autósport
Katonai szolgálat
Szippantósa több filmben is szerepelt, az egyik legendás sztoriban a kikosarazott udvarló násznépre eresztette tartályának teljes tartalmát. Jól szolgált hadseregekben, bírta a daruzást, de már nem csak erről híres a Praga, melynek V3S változatából 131 ezer készült 1950-től.
Könnyebb műfajban indult a márka gazdag története, melyet az elmúlt 114 évben motorkerékpárok, repülőgépek, személyautók és páncélozott járművek fémjeleznek. Első évtizedeiben többnyire elegáns kocsijairól és teherautóiról lett híres, de olykor megjelent kínálatában néhány extravagáns darab is, igaz inkább csak egyéni megrendelésre és egyedi gyártásban.
1950-től gyárottták a V3S-t Forrás: Praga Cars
Roadster és tank
A tehetősebbek körében egyre divatosabbak lettek a Concours d, Elegance modellek, melyek közül az egyik legszebb példányt az Uhlik műhely készítette 1936-ban, Lady Roadster neve jól passzolt kecses karosszériájához. Jellemző a történelmi helyzetre, hogy ugyanabban az évben indult a Praga AH-IV-es harckocsi sorozatgyártása is.
A második világháború után is a hadsereg komoly beszállítója maradt a márka, mely strapabíró gépeivel rendszeresen indul a Dakaron, utoljára ötödik helyen végeztek.
Praga AH-IV páncélos Forrás: Praga Cars
Irány a könnyű műfaj
A nehéz-teherautók mellett más területeken is egyre ismertebb a Praga márka. Néhány éve új lapot nyitottak a márka történetében, beszálltak a versenyzésbe, olyannyira sikeresen, hogy napjainkban már elismertek Prag IPK részlegének gokartja, mellyel tavaly világbajnoki címet szereztek. Miközben kamionjukkal jól szerepeltek a Dakar Rally-n, a Praga Aviation leányvállalatnál kifejlesztették az Alfa repülőgépet.
Lady Roadster a la Uhlik műhely Forrás: Praga Cars
Grosjean Pragaban
2012 novemberében készült el a Supercar Challenge előírásainak megfelelő Praga versenyautó. Több változat is készült, majd 2019-ben bemutatták Praga R1-est, mellyel már az első évben rajthoz álltak európai és észak-amerikai futamokon, tavaly pedig úgy szerezték meg a Brit Endurance bajnoki címet, hogy kilenc futamból hetet megnyertek.
Közben megszerezték márkanagykövetnek Romain Grojeant, aki részt vett a Praga R1 fejlesztésében és tesztelésében.
Grosjean az R1-ben Forrás: Praga Cars
Repülőről rajzolt X-modell
Miközben Forma 1-es pilótáról szóló tudósítások már publikusok lettek, egy másik autóipari guruval továbbra is titokban tárgyaltak az együttműködésről, melynek hírét január végén hozták nyilvánosságra. A lényeg, hogy Frank Stephenson formatervezővel dolgoznak a következő modelleken, ő rajzolt újra olyan klasszikusokat, mint a Fiat 500-as, a Mini és tervezett karosszériát a Ferrari és a McLaren márkának, meg több modellt a BMW-nek. Elmondása szerint az X5-ös vonalait egy repülőúton vázolta fel.
Sorozatgyőztes versenyautó Forrás: Praga Cars
Alpine motor
A legújabb Praga R1-es karbonkompozitból és alumíniumból készül, 15 százalékkal könnyebb elődjénél, ennek köszönhetően ötven százalékkal nagyobb üzemanyagtartályt kapott, a ritkább tankolás pedig jelentős előny a hosszú távú futamokon, különösen az LMP sorozatban.
Alapos diétán esett át több alkatrész, például a pedálsor, miközben a szélcsatornás tesztek eredményeként a teljesen új monocoque-nak, splitternek, padlólemeznek, diffuzornak és hátsó szárnynak köszönhetően 15 százalékkal nőtt a leszorító erő és 5 százalékkal csökkent a légellenállás.
Továbbra is a Renault Alpine szállítja a hosszában középre épített két literes, 365 lóerős teljesítményű R-A Praga T turbófeltöltős motort.
Frank Stephenson látogatása a csapatnál Forrás: Praga Cars
PRAGA R1
Tömeg: 643 kg
Hosszúság: 4130 mm
Szélesség: 1803 mm
Magasság: 978 mm
Tengelytáv: 2527 mm
Motor: 1998 cm3
henger/szelep: 4/16
Teljesítmény: 365 LE
Nyomaték: 395 LE
Löket/furat: 82,7 mm x 93m
Élettartam 4500 km (felújításig)
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!