ICDP

Ezért nem lesz havi díjas autóparkunk

2019.06.24.

Több cikkben is foglalkoztunk már az utóbbi években az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában terjedő előfizetéses szolgáltatásokról. Ilyen a Porsche “Passport” szolgáltatása, a Cadillac féle “Book by Cadillac”, de a gyártók mellett kereskedői hálózatok is ajánlanak előfizetéses autóparkot ügyfeleik számára.

De mi is az előfizetés? A szolgáltatás célja, hogy betöltse a lízing és az autóbérlés közötti űrt. Ez is egyfajta autóbérlés, hiszen nem a saját autónkat használjuk és díjat fizetünk érte, de ez esetben nem napokra bérlünk autót, hanem adott havi díjért bizonyos modellek közül, a szolgáltató által meghatározott kereteken belül szabadon választhatunk és cserélhetjük is őket tetszés szerint.



Remekül hangzik és ahogy az a remek dolgokkal lenni szokott, el is kérik az árát. A Cadillac havi 1800 dollárt kér(t), de a kereskedők által ajánlott olcsóbb csomagok ára sem állt meg 1000 euró alatt. Ugyanakkor többnyire prémium autókat ajánlanak a csomagokban, prémium szolgáltatással: az autót házhoz szállítják, ha pedig a felhasználó cserélne, elmennek az addig használt autóért, a tulajdonos pedig megkapja az új modell kulcsát.



Azt gondolná az ember, hogy egy ilyen kezdeményezésnek van közönsége és sokan döntenek úgy, hogy a drága autójuk árát inkább havonta fizetik ki, így nem csak egy, hanem akár évente több mint tíz különböző modellt használhatnak. Ennek ellenére a tapasztalat azt mutatja, hogy még ha van is kereslet, az előfzetés egyszerűen nem működik, ugyanis a szolgáltató folyamatosan pénzt veszít vele.



De mi a probléma? Rengeteg pénzt kérnek érte, mégsem éri meg, így érdemes megnézni, hol megy el ez a sok pénz. A fenti képen összeszedtük, mik azok a szempontok, amiket figyelembe kell venni, ha meg akarjuk vizsgálni, miért nem működik a koncepció.

Kezdjük azzal, hogy az ötlet egyik alapja, hogy a felhasználó bizonyos modellek közül szabadon választhat. Mivel könnyen előfordulhat, hogy több felhasználó választja ugyanazt a modellt, a szolgáltató kénytelen egy modellből több példányt tartani. Az ICDP számításai szerint legalább az autók 30%-nak mindig szabadon kell állnia, hogy a felhasználók kérései teljesülhessenek, így 10 felhasználó esetében legalább 13 autót kell tartani. Ráadásul ebben az esetben nem számoltak azzal az igen könnyen előforduló helyzettel, hogy egy-egy modell különleges népszerűségnek örvend.



Szintén komoly problémát jelent, hogy az autókat rendszeresen szervizelni és rosszabb esetben javítani kell, a kiszállítás és az ügyfélszolgálat fenntartása pedig szintén komoly összegeket emészt fel. Persze a szolgáltatók igyekeznek spórolni. A gyártók helyzete könnyebb, de a kereskedők számára komoly kihívás, hogy jó üzletet tudjanak kötni a gyártókkal és olcsón kapják meg a kiválasztott autókat. Ezeket az autókat pedig egy idő után értékesíteni kell, értelemszerűen nyomott áron, addig pedig muszáj fizetni az igen magas biztosítási díjakat.

Az ICDP kutatói úgy látják, hogy egyelőre sajnos nem lehetséges jövedelmező üzletet varázsolni az előfizetéses autóhasználatból, ugyanakkor a gyártók tovább próbálkoznak. A Cadillac már nem fogad új regisztrációt eredeti oldalán, viszont újra próbálkoznak Németországban és állításuk szerint a korábbi tapasztalatok alapján ezúttal tényleg működni fog a Book by Cadillac. Kiváncsian várjuk az eredményt!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
Előbb kerülnek veszélybe, mint iskolába: a német kutatás azt mutatja, hogy az iskolák döntő....
2025.12.12
Tovább bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI Magyarország és az E.ON Drive....
2025.12.12
A Peugeot ezzel az autóval új színt hozott a palettára.   ..
2025.12.12
Továbbra is Mohammed ben-Szulajem a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke: az emirátusokbeli....
2025.12.12
A logisztika nem csupán szállítás, hanem összetett, valós idejű döntések hálózata – mondja Berta....
2025.12.12
Elárverezik a svéd autóipari és biztonságtechnikai cég, a Holmbergs Safety Systems gyárát - írja az....
2025.12.12
2025 végére is stabilan tartja pozícióját a Suzuki Vitara és az S-Cross a kompakt SUV szegmensben,....
2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....