járműgyártás

Ford Tourneo Custom konnektoros hibrid

2020.03.10.

Kívülről nem látszik rajta, de vezetve sem feltétlenül azonnal veszi észre valaki, hogy forradalmian új ennek a Ford kisbusznak a hajtóműve: konnektoros hibrid!

A nagy márkák közül az elsők között kapcsol rá a Ford a könnyű haszonjárműves szegmens villamosítására. Elektromos hajtás egy furgonban, kisbuszban, amely várhatóan nagyon sokat fut, professzionális használatban dolgozik, és feltétlenül célba kell, hogy érjen, azaz nem állhat félre lemerült akkuval? Igen, mert errefelé tolják az iparágat az egyre szigorúbb emissziós normák. Mégsem kell félni a Transittól és a Tourneótól, mert, nagyon józanul döntve, meghagyták bennük a bő száz éve több milliárdszorosan bevált belsőégésű motort, nyugodtan hagyatkozhatunk rá, miközben megvan a zéró légszennyezésű közlekedés lehetősége is.

Új hibridjeit már tavaly év végén, Stockholmban bemutatta a Ford, tudósítottam is a járművek menetpróbájáról. A minapi magyarországi sajtóbemutatón már többre voltam kíváncsi, ezért a vezérképviselet oktatótermében megemeltük a Tourneo Customot, hogy jobban látható legyen hajtásrendszerének különlegessége.

Kívülről csak a töltőcsatlakozó fedele tűnik fel a bal fényszóró alatt. Kétféle kábelének egyike közönséges, 230 voltos tíz amperes háztartási konnektorról öt és fél óra alatt tölti fel a lemerült akkut, a másik a Type 2-es, fali dobozról vesz fel 16 ampert, ezzel három óra a kényszerpihenő. Az aljzaton LED-es szegmensek mutatják a töltöttséget. A kocsi központi zárja reteszeli a dugaszt, nehogy valaki illetéktelen kihúzhassa. A váltóáramot fedélzeti inverter alakítja át egyenárammá.

A magasba emelt jármű alá pillantva látszik, hogy a középső rész padlója alá került 13,6 kilowattórás, 360 voltos lítiumion-akku, nem csökken a rak-, illetve utastér. Túlmelegedéstől (teljes motorterhelés, erős rekuperációs fékezés vagy nagy töltőáram esetén), illetve lehűléstől folyadékos, keringtető szivattyús temperáló rendszer védi. A jármű klímaberendezésébe bekötve hűt, illetve három darab dízel-izzítógyertyával melegít, amíg hideg a benzinmotor, majd már az veszi át a feladatot. Az akkura nyolcéves, illetve 160 ezer kilométeres garanciát ad a Ford. Jól hangzik, de megeshet, hogy professzionális üzemben az időhatárnál jóval hamarabb lefut a kilométerlimit, és a használtautó-piacon ez érdekes tényező lehet.

A nagy egyenfeszültségű rendszer a hibridhajtáson kívül csak a klímakompresszort és a hat kilowattos fűtést szolgálja ki, az egyéb elektromos berendezések – szervokormány, fékrásegítő depressziós szivattyú és minden egyéb – továbbra is 12 voltosak, ezek hagyományos ólomakkumulátorát a vezetőülés alatt helyezték el.

Az egyliteres, háromhengeres, 125 lóerős EcoBoost benzinmotor nincs mechanikus kapcsolatban a kerekekkel, generátort hajtva szolgáltatja a hajtó villanymotornak az elektromos energiát. Az emissziós normákat kettős befecskendező rendszerrel teljesíti, a kisnyomású a szívócsőbe, a nagynyomású közvetlenül az égéstérbe porlasztja a benzint. Turbófeltöltője vízhűtéses. Megérdemelten nyerte el nyolcszor az Év Motorja címet.

Benzintankját, szokásos módon, a padló alá tették, a hajtómű és a hajtóakkumulátor-telep közé. 54 literes, és a tényleges közlekedés 9 l/100 km körüli fogyasztásával akkor is 500-600 kilométer körüli hatótávot ad, ha egyáltalán nem töltik hálózatról az akkut. Amennyiben pedig a lehetőleg ingyenes áramvételezésre alapoz valaki, és minimumra korlátozza a belsőégésű motor működtetését, a szabvány szerit mért háromliteres fogyasztás lebeghet szeme előtt.

A jármű kerekeit egyedül a 360 voltos, 92 kW teljesítményű (125 LE) villanymotor hajtja, egyfokozatú fogaskerék-áttételen és differenciálon keresztül. Váltóműre nincs szükség, mert a maximális, 355 newtonméteres nyomaték már álló helyzettől érvényesül, hátramenetben pedig egyszerűen fordított irányban jár a villanymotor. A kis helyigényű hajtómű a benzinmotor alatt húzódik meg.

A négyféle EV üzemmód közül az EV Auto a teljesítmény és a takarékosság optimális kombinációját adja; az EV Most az emissziómentes haladást tekinti prioritásnak; az EV Később igyekszik megőrizni az akku töltöttségét, ezért a benzinmotor használatra és a regeneratív töltésre összpontosít; az EV Töltés pedig egy későbbi EV Most üzemmódhoz teljesen feltölti az akkut a benzinmotorral. A választókar Drive vagy Low fokozatával kiválasztható a regeneratív töltés energia-visszanyerési vagy fékezési szintje is. Low fokozatban a gázelvételkor erősebb a lassítás, és automatikusan felvillan a féklámpa.

A fordulatszámmérőt az autó hatótávját jelző hajtás/töltés-műszer helyettesíti, a vízhőmérőt pedig egy kisebb műszer, amely az akkumulátor töltöttségi állapotát mutatja. A fedélzeti számítógép funkcióit kifejezetten a hibrid hajtáshoz konfigurálták, képernyőjén megjelenik az EV üzemmód-kijelző, a legközelebbi karbantartás időpontja, illetve egy figyelmeztető jelzés, ha a jármű éppen töltőre csatlakozik.

E jármű fő vonzereje, hogy hibridként, tisztán elektromos hajtással, zéró emisszióval is közlekedhet, zöld rendszámot kaphat, mégis van benne a hatótávot megnyújtó benzinmotor, és a vezető döntheti el, hogy milyen arányban használja a kétféle energiaforrást.

A Ford Tourneo Custom PHEV májustól lesz megrendelhető, listaára még nem ismert, de annyit máris tudni lehet, hogy a zöld rendszám előnyéhez nagycsaládos kedvezmény járulhat, két és fél millió forinttal csökkentve a ténylegesen fizetendő összeget.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..