Toyota Yaris GR

A GR Yaris a Tokiói Autószalon egyik nagy dobása

2025.01.10.

Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris univerzumát a Toyota. A fókusz nem a közúti használaton van.

A Toyota-csoportot idén a konszern sportrészlege, a Toyota Gazoo Racing (TGR) képviseli a Tokiói Autószalonon, az év első jelentős nemzetközi autóipari seregszemléjén. A márka nürburgringi motorsport-hagyatéka előtt tisztelgő versenyautó-kollekció, valamint a Tojoda Akio egykori cégelnök kedvenc öreg autóit felvonultató Morizo’s Garage installáció mellett a legnagyobb hangsúlyt a GR Yaris kapta. Három izgalmas tanulmány mellett egy új szolgáltatást is megismerhetnek a stand látogatói.

A TGR és a ROOKIE Racing 2025-től közösen indít gyári csapatot a németországi NLS szériában (Nürburgring Langstrecken Serie), valamint a japán Super Taikyu versenysorozatban. A „TOYOTA GAZOO ROOKIE Racing (TGRR)” néven egyesített csapat elsődleges küldetése, hogy minél jobban teljesítsenek a Nürburgringi 24 órás futamon, ahová hatévnyi kihagyás után tér vissza a márka. Ebben a GR Yaris lesz társuk, méghozzá a GAZOO Racing speciális automata sebességváltójával felszerelt kivitelben.

A DAT sebességváltó egy hagyományos automata, amelyet azonban villámgyors váltásokra hangoltak, a váltások időzítését pedig kifejezetten a motorsporthasználat követelményeihez hangolták. 2024 során számos tesztpilóta, köztük maga Tojoda Akio (alias Morizo) vett részt a versenyautó felkészítésében: Japánban és más országokban – no meg természetesen a Nürburgringen is – tesztelték és fejlesztették a speciális kivitelű GR Yarist.   

A Toyota GR Yaris háromhengeres turbómotorjával és manuálisan szabályozható nyomatékelosztású összkerékhajtásával eleve különleges konstrukció, a TOYOTA GAZOO RACING mérnökei azonban még egy szinttel magasabbra emelték az őrületet. A ROOKIE Racing specialistáival karöltve megtervezték a modell kétliteres, soros négyhengeres motorral szerelt változatát.

A nagyobb erőforrásnak pedig nem a motortérben kerestek helyet: a turbómotort a hátsó tengely elé építették be. A középmotoros GR Yaris jelenleg fejlesztés alatt áll, így műszaki paramétereket nem ad meg a TGRR, az azonban bizonyos, hogy elpusztíthatatlan lesz: a csapat ugyanis kíméletes, fokozatos terhelés helyett azonnal a mélyvízbe dobja be a konstrukciót, és élesben, versenykörülmények között fogja tesztelni a prototípusokat.

A GR Yaris rövid tengelytávja és zömök karosszériája kiváló fordulékonyságot eredményez, ám áramlástani szempontból távol áll az ideálistól. A TGRR azonban most versenyzők visszajelzéseit felhasználva hozzálátott egy komplett aerodinamikai csomag összeállításához – ezt most még csak prototípusként mutatják be Tokióban, ám várhatóan már a közeljövőben elérhető lesz. A motorsport-tapasztalatok alapján kifejlesztett, hat idomból álló csomag leglátványosabb eleme az adaptív hátsó szárny, amely mindig az adott pillanatban optimális szögbe áll be. Ez a megoldás ideális egyensúlyt teremt a légellenállás és a leszorítóerő között, ráadásul látványnak sem utolsó.

Az aerodinamikai csomaggal felszerelt prototípus egy további ínyencséget is felvonultat: a függőleges kéziféket, amely értelemszerűen motorsport-használatra szolgál, és a japán piacon máris népszerű extra a 2024-ben megújult GR Yaris RC kiviteléhez.

Fotók: Toyota Gazoo Racing

A Gazoo Racing többlépcsős sportautó-programjának fontos eleme a GR Parts választéka, amely gondosan megtervezett és gyári minőségben kivitelezett, a motorsport-használatot lehetővé tevő alkatrészeket kínál a Toyota típusaihoz. Most két új, a GR Yarishoz  fejlesztett ajánlattal álltak elő, amelyek 2025 tavaszától, illetve nyarától lesznek rendelhetők a Toyota hazai (Japán) kereskedéseiben. Az egyik az új fejlesztésű DAT automata sebességváltóval szerelt változatokhoz szánt, mechanikus részlegesen önzáró  differenciálmű, a másik pedig a hosszú távú versenyzéshez optimalizált lökhárítócsomag, amelynek elemei az eredeti felfogatási pontokra csavarozhatók fel.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
A Kínában már jelenleg is kapható modell 2026-ban térhet vissza az Egyesült Királyságba és Európába....
2025.01.24
Magyarországra érkezett az első három Vectron-mozdony a járműflotta megerősítésére és....
2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....