járműtörténelem

Ford promóció egykor

2017.10.04.

A Ford hazai történetének egyik érdekes szelete az 1926-ban egész Magyarországot bejáró reklámkaraván volt. Az akciót tíz évvel később megismételték...

Közhelyszerűen hangzik, hogy 90 évvel ezelőtt se tévé, se internet nem volt. A Ford, amely szerette volna, ha az emberek megismerik a Fordson traktor sokoldalúságát és szántási képességeit. Ennek egyetlen módja az volt, ha a gazdákhoz odaviszik a traktort. Elsősorban ezt a célt szolgálta a Ford-karaván, amelyben számos Ford Model T mellett két Fordson és 2 db reklám teherautó is helyet kapott.

Korabeli reklám. Forrás: Arcanum Digitális Tudománytár

A menetetet a Ford dél-európai központjából, Triesztből indították el. Az összes Ford márkakereskedő levelet kapott, hogy értesítsék a tulajdonosokat a karaván útvonaláról, s biztosítsanak lehetőséget arra, hogy csatlakozhassanak a menethez: „Így előreláthatólag a karaván megjelenése minden egyes városban hatalmas látványosság lesz. Minden városban részt fognak venni a felvonuláson a meghívott hivatalos nobilitások és ezeknek jelenlétében bemutatót rendeznek a gyártmányok munkájából. Így például próbaszántáskat fognak rendezni és a gazdaközönséget ingyenes mozielődadással fogják szórakoztatni”.

A rendezvény óriási médianyilvánosságot kapott. A budapesti és a vidéki napilapok színes riportokat közöltek.

A Pesti Hírlap tudósítása. Forrás: Arcanum Digitális Tudománytár

A Győr Hírlapban a következő tudósítást lehetett olvasni: „... A karaván ezer meg ezer ember érdeklődése mellett vonult végig a Kossuth Lajos utcán, a Baross úton és a Vilmos császár úton a gabonavásártérre. Itt nyílegyenes glédába állították a sok gépet a rendezők...

Délután a karaván útra kelt Hecse-pusztára, ahol a Fordson traktor szántási bemutatója következett a pannonhalmi főapátság gazdaságában. Győrből és a környékből sokan jelentek meg a bemutatón. Ott volt Fetser Antal megyepüspök, ifj Jankovich-Bésán Endre górf, Nitsmann Jenő gazdasági akadémiai tanár és még többen.

A dombos, nehéz terepen a fürge traktor bámulatos könnyedséggel mozgott. A két hatalmas kés könnyedén szántotta a földet. A Fordson traktor napi munkateljesítménye 22 cm mély szántáskor erősen kötött nehéz talajban hat magyar hold... De a szántáson kívül használható tárcsázásra, vontatásra, fuvarozása, amikor 60-80 mázsa terhet is elvontat, aztán cséplőgép hajtására, vetőgép vontatására, fűrész hajtására. Nem is lehet felsorolni, mi mindent tud ez a modern masina”.

A karaván Győrött. Forrás: National Archives

A Miskolci Napló hasonló húrókat pengetett: „A délutáni Fordson traktor bemutatók eldöntötték a magyar mezőgazdaság elkövetkező irányát. A traktorok kivonultak Szirma községbe Klin Sándor földbirtokára, és ott öt Fordson traktort állítottak munkába. Az egyik szántott, a másik kaszált, a harmadik vetett, negyedik tárcsázott, az ötödik fűrészelt. Majd bemutatták a vontatást, a kultivátorozást, s a Fordson traktorok csodálatos sokféle alkalmazhatóságát. Az összesereglett gazdasereg elámult, mikor látta, milyen könnyedséggel és szaporán hasítja a Fordson traktorhoz kapcsolt eke a föld testét, mily rendszeresen pereg a mag a gépekből és percek alatt mint művelődik meg a föld, amihez eddig napok keserves munkája kellett. A Fordson traktor a jövő”.

Valahol vidéken. Forrás: National Archives

Az 1936-os első karavánt még több hasonló követte. Az 1920-as évek végén a Ford Model A, majd a harmincas évek második felében a különböző teherautók kapták a főszerepet. Az 1930-as évek végén hazánkba látogató menetről nemrég került elő egy szombathelyi fényképsorozat.

Ford autóbusz Szombathelyen, kb 1938-ban. Forrás: Fortepan/Zádori Ferenc

Egy korai Ford Model T – a hűtőrácsra írt 1904-es évszám reklámfogásnak jó volt, de nem fedi az igazságot. Forrás: Fortepan/Zádori Ferenc

A Ford karaván Szombathelyen, kb 1938-ban. Forrás: Fortepan/Zádori Ferenc

A Ford Motor Rt 1938-as megalapításával új fejezet vette kezdetét a márka hazai történetében.

A cikk a Magyarok Ford-országban Ford Magyarországon kiadvány anyagainak felhasználásával készült. Köszönjük a Fortepan csapat és Zádori Ferenc segítségét.

Négyesi Pál

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
Elődje sikerét megismételve nem egyszerűen maximális ötcsillagos teljesítményt nyújtott a vadonatúj....
2024.04.16
A BMW Group az év első negyedévében világszerte összesen 594 671 darab új autót értékesített. A....
2024.04.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – az Útinform reggeli jelentése. ..
2024.04.16
A Porsche sportautó-gyártó tavaly több nyereséget ért el. Ebből a dolgozók is profitálnak. A....
2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....