járműgyártás

Gondolatjel – Szexista autók

2021.03.24.

Megkergült vagy kijózanodóban van a világ? – kérdezhetjük Petra Rees fellépése után, aki belerúgott a Volvóba, amiért férfiszimbólum a márkajelzése. Komolyan vegyük, vagy intézzük el vállrándítással, netán nevessük ki?

Linkedin oldalán a hölgy felhánytorgatja hímsoviniszta társadalmak diszkriminatív viselkedését a nőkkel szemben. Kétségtelen tény, hogy világszerte sok az ilyen jellegű kifogásolnivaló, helyeselhetők is a felszámolásukra törekvő mozgalmak, de kétséges, hogy a legjobb példát választotta-e kirohanásának indokául a harcos amazon. Rögtön szembesülnie kellett azzal, hogy szélmalmot támadott meg, Don Quijote lándzsáját férfiasan hóna alá szorítva. Elárulta műveletlenségét, hiszen, mint udvarias válaszában a Volvo felvilágosította, a körből jobbra felfelé irányuló nyíl az ókortól kezdve a vas alkímiai jele is, nemcsak a férfi princípiumé.

Spirit of Extasy 

Megkérdezhetnénk Petra Reestől, hogy kellő kárpótlásnak érzi-e eme súlyos sérelméért a Renault emblémáját, amely nagyon hasonlít egy ugyan tabusértő, de nemzetközileg ismert, a vulvát közönségesen ábrázoló falfirkára? Gyógyír lehet mély lelki sebére a Rolls-Royce hűtőjén keblét a menetszélbe feszítő szárnyas nőalak, a Spirit of Extasy (az elragadtatás szelleme), amelyet profán személyek nem átallnak Emilynként említeni.

Manapság, a jelen áramlataiba nem illő történelmi alakok szobraink ledöntögetése, nem polkorrekt mesefigurák száműzése, az irodalom és a történelem átértékelése korában, kipécézhetnek hím állatokra utaló emblémákat is. A Peugeot sörényes oroszlánja nyilván az állatok királya, nem pedig királynője – skandalum! Akárcsak a Volga agancsos szarvasbikája, amely mintha a macsóizmus szimbóluma lenne… És a Lamborghini öklelő bikája? Hogy adjak még egy kis muníciót Petra Rees tölténytáskájába, tessék azonnal lecserélni jámbor, nagytőgyű fejőstehénre!

Mindezzel kapcsolatban felidézem egy kis, közel húsz éves történetemet. Az Opel Meriva nemzetközi sajtóbemutatóján voltam, Szardínia szigetén. Ülünk a teremben, velünk szemben, az Opel képviselői: sajtós, designer, műszaki, marketinges szakember, mind sportosan elegáns, azaz mesterkélten laza öltözékben, látszólag kötetlenül, de valójában előre szigorúan megbeszélt rend szerint egymásnak adogatva a szót: Most pedig Joe folytatja, tessék Joe! Köszönöm Thomas, jó estét hölgyeim és uraim… Végre valahára bedugulnak, lehet kérdéseket feltenni.

Elsőként jelentkeztem. Hosszú combú hoszteszlány libeg hozzám, markomba nyomni a mikrofont. Az Opelesek nagy érdeklődést mutatva várnak, nyilván arra számítva, hogy a szokásos butaságok egyikével állok elő, például, hogy lesz-e összkerékhajtású, vászontetős teherautó a típusból? Ehelyett mással leptem meg őket: Egyetlen kérdésem van. Nekem, hangzása, hangulata miatt a Meriva egy női név. Akkor miért „der Meriva” szerepel a német nyelvű sajtómappában, hímneműnek mutatva a szót és a kocsit?

A hatás rendkívüli volt! Összeszaladt az öt matador, nagy komolyan és láthatólag idegesen tanácskoztak. Nyilván, mint született németeknek, eszükbe sem jutott ezen valaha is elgondolkozni. Hiszen az ő nyelvükben a lány (das Mädchen) semleges nemű, és még lehetne sorolni a fura önkényességeket, megszokták, hogy a szavakat a nemével együtt kell megtanulni és használni. Erre most ez a külföldi újságíró ilyet kérdez! A márka presztízséhez illő komoly választ kell adni neki!

Én közben, kollégáimmal együtt, majd' megszakadtam az elfojtott röhögéstől. Mert hogyan zajlana ez például egy francia márkánál? Azt mondaná a PR-ember, széles mosollyal: Monsieur, nem kell a nyelvben logikát keresni, mi is tudjuk, hogy csacskaság, de annyi baj legyen, mindjárt iszunk rá egyet a bárban! Ezek meg itt homlokráncolva susmusolnak, majd az egyik kiáll, és nagy komolyan rázendít, valahogy így: Azért „der Meriva”, mert „der Opel”, tehát hímnemű a márka, és vele együtt valamennyi autótípusa. Maga a márka pedig azért hímnemű, mert cégalapítónk, Adam Opel, férfiember volt, ő volt tehát a testet öltött „der Opel”. Kielégítő volt a válasz? – kérdezte végül. Pompás magyarázat volt, egész este vigyorogtunk rajta, de ők még másnap reggel is odajöttek hozzám, hogy biztosan rendben van-e a dolog?

Utóbb, merő kíváncsiságból, kiókumláltam, hogy van ez a Mercedesnél. Nos, azt tudtam meg, hogy a háromágú csillagos cég, amely köztudottan egy fiatal nő, Mercedes Jellinek után kapta százhúsz éve a nevét, autómárkaként már „der Mercedes”, azaz hímnemű. Vajon mit szól ehhez szüfrazsettünk, Petra Rees? A nemváltások, az LMBTQ előretörése közepette még egy militáns feminista is aligha ellenezheti a stuttgartiak fiúsítását, hiszen minden hitelét elveszítené. Most pedig, hogy remélhetőleg megint szárnyra kap az Ikarus, csak remélhetjük, hogy e mitológiai alak elkerüli figyelmüket, nem akadnak meg azon, hogy seprűn repülő boszorkány helyett viasszal összeragasztott szárnyú hérosz, egy férfi a márka névadója.

Talán legjobb csak egy jót derülni az egészen, mert aki túl komolyan veszi magát, óhatatlanul nevetségessé válik, és nevetségessé teszi a képviselt ügyet is. Jó szívvel ajánlom e gondolatot minden nőjogi és egyéb önjelölt világmegváltó figyelmébe.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

  

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....