül és tele van ötletekkel: a hátsó szélvédő a tetőlemezre csúsztatható, és miközben a hátfal vízszintesre fekszik a hátsó ülések mögül kiemelkedik a válaszfal, így másodpercek alatt fedett platóssá alakul, vagyis egyszerre praktikus transzporter és igazi családi kocsi, mely vidáman elvisz négy személyt és két bringát.
2023-as Activesphere koncepció Forrás: Audi
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!