Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Giro d’Italia: ez a különbség egy profi és egy átlagos bringás között

2022.05.08.

Tóbiás és Balambér mai közlekedési kalandjában megmutatjuk, mire képes egy profi kerékpárversenyző. 

Pénteken Budapestről rajtolt a 105. Giro d’Italia országúti kerékpáros körverseny, amelyen 22 csapat 176 versenyzője indult, köztük három magyar. A Giro nyitóetapján Budapestről Visegrádra tekert a mezőny, majd szombaton a fővárosban volt egy időfutam, végül vasárnap Kaposvár és Balatonfüred között teljesítenek a versenyzők bő 200 kilométert. Ez az első alkalom, hogy Magyarországot érinti a háromhetes körverseny, amely idén 14. alkalommal rajtolt Olaszországon kívülről. Ennek alkalmából megmutatjuk, mi a különbség egy profi országúti kerékpárversenyző és egy átlagos biciklis között. 

Szédületes sebesség

A profik órákon keresztül, tartósan képesek szélsebesen tekerni, a tavalyi Giro d’Italián 39,5 kilométer/óra volt az átlagsebesség. Míg egy átlagos biciklis 27-29 kilométer/órával haladhat több órán át sík terepen, a versenyzők ugyanezt 40-45 kilométeres tempóban is teljesítik.

Az olasz Alessandro de Marchi a 105. Giro d’Italia országúti kerékpáros körverseny második szakaszán, az egyéni időfutamon a Hősök terén 2022. május 7-én (Fotó: MTI/Illyés Tibor)

A különbség egy 30 kilométeres időfutamon is megmutatkozik: a profi 46-50 kilométer/órával, az amatőr 30-32 kilométer/órával teker. Ez azt jelenti, hogy hivatásos kerékpáros 20 perccel hamarabb végigmenne a távon. 

Kétszeres-háromszoros teljesítmény

A profi kerékpárosok teljesítményét wattban mérik, ami azt mutatja, hogy mekkora energiával képes a versenyző tekerni. Egy amatőrtől már 170-230 watt is szép teljesítménynek számít, a legjobbak viszont 400-450 watt energiával tudják meghajtani a kerékpárt. Ráadásul mindezt úgy tudják megcsinálni, hogy egy kerékpárversenyző testúlya általában sokkal kevesebb, mint egy átlagos bringásé. Sőt, egy-egy megiramodáskor akár 1500 wattra is képesek, ám ez a kiugró csúcsérték csak néhány másodpercig tartható. 

Rengeteg edzés

Mint minden sportban, a legjobbak elképesztően sokat edzenek, nincs ez másképp a kerékpározásban sem. A top 100 férfi versenyző adatai alapján évente átlagosan 30 ezer kilométert tesznek meg, de persze egyénenként nagyok az eltérések, valaki inkább a 40 ezer kilométerhez közelít, amivel nincs messze attól, hogy körbetekerje a Földet az Egyenlítő mentén.

A legjobb magyarként a 29. helyen célba ért Valter Attila (k, elöl) a Giro d’Italia országúti kerékpáros körverseny Budapest és Visegrád közötti 195 kilométeres nyitóetapján Visegrádon 2022. május 6-án (Fotó: MTI/Mohai Balázs)

Tavaly átlagosan 950 órát ültek nyeregben az évben – ez több mint 40 napnak felel meg – és 420 ezer méter volt a szintemelkedésük, ennyit tekertek felfelé. Heti szintre lebontva durván 580 kilométert és 18 órát edzettek. 

Csúcstechnológiás kerékpár

A profiknak készített országúti kerékpárok a legmodernebb technológiát képviselik, legyen szó a váltókról vagy a hajtásrendszerről. És hihetetlenül könnyűek, egy átlagos bicikli kétszer vagy még többször nehezebb.

A Nemzetközi Kerékpáros-szövetség előírása szerint a versenyeken a bringák súlya nem lehet 6,8 kilogrammnál kevesebb, pedig ma már gond nélkül gyártanak ennél könnyebb kerékpárokat. Így profik olyan pehelykönnyű biciklikkel állnak rajthoz, amelyek alig nehezebbek az előírásnál. Ez főleg a hegyi szakaszokon lényeges, mert felfelé tekerve többet számít a bicikli súlya. Ha pedig bármi elromlik a kerékpáron, vagy defektet kap a versenyző, már jön is az alkatrész vagy a cserebringa.

Tekerés nélkül is gyorsabbak nálad

A kerékpárversenyeken nem csak az számít, hogyan tud valaki feltekerni a hegyre, az sem mindegy, hogyan jön le onnan. A profik 70-80 kilométeres sebességgel száguldanak lefelé pedálozás nélkül, de nem ritka, hogy 100 kilométer/óra fölötti tempóval süvítenek egy-egy lejtőn. Ehhez persze kell egy jó adag bátorság, egy csúcstechnológiát képviselő kerékpár, de a legfontosabb, hogy a tapaszalatuknak köszönhetően képesek a legjobb nyomvonalat, kanyarodási ívet kiválasztani az útvonalon. 

Odafigyelnek az életmódjukra

Egy profi kerékpáros étrendje, kalória- és tápanyagbevitele a legapróbb részletekig ki van számolva, hogy a sportoló legjobb teljesítményt nyújtsa. A hétköznapokban és a versenyen is nagyon odafigyelnek az étkezésükre és a vízfogyasztásra. Kiemelt szerepe van az alvásnak, a pihenésnek, a regenerációnak. Míg egy átlagos felnőtt 7-8 órát alszik, egy profi kerékpárversenyző átlagosan napi 10 órát. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....