Volkswagen Golf
A 2028-ban vagy 2029-ben megjelenő új alsó-középkategóriás modellnek kulcsfontosságú szerepe lesz a Volkswagen villanyautó-kínálatának átalakításában. Az új Golf lesz az a pont, ahol a Volkswagen régóta futó modellnevei gyakorlatilag összeolvadnak az ID almárkával, ami valószínűleg azt eredményezi majd, hogy a modell az ID Golf nevet kapja majd. Bár a Golf hetes generációjának is volt elektromos változata, a kilencedik generáció lesz az első tisztán elektromos autó, amelyet eleve egy dedikált villanyautó-platformra építenek.
Új belépőszintű modellek a Golf előtt
Andreas Mindt és a Volkswagen ID 2all tanulmány
Mielőtt azonban megérkezik az ID Golf, három új kis villanyautóval indul a Volkswagen új elektromos korszaka. 2025 végén érkezik az ID 2X B-kategóriás SUV, amelyet szorosan követ majd az idén márciusban leleplezett ID 2all ferdehátú szériaváltozata 2026 végén. Mindkét modell a Volkswagen-csoport új MEB Entry platformjára épül majd, az ID 2X a Renault 4, az ID 2all a Renault 5 riválisaként lesz pozicionálva, az utóbbi alapára kb. 10-11 millió forint lesz. Hasonló méretű lesz (kb. 4,05 méter hosszú) az ID 2all, mint a jelenlegi Polo, de a jobb helykihasználás miatt a belső terét olyan tágasnak ígérik, mint a jelenlegi Golfé. Az ID 2allból egy sportos GTI változat is születik majd, amelyet korábban egy sikert aratott koncepcióautó is előre jelzett.
Volkswagen ID Every1 tanulmány
A két B-kategóriás modellhez 2027 második felében csatlakozik majd az ID Every1 szériaváltozata, egy kb. 8 millió forintba kerülő, A-szegmensbe sorolható városi miniautó, amely gyakorlatilag az Up! utódja lesz. Ez az első Volkswagen, amely már a Rivian amerikai start-up céggel közös vállalkozásban kifejlesztett új, fejlett szoftverarchitektúrát használja majd, amely a jövőben megtalálható lesz a német autógyártó összes európai modelljében.
Ismerős dizájnra számíthatunk
Az ID 2all és az ID Every1 koncepciók retró-hangulatú formatervei már sejtetik, mit tervez Andreas Mindt formatervezési vezető az ID Golf – és a többi jövőbeli modell – számára. Bár a következő Golf nem lesz nyíltan retró dizájn, a típus hagyományos dizájnjegyeit, például a vaskos C-oszlopot és a meredek hátsó szélvédőt biztosan felvonultatja majd. „Előre kell néznünk, nem pedig hátrafelé, de az értékeink fontosak, és az örökségünket használnunk kell. Nagyon sok Európába érkező új márka nem rendelkezik ezzel, ezért nekünk erre kell rámennünk”– mondta Mindt nemrég az Autocarnak. Mindt tagja volt a 2012-ben megjelent hetes Golf tervezőcsapatának, amelyet a típus és a Volkswagen márka hosszú történetében a legjobbnak tartanak. Mindt elismerte, hogy ez a modell „jó kiindulópont” volt az ID Golfon végzett munkájához, és hozzátette: „a hetes nemzedék egyfajta mestermű, mert a történelem legjobb elemeit idézi, de mégis egy friss dizájn volt.”
Mindt kulcsszerepet játszik majd a következő Golf formatervének belső átalakításában is, a szakember már korábban elárulta, hogy a jövőben minden Volkswagen modellben fizikai gombok lesznek a legfontosabb kezelőszervek, például az infotainment hangerőszabályzója és a fűtés-szellőzés számára. Ez éles kontrasztot jelent majd a jelenlegi (8-as) Golfhoz képest, amely a vitatott „csúszka” kezelőszervekkel és a kormánykerék kapacitív, simogatással működtethető gombjaival került piacra (igaz, ezen hibák egy részét a 2024-es modellfrissítés orvosolta).
Új technológia aknázza ki az ID Golfban rejlő lehetőségeket
Az ID Golf lesz az egyik első olyan modell a VW-csoporton belül, amely már az új SSP elektromos platformot használja. Ez tulajdonképpen a meglévő MEB és PPE prémium platformok elemeit egyesíti. Moduláris felépítése révén rendkívül rugalmasnak tervezik, ami lehetővé teszi, hogy számos méretben, sokféle hajtáslánc-összeállítással és akkumulátormérettel kínálják. Az SSP platform szintén a Rivian által kifejlesztett új szoftverarchitektúra köré épül, amely a jármű rendszereinek nagy részét a mainál kevesebb processzoron keresztül vezérli. Ez a szoftveres felépítés lesz a kulcs az ID Golfban rejlő lehetőségek kiaknázásához: ez egy zónarendszer, amely az egyes modellek technológiai igényeihez igazítható, és sokkal nagyobb rendszer-integrációt tesz lehetővé. Emellett sokkal nagyobb ellenőrzést tesz lehetővé az autó hardvere felett, többek között az OTA (over-the-air) frissítések révén.
Az OTA-frissítésekkel új funkciókat tud bevezetni a Volkswagen még azután is, hogy kiszállított a vevőnek egy autót, ráadásul ehhez a tulajnak be sem kell vinnie az autót a márkaszervizbe. Az a képesség, hogy a szoftver képes a kulcsfontosságú hardverelemeket vezérelni, kulcsfontosságú lesz a sportos Golf GTI és R változatai számára is. Nagy valószínűséggel a GTI-t kétkerék-hajtással kínálják majd, hogy reprodukálja a már bevált GTI-karaktert, míg az erősebb R várhatóan összkerékhajtást kap – kétmotoros elrendezéssel –, de a korábbi GTX modelleknél nagyobb hangsúlyt fektetve a sportos, élményt adó vezethetőségre.
A nyolcas Golf is kapható marad
Mivel az új ID Golf a Volkswagen fő gyárában, a németországi Wolfsburgban készül majd (ahol a Golfokat 1974 óta folyamatosan gyártják), a meglévő, belső égésű motorral hajtott 8.5-ös generációnak a gyártását 2027-ben Mexikóba helyezik át. A jelenlegi 8.5-ös Golfot a megnyújtott életciklusa második felében, az évtized vége felé még egyszer jelentősen frissítik majd, és a kilencedik generációval párhuzamosan továbbra is forgalmazzák majd Európában, azonban csak plug-in hibrid hajtásláncokkal, várhatóan 2035-ig.
Ahogy az várható, az új Golfot a Volkswagen csoport más márkáinak testvérmodelljei csatlakoznak majd, például a következő generációs Audi A3, a Skoda Octavia és a Seat/Cupra Leon is. A márkán belül az ID Golfot valószínűleg egy szintén elektromos SUV követi majd, amely egyszerre válthatja le az ID 4-et és a Tiguant. Még nem tudni, hogy az ID-család első tagja, a magyar formatervezésű ID 3 is kap-e utódot. Ha igen, akkor a második generációjának nagyon különböznie kell majd az ID Golftól, hogy más vevőkört tudjon megszólítani.
Fotó: Volkswagen
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!