járműértékesítés
Szerző: Heimer György
A magyar prémiumeladások alakulása Forrás: Toyota-Lexus
Legfőképpen arra, hogy az infláció, a forintgyengülés, a chiphiányként emlegetett ellátási láncok szakadozásai és nem utolsó sorban az ukrán-orosz háború okozta bizonytalanságok kiszámíthatatlanná, ingataggá tették a prémiumok hazai piacát is. Mindezzel együtt a tavalyi értékesítési eredmények azt sugallják, hogy jöhetnek ugyan rossz idők, de a magasabb árfekvésű négykerekűek forgalma – éppen úgy, mint általában minden más luxusportéka esetében – ellenáll a dekonjunktúrának, főként a tehetős vásárlóerő eredményeként. Fontos azonban megjegyezni, hogy a prémium kategória a teljes újautó-eladásoknak mintegy 13 százaléka, és nem egy esetben a kétszámjegyű növekedések mindössze néhány száz darabos eladásokat takarnak. Így például a Tesla tavaly, az előző évhez viszonyítva, nem kevesebb, mint 224,5 százalékos növekménnyel dicsekedhet, ami azonban csupán közel 600 darabos eladásnak felel meg. De ugyanígy a Porsche modelljeiből – 17,5 százalékos növekedési rátával – 356 darab talált gazdára.
A prémiumok magyar értékesítési tabelláját már hagyományszámba menően a három német prémiumgyártó vezeti, a tavalyi (presztízs)versengést a Mercedes nyerte 5146 darabbal, utána sorrendben a BMW (4785) és az Audi (2863) végzett. A BMW évértékelő sajtótájékoztatóján az is elhangzott, hogy a legnagyobb számban az X5-ös fogyott, ami arra utal, hogy ebben a vevőkörben a méretes suv számít első számú favoritnak. A sportlimo típusú 3-as sorozat (491) ugyanakkor továbbra is örökzöld, s az adatok arról is tanúskodnak, hogy a prémiumok vevői bátrabban fordulnak az elektromos hajtás felé (az eladott BMW-k közül 769 volt a plug in, a tisztán elektromos pedig 550 darab).
A prémium autók értékesítési sorrendje 2022-ben, Magyarországon
Hasonló trendekről számolt be az öntöltős hibridtechnikában élenjáró Lexus is, amelynek tavalyi forgalmában a nagyméretű RX (289 darab) luxusterepjáró volt a legnépszerűbb modell, a második pedig az plug in hajtással is elérhető új NX . Idén ebbe az irányba lép tovább a Lexus. Minapi sajtótájékoztatójukon jelezték, hogy a vadonatúj RX mellett ez év áprilisában színre lép a teljesen új, tisztán elektromos RZ, amelyben az „ökörszarv” formájú Yoke kormány már mechanikus kapcsolat nélkül, digitális jelekkel érzékeli a volánforgatást, és a 400 kilométeres hatótávú villanyos-luxus még egy sor csúcstechnikájú megoldást kínál. Az idei évi prémium újdonságok sorában érdemes megemlíteni, hogy a BMW évadnyitó sajtótájékoztatóján mutatta be a minden autós jóval felszerelt új 7-es sorozatát, amelynek dízeles alapverziója valamivel 40 millió forint felett startol, az elektromos változatért pedig mintegy 52 milliót kérnek.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!