Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

A férfiak vagy a nők okoznak több balesetet?

2022.09.25.

Mit mondanak a baleseti statisztikák arról, hogy a közúti balesetek mekkora hányadát okozzák férfiak, illetve nők. 

A napokban benyújtottak egy javaslatot javaslatot Ausztrália új-dél-walesi kormányzatának, amely szerint a férfiak 21 éves koruk alatt nem kaphatnának jogosítványt. A közlekedésbiztonsági szakértők által előterjesztett tervezetet azzal indokolták, hogy a közúti balesetek halálos áldozatainak csökkentése érdekében a fiatal járművezetőkre, különösen a fiatal férfiakra jobban oda kell figyelni – írja a Guardian

Az Australasian College of Road Safety elnöke, Ann Williamson elmondta, hogy a 25 év alatti sofőrök a balesetek csaknem 25 százalékáért felelősek New South Wales államban, miközben az összes sofőrnek csak mintegy 15 százalékát teszik ki. Mint mondta, különösen a jogosítvány megszerzése utáni első hat hónapban veszélyeztetettek.

A fiatal sofőrök gyakrabban okoznak balesetet

Rebecca Ivers, a New South Wales Egyetem professzora egy olyan kutatási programot vezet, amely a sérülések megelőzésére összpontosít. Ő úgy véli, itt az ideje, hogy a nemeket is fegyelembe vegyék, amikor baleset-megelőzésről van szó. „A férfiak felülreprezentáltak a sérülésekben, nagyjából attól kezdve, hogy kúszni tudunk. Nincs ez másképp a vezetésnél sem” – magyarázta Ivers.

Férfiak és nők az utakon

A férfiak gyakran hangoztatják, hogy a női sofőrök nem tudnak vezetni, lassúak, képtelenek párhuzamosan parkolni és gyakran baleseteznek. De mit mutatnak a statisztikai adatok? 

Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint a férfiak fiatal koruktól kezdve nagyobb valószínűséggel lesznek érintettek egy közúti balesetben, mint a nők. A balesetekben elhunytak mintegy háromnegyede (73 százaléka) 25 év alatti fiatal férfi volt, akik majdnem háromszor nagyobb valószínűséggel halnak meg közúti balesetben, mint a fiatal nők. (Meg kell jegyezni, hogy világszinten a halálos balesetek 93 százaléka az alacsony- és közepes jövedelmű országokban történik.)

A férfiak kockázatosabban vezetnek

Az amerikai National Highway Traffic Safety Administration adatai szerint a férfiak évente átlagosan 6,1 millió balesetet okoznak, a nők pedig 4,4 milliót. Az Egyesült Államokban nagyjából ugyanannyi nőnek van jogosítványa, mint férfinak, sőt, mostanra már nagyobb arányban vannak a nők. Ám a férfiak többet autóznak: a megtett kilométerek 62 százalékát férfiak vezetik, de a balesetnek csak 58 százalékát okozzák. Vagyis arányaiban a nők több balesetért felelősek, mint a férfiak. Csakhogy a női vezetők többnyire koccanásos, személyi sérüléssel nem járó baleseteket okoznak.

Néhány alapvető különbség: 

  • A férfiak hajlamosak kockázatosabban vezetni; kevésbé használják a biztonsági övet, nagyobb valószínűséggel vezetnek ittasan vagy álmosan. 
  • A férfiak többet vezetnek, mint a nők. Több kilométert tesznek meg az utakon, ami több tapasztalatot jelent, de azt is, hogy nagyobb eséllyel okoznak balesetet, hiszen gyakrabban vesznek részt a forgalomban. 
  • A férfiak gyakrabban lépik túl a megengedett sebességet. Nagyon leegyszerűsítve: minél gyorsabban vezeted az autódat, annál nagyobb a valószínűsége, hogy balesetet szenvedsz. Ez különösen igaz a fiatal férfiakra. 

Magyarországi adatok

Ha Magyarországra tekintünk, kicsit nehezebb dolgunk van. Az éves baleseti adatok között nem szokta a Központi Statisztikai Hivatal közölni, hogy milyen arányban okozták férfiak, illetve nők a baleseteket. Korábbi adatok alapján viszont lehet erre következtetni. A 2015-ös évre vonatkozó Közlekedési baleseti statisztikai évkönyv nemek szerint lebontva tartalmazza a járművezetők által okozott balesetek számát 2010 és 2015 között. A hat év adatai alapján a férfiak a magyarországi közúti balesetek átlagosan 73 százalékát okozták, míg a nők a balesetek nagyjából 22 százalékában voltak felelősek. (Az éves ingadozás igen csekély, egy-két százalék volt; a balesetek 4-5 százalékában pedig nem adták meg az okozó nemét.) 

A nők sokszor személyi sérülés nélküli, koccanásos balesetet okoznak

Kicsit más, de nem jelentős mértékben eltérő férfi-nő arányokat közölt korábban a Generali biztosító: az ügyfeleik körében 2019-ben bekövetkezett káresetek 62 százalékát férfi vezetők okozták, tehát a nők jócskán elmaradtak mögöttük. A K&H régebbi adatai szerint a férfiak 91 százalékának, míg a nők csupán 76 százalékának van jogosítványa. Ezzel összefügg, hogy a férfiak többet is vezetnek, évente átlagosan 18 ezer kilométert, míg a nők beérik 10 ezer kilométerrel.

Az legfontosabb, hogy körültekintően, a szabályokat betartva közlekedjünk, hiszen nem az a lényeg, hogy férfi vagy női sofőr ül-e a volán mögött. Egyenrangú közlekedőkről van szó, és mindenkinek az a célja, hogy épségben hazaérjen. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....