járműipar
Kutasi Gábor elmondta: az autóiparnak nemcsak Magyarországon, de világszinten is technológiaváltást kell végrehajtania. Ez egyrészt jelenti az elektromos meghajtású járművek irányába való előrelépést; másrészt a gyártás magasabb fokú digitalizációját, a robotizáció még kiterjedtebb alkalmazását.
Ez a folyamat a múlt évben Magyarországon is megkezdődött. Példaként említette a Suzuki magyarországi gyárában végrehajtott technikai fejlesztéseket a robotizáció területén. E folyamatok elindítása a magyar autógyártás területén is pozitív hatásúak lesznek hosszú távon. A munkaerőhiány ugyanakkor ennek ellenére a magyar autóipart is sújtja. Ezért a termelékenységnövelés jelentheti a kiutat ebből a helyzetből középtávon. Mindez pedig a szakemberképzés fejlesztését igényli - mondta az elemző.
Kutasi Gábor kitért arra, hogy az autóipar rendkívül érzékeny a piaci hatásokra. Példaként hozta a tavalyi dízelügyet, ami a magyar autóiparra is negatív hatással volt, a gyártás alig bővült, és ez mintegy 1 százalékkal lejjebb húzta a magyar GDP növekedését. A dízelügy hatásának ellensúlyozására a magyar autógyártók is az elektromos meghajtású autók gyártásának növelését tervezik - tette hozzá.
MTI