Repülőgép-baleset

Feltárták a Lion Air-katasztrófa okait: konstrukciós és emberi hibák is közrejátszottak

2019.10.27.

Nem vette kellőképpen figyelembe a Boeing amerikai repülőgépgyártó a 737 MAX típusú repülőgépébe beépített vezérlő szoftver kialakításában rejlő esetleges kockázatokat, és ez, valamint a pilótahibák és a karbantartás során feltárt hiányosságok vezettek az indonéziai Lion Air légitársaság gépének 2018. októberi katasztrófájához – állapították meg indonéz nyomozók a 189 halálos áldozatot követelő balesetet kivizsgáló végleges jelentésükben.

A Reuters hírügynökség birtokába jutott dokumentum szerint a súlyos légi balesethez a légitársaság munkatársainak a hibái is hozzájárultak.

A Boeing 737 MAX indonéziai katasztrófája után öt hónappal az etióp légitársaság ugyanilyen típusú gépe is balesetet szenvedett. A 737 MAX gépeket ezt követően átmenetileg világszerte kivonták a forgalomból, és a Boeing súlyos válságba került - írja az MTI.

Az indonéz nyomozók végső jelentésükben ajánlásokat fogalmaztak meg a Boeing, a Lion Air légitársaság, az amerikai repülésügyi hatóság (FAA) és más ügynökségek számára. A jelentés készítői bírálták a repülőgép átesésvédelmi rendszerét (MCAS), amely automatikusan lenyomta a gép orrát, és a pilóták így szinte elvesztették az irányítást a gép felett. A jelentés kitért továbbá arra is, hogy nem volt elégséges a pilóták közti kommunikáció és a gép kézi vezérlésekor is hiányosságokat állapítottak meg.

A járat teljesítése közben az első tiszt nem tudta, melyik ellenőrző listát kell megkeresnie a kezelési útmutatóban, és azokat a feladatokat sem tudta elvégezni, amelyeket fejből kellett volna tudnia. Vele kapcsolatban a jelentés megjegyezte, hogy a képzések során is gyengén teljesített. A kapitány – aki a jelentés szerint influenzás volt – nem tájékoztatta megfelelően az első tisztet, amikor átadta neki az irányítást. Az első tiszt közölte a kapitánnyal, hogy eredetileg nem volt beosztva az érintett járatra, hajnali 4-kor hívták be dolgozni.

A karbantartási hiányosságokkal kapcsolatban a jelentés azt írta, hogy az átesésvédelmi rendszert adatokkal ellátó állásszögjeladót egy javítás során félrekalibrálták és a Lion Air szakemberei nem tesztelték a visszaszerelés előtt. A Lion Airnek a hatóság szerint ideiglenesen ki kellett volna vonnia a gépet a forgalomból a korábbi járatok teljesítése után talált műszaki hibák miatt. A vizsgálat azt is kiderítette, hogy a balesetben érintett gép szerviznaplójából 31 oldal hiányzott.

Nurcahyo Utomo légi baleseteket vizsgáló indonéz nyomozó sajtótájékoztatóján azt mondta: a balesetet események láncolata okozta, ezek közül nem lehet egyetlen fő okot kiemelni. A vizsgálatok alapján kilenc különböző dolog járult hozzá a balesethez, ha ezek közül akár csak egy nem áll fenn, akkor elképzelhető, hogy a katasztrófa nem következik be – mondta a nyomozó.

A Boeing a jelentésre reagálva az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, folyamatosan dolgoznak a 737 MAX repülésirányító rendszerének javításán és a képzési anyagok frissítésén.

A társaság a napokban hozta nyilvánosságra harmadik negyedéves pénzügyi jelentését, amelyben jelentősen csökkenő profitról számoltak be. Az év első kilenc hónapjában a cég üzemi eredménye 97 százalékkal, 229 millióra, az adózott nyeresége pedig 95 százalékkal, 374 millió dollárra zuhant.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.04.04
Spanyolországban hatalmas divat lett az autók műszerfalára felszerelt fedélzeti kamera, mely....
2020.04.04
A karanténban ragadt emberekhez akarják elvinni a kultúrát a fővárosban. ..
2020.04.04
A Berettyóújfalui Rendőrkapitányság közúti baleset gondatlan okozása vétség megalapozott gyanúja....
2020.04.04
Nagy lendületet vett a magyarországi újautópiac zöldülése az idén az első két hónapban, amit főként....
2020.04.04
Az aktív versenyzők közül Charles Leclerc (Ferrari), Alexander Albon (Red Bull), Lando Norris (....
2020.04.04
A Ford május 4-ig szünetelteti a jármű- és motorgyártást legtöbb európai üzemében a koronavírus-....
2020.04.03
Autók nagy benzinmotorral. Mindennapi használatra indokolatlan? ..
2020.04.03
Hicabi Demirci Törökországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.04.03
Alighanem a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős volt az utolsó magyar autós páros, amely....
2020.04.03
A martorelli gyár SEAT Leon gyártósorára szinte rá sem lehet ismerni. Ma  már nem autókat gyártanak....