közleekedésbiztonság

Ford lámpája zöldhullámot biztosít a szirénázó járműveknek

2022.03.30.

A vészhelyzetekben minden olyan dolog végzetesnek bizonyulhat, ami lassítja a helyszínre siető szakszolgálatok járműveit - a Ford intelligens közlekedési lámpája zöldhullámot biztosít a szirénázó járműveknek.

A Ford kísérletekbe kezdett egy olyan, hálózatba kapcsolt közlekedésilámpa-technológiával, ami automatikusan zöldhullámot – és ezáltal szabad utat – biztosít a vészhelyzetekhez riasztott mentőknek, tűzoltóknak és rendőröknek.2 Ezzel nemcsak a kiérkezés idejét lehet lerövidíteni, hanem annak veszélye is csökkenthető, hogy a szirénázó jármű balesetet szenvedjen, miközben megkülönböztető jelzéssel halad át a piros jelzéseken.

- A lehető legrosszabb, amikor egy oltásra igyekvő tűzoltóautó vagy egy balesethez siető mentő sofőrje beszorul a lámpaváltásra váró járművek közé - vélekedett Martin Sommer, a Ford Európa automatizált vezetési részlegének kutatómérnöke.

Ám ezek a torlódások már eleve csökkenthetők, ha a kereszteződés felé haladó járművek vezetőinek a közlekedési lámpák információt küldenek a következő lámpaváltás időzítéséről.

A mostani kísérlet egy nagyobb szabású projekt része volt, amely azt vizsgálta, milyen előnyökkel járhat az önvezető és hálózathoz csatlakozó járművek összehangolása az ugyancsak hálózatba kapcsolt infrastruktúrával a főutakon, a városokban és vidéken egyaránt. A kutatás jó példája annak, mennyire komolyan gondolja a Ford, hogy a konnektivitás és az innováció révén tovább javítható a vezetés élménye.

A technológia teszteléséhez a Ford egy nyolc közlekedési lámpával tagolt útvonalat használt a németországi Aachenben, valamint két útszakaszt a városon kívül, amelyeken három-három egymást követő lámpa működött; ezeket mind a projektben résztvevő partnerek állítottak fel.

A Ford Kuga Plug-In Hybrid tesztautót az infrastruktúrával való kommunikációra szolgáló fedélzeti egységek mellett egy prototípus-hardverrel is felszerelték (ezen futott az ugyancsak prototípusnak számító szoftver), így a jármű mentő- és személyautóként is működhetett a különböző helyzet-szimulációk során.

A szirénás vonulás tesztelésekor a jármű jelet küldött a közlekedési lámpáknak, hogy váltsanak zöldre. Miután az autó áthaladt a kereszteződésen, a lámpák visszaálltak a normál működésre.

A hétköznapi forgalmi helyzetek vizsgálata során a tesztautó információt kapott arról, mikor vált át a közlekedési lámpa pirosról zöldre, illetve zöldről pirosra. A Ford Adaptív Sebességtartó Automatikája ennek alapján úgy szabályozta a jármű sebességét, hogy a forgalomból a lehető legtöbb autó használhassa ki a zöld jelzést.

Amikor a lámpa piros volt, a rendszer már jóval a kereszteződés előtt lassítani kezdett (például 50-ról 30 km/órára), hogy a jármű a zöldre váltás pillanatában érkezzen meg a lámpához, és így lendületből haladhasson tovább.

Azoknál a járműveknél, amelyek ‘előre számítanak’ a piros jelzésre, a technológia segíthet minimumra csökkenteni az erős fékezéseket és az álló helyben töltött időt. A tesztautó már jóval a kereszteződés előtt megkapta a lámpainformációkat, így időben lassított, mérsékelve ezzel a torlódásokat.

A járművek és a közlekedési lámpák közti kommunikáció eszköze a C-V2X (mobilkommunikációs jármű - minden más) technológia; ez egy olyan egységes platform, amely összekapcsolja az autókat a közúti infrastruktúrával, más járművekkel és egyéb közlekedőkkel.

- Az autók, a vészhelyzeti járművek és a közlekedési lámpák közti, mobiltelefonos technológiával megoldott, valós idejű adatkommunikáció révén biztonságosabbá és hatékonyabbá tehetjük a közlekedést - mondta el Michael Reinartz, a Vodafone Németország ügyfélszolgálati és innovációs igazgatója. “Az intelligens közlekedési lámpák vezérlése életeket menthet, amikor minden másodperc számít, emellett pedig csökkenti a fölösleges várakozást és a CO₂-kibocsátást.”

A fenti rendszert a Ford mérnökei az ‘Új Mobilitás Felé Vezető Út Aachen-Düsseldorf’ projekt keretében tesztelték, amit a Német Szövetségi Köztársaság Digitális és Közlekedési Minisztériuma indított útjára az Aacheni RWTH Egyetem, a Vodafone, a Straßen.NRW (Észak-Rajna-Vesztfália közúti közlekedési hatósága) és Aachen városa közreműködésével. A projekt 2020. januártól idén márciusig tartott.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.13
Reneszánsz mű a Modern Solid elektromos korszakában ..
2025.12.13
A Mercedes-AMG Stefan Weckbachot nevezte ki az igazgatótanács új elnökévé – írja honlapján a....
2025.12.13
Az idén is útnak indult a Mikulástroli, hogy mesebeli hangulatot varázsoljon a főváros útjaira. ..
2025.12.13
Az új Audi Q3 számos területen állít fel új mércét, például az akusztikában: a teljes akusztikai....
2025.12.13
A Peugeot megmutatta, hogyan gondolkozik a közeljövő autójáról. A külső és belső dizájn....
2025.12.13
Azt gondolta a mercis, hogy a nézeteltérést ezzel a brutális módszerrel oldja meg. ..
2025.12.13
Egy magas rangú európai törvényhozó szerint a tilalom „lekerült a napirendről”; az EU várhatóan....
2025.12.13
A jogosítvány nélküli, bódult férfi végül több autót is összetört, és a rendőrségen zárta az estét....
2025.12.13
A rüsselsheimi kompakt világpremierje a januári Brüsszeli Autószalonon lesz. ..
2025.12.13
A 2026-ra vonatkozó szám a Gartner amerikai technológiai piackutató cég honlapjára felkerült....