Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Faros Ikarus a Közlekedési Múzeum új szerzeménye

2016.12.02.

2016. december 1-én a megújuló Közlekedési Múzeum új, értékes műtárggyal, egy Ikarus 66-os, közkedvelt nevén Faros autóbusszal gyarapodott. A jármű hiánypótlónak tekinthető, mivel az Ikarus gyár nagy darabszámban gyártott autóbuszait eddig nélkülözte a gyűjtemény. A tervek szerint a jármű restaurálását követően a megújuló Közlekedési Múzeum városligeti épületében nyíló új állandó kiállítás egyik fontos eleme lesz, bemutatva a hazai autóbuszgyártás méltán sikeres, kedvelt és páratlan formavilágú autóbusztípusát.

„A hazai közlekedéstörténet egy fontos darabját, talán a legnépszerűbb és legszebb magyar autóbusztípust mentettük meg, és fogjuk felújítani az új Közlekedési Múzeum számára.” – jellemezte a kevés megmaradt legendás faros múzeumi tulajdonba kerülését Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.

A farmotoros busz – amely a jármű végén elhelyezett jellegzetes motorsátorról kapta Faros becenevét – itthon az Ikarus 200-as típuscsaládot megelőzően a legnagyobb darabszámban üzemeltetett autóbusztípus volt. A gyár az 1950-es évek elején kezdődött – részben titokban folyt – sikeres tervező munka eredményeként 1973-ig nem kevesebb, mint 9259 Ikarus 66-ost értékesített hazánkban és a világ számos országában. A típus így jól ismert volt többek között az NDK-ban, Lengyelországban, Kuvaitban is, de az egyiptomi és kínai utakon is jártak a farosok.

Magyarországon – döntően a vidéki közutakon, a helyközi forgalomban – több mint 2700 közlekedett, és az 1980-as évekig egyetlen más típus sem szárnyalta túl az Ikarus 66-osok darabszámát. Ezzel mintegy két évtizeden át a Faros volt a legjellemzőbb, egyben egyik legkorszerűbb, legkényelmesebb és leggyorsabb autóbusz a hazai utakon.

A Közlekedési Múzeum járműve az Ikarus 66.62 alváltozat, amelynek begyűjtött példánya az utolsó legyártott tíz Faros egyike. A gyárból kigördült utolsó Ikarus-66-osok egyikeként a kocsit 1973. április 3-án helyezték üzembe a székesfehérvári, 14. számú Volán vállalatnál. Az 1970-es évek végén a MEZŐGÉP Vállalat Egri gyáránál közlekedett, majd 1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként szolgált, egészen 1983. március 16-i forgalomból való kivonásáig. A jármű minden lényeges fődarabja, így motorja, illetve a teljes műszerfali egysége épségben maradt meg. A Faros autóbusz restaurálását követően a megújuló Közlekedési Múzeum új állandó kiállításába fog kerülni.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.03
Az MG Motor átütő sikert aratott a Román Nemzeti Szuper Szlalom és Elektromos Jármű Bajnokságban. ..
2024.05.03
Connect workshopra invitálta minap az autós szakújságírókat az Audi Magyarország, ahol a márka....
2024.05.03
Jól szerepelt a marrákesi futam időmérőjén a Hyundai magyar versenyzője. ..
2024.05.03
Salzburgban komoly konfliktusok forrása a parkolás – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.05.03
Visszatérnek a nosztalgiajáratok a fővárosba, ismét megjelennek az utakon és a vágányokon a....
2024.05.03
14 éves a Dacia legsikeresebb modellje, a világszerte szép karriert befutott Duster. Kipróbáltuk a....
2024.05.03
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.05.03
Noha a hazai jövedelmek reálértéke ismét felfelé ível, a kereslet növekedése az autópiacon ezt csak....
2024.05.03
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.03
A Nissan családi SUV-jának N-Trek változata a kalandvágyóbb családokat célozza meg. ..