Toyota Yaris GR

A GR Yaris a Tokiói Autószalon egyik nagy dobása

2025.01.10.

Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris univerzumát a Toyota. A fókusz nem a közúti használaton van.

A Toyota-csoportot idén a konszern sportrészlege, a Toyota Gazoo Racing (TGR) képviseli a Tokiói Autószalonon, az év első jelentős nemzetközi autóipari seregszemléjén. A márka nürburgringi motorsport-hagyatéka előtt tisztelgő versenyautó-kollekció, valamint a Tojoda Akio egykori cégelnök kedvenc öreg autóit felvonultató Morizo’s Garage installáció mellett a legnagyobb hangsúlyt a GR Yaris kapta. Három izgalmas tanulmány mellett egy új szolgáltatást is megismerhetnek a stand látogatói.

A TGR és a ROOKIE Racing 2025-től közösen indít gyári csapatot a németországi NLS szériában (Nürburgring Langstrecken Serie), valamint a japán Super Taikyu versenysorozatban. A „TOYOTA GAZOO ROOKIE Racing (TGRR)” néven egyesített csapat elsődleges küldetése, hogy minél jobban teljesítsenek a Nürburgringi 24 órás futamon, ahová hatévnyi kihagyás után tér vissza a márka. Ebben a GR Yaris lesz társuk, méghozzá a GAZOO Racing speciális automata sebességváltójával felszerelt kivitelben.

A DAT sebességváltó egy hagyományos automata, amelyet azonban villámgyors váltásokra hangoltak, a váltások időzítését pedig kifejezetten a motorsporthasználat követelményeihez hangolták. 2024 során számos tesztpilóta, köztük maga Tojoda Akio (alias Morizo) vett részt a versenyautó felkészítésében: Japánban és más országokban – no meg természetesen a Nürburgringen is – tesztelték és fejlesztették a speciális kivitelű GR Yarist.   

A Toyota GR Yaris háromhengeres turbómotorjával és manuálisan szabályozható nyomatékelosztású összkerékhajtásával eleve különleges konstrukció, a TOYOTA GAZOO RACING mérnökei azonban még egy szinttel magasabbra emelték az őrületet. A ROOKIE Racing specialistáival karöltve megtervezték a modell kétliteres, soros négyhengeres motorral szerelt változatát.

A nagyobb erőforrásnak pedig nem a motortérben kerestek helyet: a turbómotort a hátsó tengely elé építették be. A középmotoros GR Yaris jelenleg fejlesztés alatt áll, így műszaki paramétereket nem ad meg a TGRR, az azonban bizonyos, hogy elpusztíthatatlan lesz: a csapat ugyanis kíméletes, fokozatos terhelés helyett azonnal a mélyvízbe dobja be a konstrukciót, és élesben, versenykörülmények között fogja tesztelni a prototípusokat.

A GR Yaris rövid tengelytávja és zömök karosszériája kiváló fordulékonyságot eredményez, ám áramlástani szempontból távol áll az ideálistól. A TGRR azonban most versenyzők visszajelzéseit felhasználva hozzálátott egy komplett aerodinamikai csomag összeállításához – ezt most még csak prototípusként mutatják be Tokióban, ám várhatóan már a közeljövőben elérhető lesz. A motorsport-tapasztalatok alapján kifejlesztett, hat idomból álló csomag leglátványosabb eleme az adaptív hátsó szárny, amely mindig az adott pillanatban optimális szögbe áll be. Ez a megoldás ideális egyensúlyt teremt a légellenállás és a leszorítóerő között, ráadásul látványnak sem utolsó.

Az aerodinamikai csomaggal felszerelt prototípus egy további ínyencséget is felvonultat: a függőleges kéziféket, amely értelemszerűen motorsport-használatra szolgál, és a japán piacon máris népszerű extra a 2024-ben megújult GR Yaris RC kiviteléhez.

Fotók: Toyota Gazoo Racing

A Gazoo Racing többlépcsős sportautó-programjának fontos eleme a GR Parts választéka, amely gondosan megtervezett és gyári minőségben kivitelezett, a motorsport-használatot lehetővé tevő alkatrészeket kínál a Toyota típusaihoz. Most két új, a GR Yarishoz  fejlesztett ajánlattal álltak elő, amelyek 2025 tavaszától, illetve nyarától lesznek rendelhetők a Toyota hazai (Japán) kereskedéseiben. Az egyik az új fejlesztésű DAT automata sebességváltóval szerelt változatokhoz szánt, mechanikus részlegesen önzáró  differenciálmű, a másik pedig a hosszú távú versenyzéshez optimalizált lökhárítócsomag, amelynek elemei az eredeti felfogatási pontokra csavarozhatók fel.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.26
A brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) honlapján közzétett adatok szerint....
2025.04.26
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinformtól. ..
2025.04.26
Alapjaiban változtathatja meg, amit eddig a közlekedésről tudtunk. ..
2025.04.25
Holtszezonban miről is beszélgetnének az autóversenyek képes krónikásai? ..
2025.04.25
Az AutoWallis éves rendes közgyűlésén a részvényesek elfogadták a társaság 2024. évi éves....
2025.04.25
Audi helyett, dobpergés, dramaturgiai szünet, nagybetűs AUDI néven debütál az ingolstadtiak kínai....
2025.04.25
Zala vámegyében 50 helyett 169 és 124 km/h-s sebességgel közlekedtek! - írja a police.hu.     ..
2025.04.25
Nem szegték a kínai autógyártók exportkedvét az európai uniós vámtarifák: lendületesen nő az öreg....
2025.04.25
Az OMODA az elektromobilitás és a fenntartható közlekedés iránti elhivatottságát egy különleges....
2025.04.25
Az Audi elérkezett egy mérföldkőhöz, és továbbra is ösztönzi a körforgásos gazdaság előbbre vitelét....