Mazda

A fém mestere

2023.04.27.

Yutaka Kawano Takumi mester folyamatosan alkot, műalkotásokat hoz létre különleges formavilágán keresztül. Ő a fém megmunkálásának mestere, munkája szimbolizálja azokat a tervezői és alkotói készségeket, amely a gyártósorról legördülő minden Mazda sajátja. A Mazda Stories ezúttal Hirosimába kalauzolja Önt, hogy közelebbről is szemügyre vehesse a mester munkáját.

Forró és párás a reggel ma Japánban, Hirosimában. Az egész város nyüzsög, az ingázók a vonat felé igyekeznek, a gyerekek kerékpárral hajtanak az iskolába, a kávézók pedig reggeli finomságaikat kínálják. Ezalatt Yutaka Kawano, a Design Modelling Stúdió vezető szakértője több tucat kalapácsból, fakalapácsból és számtalan borotvaéles fémollóból álló garnitúráját készíti ki a munkapad tetejére. Ahogy a generátorok zümmögve, kattogva életre kelnek mögötte, Kawano készen áll egy újabb munkanapra.

Munkabázisa a Mazda igencsak jól menő Design Modelling Stúdiója, ahol a Takumi mester épp egy ostyavékony fémlemezt kezd kalapálni és hajlítani. Azért munkálkodik a csillogó anyagon, hogy egy különleges, egyedülálló műalkotást hozzon létre belőle, amely feltűnően hasonlít a gyártósorról legördülő Mazda modellekre. Most csak az egyiken dolgozik a 11 darab közül, amelyek egyetlen tárgyban egyesülnek majd - Kawano egy Rashin-szobrot készít kalapáccsal, fogóval és satukkal. A késztermék egy sima, hegesztetlen, csillogó műalkotásra hasonlít majd, amellyel párhuzamba állítható a Mazda jelenlegi dizájnja, de egyben a jövőbeli modellek tervezési ideáljai felé is mutat.

A minden értelemben virtuóz Kawano otthonosan mozog a műhelyben a kopott szerszámok, szalagfűrészek és forrasztómaszkok között. Tervekkel és folyamatban lévő munkákkal körülvéve ő lehet az egyik megtestesítője a Mazda emberközpontú tervezési megközelítésének. A Takumi mester egyedi munkája tökéletesen beleillene egy kortárs design múzeum vagy egy előkelő művészeti galéria kiállítási tárgyai közé; munkája valós vonatkozásai azonban gyakorlatiasabbak és szélesebb körűek. A legenda szerint a Mazda formatervezői közvetlenül Kawano műhelyébe látogatnak el sokszor, hogy elmélkedjenek, és ihletet merítsenek a Mazda jövőbeli kínálatát meghatározó koncepcióautó-tervek elkészítéséhez. Hasonlóképpen, fémlemez alkotásai is közvetlen kapcsolatban állnak a műhelytől mindössze néhány száz méterre gyártott Mazda modellekkel: a műtermében látható csillogó fémalkotások a Mazda krómozott belső burkolatait és az autó általános formáját inspirálták, többek közt a Mazda3 esetében.

Ezek az eredmények azonban nem csak a fizikai megjelenés további fejlesztéseiről szólnak. Kawano munkái gyakran érzelmeket, köztük boldogságot és elégedettséget váltanak ki a nézőből. Akár szándékos, akár nem, az ő mesterségbeli jártassága az, ami új magasságokba emelheti ezeket az érzékeléseket. „Ha az emberek megnézik a munkáimat, és ez örömet okoz nekik, akkor én is boldog vagyok” – mondja a mester mosolyogva.

A munkája elvégzéséhez Kawanónak saját, egyedi gyártású berendezést kellett készítenie, és speciális módosításokat kellett végrehajtania a kész szerszámokon. Kalapácsai, saturögzítései és egyedi üllői mind közvetlen, konkrét felhasználás céljából kerültek további finomításra és kontúrozásra, ezáltal pedig csodákra képesek. Csuklószorítója is elvékonyodott farmerből készült – a mester ezzel védi a csuklóját. Kawano megmutatja nekünk, hogy az elhasználódott fatörzs tövében talált repedéseket is fel tudja használni a különböző réztárgyak formázására. Ez mind része annak a folyamatos küldetésnek, melynek célja, hogy önmagát fejlessze, és ennek közvetlen eredményeként a Mazda tervezési stratégiáját a jövő felé mozdítsa. Mindez a monotsukurin keresztül történik, mely kifejezés a kifogástalan terméktervezést, designt, fejlesztést és gyártást takarja. „Még mindig úgy gondolom, hogy vannak olyan területek [a munkámban], amelyeket tovább kell fejlesztenem, mert nem hiszem, hogy ez elég” – mondja. „Folyamatosan fejlesztenem kell magam, és még magasabb szintre kell törekednem.”

YUTAKA KAWANO

Kívülről nézve úgy tűnik, Kawano már eljutott a Mazdán belüli formatervezés és útmutatás e magasabb szintjére. Mióta 18 évesen elkezdett fémmel dolgozni, Kawano több szakterületen munkálkodott már a Mazdánál. Egy rövid ideig a karosszériagyártás is területén tevékenykedett, mielőtt a Mazda formatervezői részlegéhez került. Itt csaknem négy évtizeden keresztül csiszolta mesterségbeli tudását a fémmegmunkálás, festés és varrás terén. Manapság legfőbb szerepe, hogy életre keltse a tervezők agyagból készült vagy digitálisan megformált ötleteit, különféle anyagok, például fém, gyanta és bőr felhasználásával, még kifejezőbb, még pontosabb modelleket és műalkotásokat hozva létre. A tervezők és művészek fiatalabb generációjával is együttműködik, együtt hoznak létre újabb és újabb műalkotásokat, modellmintákat, miközben a mester átadja nekik egyedülálló fémmegmunkálási tudását és a Mazda tervezési filozófiájának mélyen gyökerező megértését. „Közvetlenül velük dolgozom – mondja –, tanácsokat adok nekik, és én is tanulok tőlük. Együtt dolgozunk és fejlődünk, valódi munkát végzünk.”

A most 60 éves Kawano a Mazdánál betöltött hivatali ideje alatt a japán örökség és az egyedi készség együttesének megingathatatlan példája lett, együtt, párhuzamosan fejlődve a digitalizációval. Ráadásul karrierje jóval túlmutat a Mazdán. Kawanót azzal bízták meg, hogy készítsen rézkeretet a Miyajimában található Daishoin templom örök lángjához, melyet más hirosimai székhelyű cégekkel együttműködve hozott létre, és a város gyáripari öröksége ihlette. A műtárgy tartós, ellenálló kialakítása miatt a kezdetek óta lebilincseli a nézőket. „Ha látsz valamit, ami kézzel készült, az melegséggel tölt el” – fejezi be. „Ha valamit emberi kéz alkotott, akkor az nagyon fontos. Nem szabad elveszíteni.” 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....