Wartburg

Feltámadt a szárnyas Wartburg

2022.08.20.

A gulyáskommunizmusban már az is újsághír volt, ha egy krómozott díszléc felkerült valamelyik szocialista modellre, de olykor születtek izgalmasabb autók is.

 

Melkus flotta korabeli reklámokkal

Nem készült belőle sok, és inkább csak szülőhazájában a demokratikusnak nevezett Kelet-Németországban ismerték és versenyeztek vele. Ez volt a szárnyas ajtós Wartburg, vagy ahogy akkoriban nevezték, a drezdai Ferrari, melynek születése nem ment könnyen.

A névadó 1955-ben nyitott autósiskolát Drezdában, ahol oktatóként hamarosan megszerezte a jogsi piac harmadát. Ennek hasznából Heinz Melkus megvalósította régi álmát és versenyautót épített, nem is egyet. Akkoriban az NDK-ban ilyenre vetemedni legalább akkora kaland volt, mint magánvállalkozást működtetni.

Melkus szivar a hatvanas évekből

Az 1959-ben alapított műhelyben először megrendelésre épített rali autókat, majd 1969-ben bemutatta saját tervezésű és gyártású autóját. Heinz Melkus kétszázszor állta rajthoz, és nyolcvanszor győzött a Béke és Barátság Kupán, ami akkoriban a keleti Európa Bajnokság volt. Versenyzett nyitott együléses Formula Melkus Szivarral, aztán saját építésű RS 1000-essel.

A formája után kelet-német Ferrarinak becézett modellből 1979-ig százegyet gyártott a Melkus műhely. Az alap természetesen Wartburg volt, alaposan felerősítve: mindhárom hengerre jutott karburátor, és ennek köszönhetően megduplázódott a teljesítmény, a száz lóerős változat 200 km/óránál gyorsabb volt, és motorjának főtengelye 5250-at forgott percenként. A három porlasztó azért kevés lett volna, a jó tempóhoz némi fogyókúra is kellett: a 700 kilogrammos műanyag karosszériás kocsi nemcsak könnyű lett, de látványosra is sikeredett, mert szárnyas ajtajai felfelé nyíltak. A kedvezőbb súlyelosztás miatt motorját és sebességváltóját a hátsó tengely elé építették.

Heinz Melkus és a Wartburg motoros RS 1000

Az apák vére hajtotta az utódokat is, akik az egykori NDK híres autóversenyzőjének és konstruktőrének emlékére, és persze némi üzlet reményében 1999-ben megpróbálták feltámasztani a Melkus sportkocsi-márkát. Az újraegyesítés után autókereskedés lett a fő profiljuk: a cég napjainkban is BMW, MINI, valamint Lotus autókat forgalmaz és javít Drezda környékén, ám az utódok nem elégedtek meg a kereskedéssel, felélesztették az 1990-ben, autóbalesetben, 62 éves korában elhunyt Melkus álmát.

A fiú Peter Melkus, és az unoka Sepp Melkus megépítette az eredeti méretű, ám csak bemutatásra szolgáló makettet, és azt ígérték, hogy a szeptemberi frankfurti nemzetközi autókiállításra elkészül a működőképes modell. Nehezen lett az egykéből nullszéria, mert hiába a jól csengő név, ennyi pénzt nem akartak fizetni egy kétüléses sportkocsiért.

Az RS 2000-es Melkus hossza 3,9 méter, szélessége 1,75 méter, magassága 1,12 méter, négyhengeres, 1,8 literes motorjának teljesítménye 320 lóerő lesz, alumínium vázszerkezetére szánszálas erősítésű karosszéria került, természetesen felfelé nyíló sirály ajtókkal.

A Melkus manufaktúra kapacitása évi 25 autónál nem bír el többet, igaz, nem is tömegautónak, hanem a gyűjtőknek és nosztalgiázóknak szánták a XXI. századi modellt. A premiert többször elhalasztották a Melkus fiúk, sőt,a 2007. januárjára ígért prototípus sem készült el.

A XXI. százai Melkus modell

Szóval a Trabant feltámasztásához hasonlóan a Wartburg sportkocsi utódjához sem tudtak tőkéstársat találni: márpedig a motorgyártónak és a többi beszállítónak is fizetni kellett, és sokba kerülnek a biztonságtechnikai vizsgálatok, tartóssági és töréstesztek, amik feltételei a sorozatgyártású modell forgalomba helyezésének. Az eredetileg tervezett hetvenezer eurós árból már százezer lett, aztán megduplázódott. A motor is erősebb lett, de nem ennyire...

RS 2000 makett

A reinkarnációs hírre sokan elzarándokoltak a Bautzner Landstrasse 41-be, a drezdai Melkus szalonba, hogy megcsodálják az RS2000-es modellt, ám az első nosztalgiás felindulás és számolás után kiderül, hogy ennyi pénzből nemcsak egy vadonatúj 6-os BMW-t lehet kapni, de a maradék húszezer euróból még egy Cooper MINI-re is futja. Szóval reklámnak nem volt rossz a wartburgos múlt, igaz, nem sokáig, mert a régi címen már bezárt a kereskedés, mely a belvárosból a Hamburger Str. 30-ba költözött, ahol csak néhány Melkus RS 2000-es sportkocsit raktak össze.

A Wartburg motoros Melkus RS 1000-esből csak 101 készült, az utolsó változat 28,6 ezer keletnémet márkába került, napjainkban egy jó állapotú darab ára százezer euró. Kései utódjából néhány tucat készült, az RS 200-eseket ennek duplájáért kínálják.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....