közlekedésbiztonság
Ilyen például az egykezes vezetés, a csoportos vezetés és a mobiltelefon-használat vezetés közben, mint a kritikus közlekedési helyzetek okai.

A Kronen Zeitung cikke. Képernyőkép.
A Marco Dozza és Rahul Rajendra Pai által készített tanulmány Göteborg városi területéről származó, úgynevezett „naturalista adatokon” alapul: közel 7000 bérelt e-rolleres utazást rögzítettek a járműveken lévő kamerák és érzékelők segítségével. 19 balesetet és 42 ütközés-közeli balesetet regisztráltak.
Egy kulcsfontosságú megállapítás: a tapasztalatlan felhasználók különösen veszélyeztetettek – akik először ülnek e-járműre, azoknak a legnagyobb a baleset kockázata. A figyelemelterelés vagy a szokatlan vezetési stílus szintén növeli a balesetek valószínűségét. Hatszor nagyobb a kockázat egykezes vezetésnél, míg a csoportos vezetés és az okostelefon-használat megháromszorozza a kockázatot.
Figyelemre méltó az is, hogy a vizsgált balesetekben az autók érintettek nagy arányban: a kritikus helyzetek mintegy 30 százaléka motoros forgalommal járt – ez arra utal, hogy az e-rollereket gyakran a kerékpárutaktól távol használják, vagy hogy nincs megfelelő infrastruktúra.
Bár a vizsgálatot Svédországban végezték, az eredmények más országokba is átvihetők. A kutatók több oktatást, célzott – a gyermekkori kerékpározáshoz hasonló – képzést és technikai megoldásokat szorgalmaznak a kockázatos viselkedés korai szakaszában történő felismerésére vagy akár megelőzésére.
