autótechnika

Győri motorral sem bírta a tempót a holland szuperautó

2015.01.14.

Nagy múltú márkától kell búcsúzni: a holland Spyker alkalmazott a világon először négykerék-hajtást, és ez volt az első hathengeres motorral, valamint mind a négy kerekén fékkel szerelt autó, az egykori repülőgépgyártó a piac kedvéért nevet is változtatott, de hiába, a csődöt nem kerülhette el.

Repülős múlt

Több autómárka is repülős őstől származik, amit emblémájában és olykor nevében is kifejezett.  A légáramlástani szempontból előnyös gépszárny profiljáról mintázta első autóját 1947-ben a Saab autógyár, melynek neve az anyacég légi tevékenységére utaló Svenska Aeroplan AktielBolag lett. A Bajor Repülőgépgyár-ősre utal a BMW, vagyis a Bayerische Motoren Werke forgó légcsavart idéző emblémája, mely jelentősen megváltozott és egyszerűsödött az elmúlt évszázadban, így napjainkban már nehezebben fellelhetőek az eredeti motívumok. Kevésbé stilizált és inkább konzervatív a szinte műszaki rajz pontosságú Spyker holland sportkocsi jelvénye, melyen jól felismerhető a légcsavaros hajtómű.

Spyker versenyautó 40 lóerős teljesítményű motorral, 1922-ben        Forrás: avtopro

Aranyhintó után harci gépek

Immár sokadszor került csődbe a holland cég, mely gyártott repülőket, autókat és kerékpárokat, birtokolt Forma 1-es csapatot és egykor megvette a svéd Saab márkát, melyet megpróbált megmenteni, de közben maga is tönkrement. A méltatlanul kevéssé ismert márka története hosszú és színes. A cégalapító Hendrik Jan és Jacobus Spijker kovács szakmájú fivérek 1880-ban lovas-kocsikat javítottak, később bővítették tevékenységüket és udvari beszállítóként aranyozott hintót készítettek a holland uralkodónak: az 1898-ban épített jármű ma is szolgálja a királyi családot az ünnepi alkalmakon. A spijker szó hollandul szöget jelent, de a domináns piacok kedvéért az angolosabbra változtatták a márkanevet. Az immár Spyker nevű vállalkozás az I. világháború alatt száz repülőgépet és kétszáz motort szállított a holland hadseregnek, békeévekben gyártott autói pedig azzal szereztek világhírt és elismerést, hogy 1907-ben sikeresen teljesítették a legendás Peking-Paris versenyt. A Spyker 60 HP modellnél alkalmaztak a világon először négykerék-hajtást, és ez volt az első hathengeres motorral, valamint mind a négy kerekén fékkel szerelt autó.

Négyszáz lóerős győri Audi motor hajtotta                                     Forrás: Spyker

Újraélesztés

1925-ben csőd miatt megszűnt a cég, mely 75 évnyi Csipkerózsika álomba merült, majd 2000-ben, a Birminghami Motor Show-n bemutatták a feltámasztott márka első modelljét, a Spyker C8-as Spydert. A kézimunkával gyártott exkluzív sportkocsi reklámozására a cég felhasználta az Elemi ösztön című film második epizódját, melyben Sharon Stone vezette. Még az év őszén Forma 1-es csapatot vett a Spyker: a Silverstone-i istálló technikai igazgatója a korábban a Renault-nál majd a Toyotánál is tevékenykedő Mike Gascoyne volt. Az egykori Jordan, majd Midland csapat jelenleg Force India néven működik.

A Spyker C8-as sportkocsi nem csak alumínium karosszériájával idézte a repülőgépeket. Az anakronisztikus négyküllős kormány inkább egy hajóba illene, utastérének stílusa is a légi járműveket idézi: a jelvény mellett légcsavar formájúak a kapcsolók, a díszítések és a keréktárcsák. A Spyker C8-as Laviolette ára negyedmillió euró volt. A győri Auditól származó és a két ülés mögé épített 400 lóerős teljesítményű V8 hengeres középmotorral álló helyzetből 4,5 másodperc alatt gyorsult százra és 300 km/órás sebességre volt képes az 1275 kg-os menetkész tömegű sportkocsi, melynek Double változata 345 km/órás tempóval száguldhatott.

A klasszikus jelvényt idéző kormány                                Forrás: Spyker

Nulla tenaci invia est via

A Spyker fénykorában sem gyártott évi száz sportkocsit, és az elmúlt években már ennek ötödére sem futotta. A múlt században közel kétezer, 2001-től utolsó csődjéig 438 autót gyártott a Spyker, mely 2009-ben a General Motorstól megvásárolta a svéd Saab márkát, de ezzel is csak növelte gondjait. Felhalmozott adóssága miatt decemberben csődöt jelentett a cég, melynek elnök-vezérigazgatója Victor Muller még hisz a Spyker feltámasztásban, mert így írt búcsúüzenetében: „A semmiből létrehoztunk egy globális értékesíti hálózattal rendelkező márkát. Az évek során jó pár merész vállalkozásba fogtunk, amelyek sajnos a márka bukásához vezettek. Az elmúlt tizenöt év eredményei azonban nem múlnak el nyomtalanul. Fáradhatatlanul azon fogok igyekezni, hogy a lehető leghamarabb ismét talpra állítsam a Spykert, és ha sikerül, megvalósítjuk ambiciózus tervünket, és egy elektromos repülőgépeket fejlesztő vállalattal egyesülve forradalmi, villanyhajtású sportautókkal jelentkezünk a piacon.” Ezt motiválhatja a márka latin jelmondata: Nulla tenaci invia est via, vagyis a kitartóknak nincs járhatatlan út.

Zagato karosszériás C12-es Spyker sporkocsi 2007-ből          Forrás: Gyártó

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonfürednél, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....