e-mobilitás

Gondolatjel – Recseg az e-átállás

2022.11.16.

Eddig úgy látszott, hogy simán keresztülveri az EU a benzines és dízelmotoros autók kitiltását, de egyre komolyabb vélemények hangzanak el ellene, sőt népszavazások is keresztbe tehetnek az ideológiavezérelt diktátumnak.

Nem járműhajtási módok előnyeiről, hátrányairól, szakmai vitáról van szó, hanem az Európai Unió működéséről, megkérdőjelezéséről. Egyre nyilvánvalóbb, hogy miközben egyes tagországoknak demokráciahiányt vet szemére földrészünk csúcsszerve, maga egyáltalán nem demokratikus, hanem diktatórikus. Bármiféle közmegegyezés nélkül, hatalmi szóval kihirdették, hogy mik az új európai értékek, és szankcionálják az ezekhez nem szolgaian igazodókat.
 
 
Máris látszik, hogy történelmi léptékű balfogás egészen más kultúrkörhöz tartozó ázsiai és afrikai migránsok tömeges behívása – nem „multikulti” alakult ki, hanem elkülönülten élnek, nagy részüknek esze ágában sincs megtanulni a helyi nyelvet és elsajátítani a munkakultúrát. A svédeknek, olaszoknak és másoknak már tele van velük a hócipője. Az oroszokat megleckéztetni akaró szankciók nagyon sokat ártanak nekünk, európaiaknak, méghozzá hosszú távon: a Kreml sikeresen keres más piacokat szénhidrogénjeinek. Mi pedig Amerikára szorulunk rá, a szomszédból csővezetéken kapott földgáz helyett a világ túlsó feléből hajókon szállítják ide, csökkenthetjük is lakásunk fűtését. Súlyos gyanú merült fel, hogy az EU vezető személyisége nem más, mint globalista érdekek lobbistája.
 
E hosszú bevezetés célja, hogy megfelelő perspektívából, lássuk az erőltetett átállást e-mobilitásra. Óriási vállalkozás és bizonyos érdekköröknek busás üzlet, betiltani a belsőégésű motoros autókat, helyettük elektromosokat forgalomba hozni. Megelőzte szakmai-tudományos eszmecsere, felmérték-e, mivel jár mindez, a nyersanyagok kitermelésétől, feldolgozásától egy kulcsiparág teljes feldúlásán keresztül, az emberek életének, kiadásainak alapvető megváltoztatásáig és az energiamix felbillentéséig? Összevetették mindezt a várható előnyökkel? Megszavaztatták a tagországokat, hogy akarják-e a teljes átváltást, és ha igen, milyen határidővel? Mindegyik kérdésre határozott „nem” a válasz! És ezt ugyanazok a gyengeelméjűek határozták el, akik leállították Németország atomerőműveit. Téveszmék győzelme az értelem felett!
 
 
Az EU bénító öleléséből kiszabadult Nagy Britanniában már nyíltan szabad beszélni a témáról, senki se torkolhatja le őket hatalmi szóval. Készült is a szigetországban egy független szellemű, nagyon komoly, megszívlelésre méltó tanulmány, amely, ha elég későn is, de kontinensünket megelőzve mérlegeli a várható hatásokat. Összefoglalom főbb megállapításait.
 
Az átállás e-mobiltásra a várható, pénzre átszámított, de még nem bizonyított előnyök ötszörösébe kerül. A költségtényezők közé beszámították a villanyautók nagyobb vételárát, a töltéssel elvesztegetett időt, az infrastruktúra (nagyobb áramtermelő kapacitás és töltőállomások) kiépítését. A költségvetésből eltűnik a benzinár adótartalma. Az átlagos nagy-britanniai háztartás éves kiadásai a 2022-től 2050-ig tartó időszakban ezer angol fonttal (kb. félmillió forint) nőnek – ezt az adatot nem lehet közvetlenül átültetni a mi viszonyainkra, de nálunk is hasonló arányú lehet a ráfizetés. Az elvárt környezetvédelmi előnyt jelentősen, mintegy felére csökkenti az elektromos járművek gyártásának emissziója. És ebben még nincs is benne az akkumulátorgyártás nyersanyagainak kitermelésével és szállításával járó károsanyag-kibocsátás, illetve tájrombolás és egészségi károkozás – ugyan jórészt más kontinenseken, de akkor is egyetlen bolygónkról van szó.
 
A tanulmány parlamenti vitájában elhangzott, hogy a lítiumion-akkuk nyersanyagkészletei nagy valószínűséggel nem elegendők a tervezett átálláshoz, és jórészt Kína kezében vannak. Felelőtlenség lenne kiszolgáltatottságot vállalni, fontos stratégiai területen. Átrendeződés várható a munkaerőpiacon, hiszen csökken az igény a belsőégésű motorok karbantartásához szükséges szakértelem iránt, ugyanakkor megnő elektromos, elektronikus jártasság kereslete. Változik a beruházási környezet is.
 
 
Összességében úgy tűnik, hogy a brit kormány, saját parlamenti képviselői szerint, holdkórosan menettel egy gazdasági armageddonba, holott könnyedén elkerülhetné. Mi lesz az ország autóiparával, munkanélküliségi arányával, elektromos energia ellátásával? Ráadásul az erőltetett átállás elviszi a pénzt a karbonsemlegesség hatékonyabb, valóban működőképes megoldásaitól. Lényegében bizonytalan előnyökért kell nagyon konkrét többletköltségeket vállalni állami, vállalati és családi szinten. Nem hagyható figyelmen kívül, hogy csorbul az állampolgárok szabadságfoka, őket egyáltalán nem kérdezték meg, hogy mit szólnak életük jelentős aspektusának alapvető megváltozásához.
 
Egyáltalán kit kérdeztek meg? Senkit! A belsőégésű motorok kitiltása Európából nagyon sokba kerül nekünk, de még itt sem biztos a környezetvédelmi előnye, világviszonylatban pedig elhanyagolható. Hasonló a helyzet, mint az Oroszország elleni szankciókkal: mi fizetünk óriási árat, miközben meg sem közelítjük a kitűzött célt. A britek már kezdenek felébredni, józan érvek mentén tanulmányozzák a kérdést, és kilépésükkel az Európai Unióból saját kezükbe vették sorsukat. Nem mondom, hogy követnünk kellene kilépésük példáját, de azt igen, hogy érdemes figyelni az ottani fejleményeket, és brüsszeli érdekérvényesítésünkben ésszerű környezeti politikáért érvelni, hátha összeáll egy számottevő erő, akár népszavazásokkal. 
 
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 
 
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....