Alfa Romeo 4C

Ha csak egy, akkor 4C!

2014.11.10.

Gyakran felmerülő kérdés, hogy milyen autót választana a premiermodellekben dúskáló és emiatt irigyelt újságíró. Erre okosat mondani soha nem könnyű, mert a kínálat gazdag: a magyar piac félszáz márka modelljét kínálja, így nem ez, hanem a pénzügyi lehetőség a meghatározó.

A szerző felvételei

Te mit választanál?

Mindig vannak aktuális kedvencek, melyek megragadják a gazdag lehetőségekkel megkínált autós újságírót, aki azért igyekszik megőrizni a pártatlanságnak legalább a látszatát, ezért inkább diplomatikusan visszakérdez, hogy milyen célokra kell a jármű. Mert ha például elérhető áron akar új autót venni, akkor egyből beugrik a Dacia márka, legyen az sportterepjáró vagy kisbusz, mert a Duster és a Lodgy verhetetlen a mezőnyben, ahogy a kisebb kombiknál a Logan. Erre persze még barátaim is gyanúsan kezdenek mustrálni, de egyre többen szabadulnak meg előítéleteiktől és örülnek a (talán tévesen) szakembernek tekintett újságíró véleményének.

Most viszont színt kell vallanom, de könnyen teszem, mert olyan autót vezethettem, amibe első látásra szerelmes lettem, ráadásul akkor sem okozott csalódást, amikor édes kettesben enyelegtünk. Pedig nehezen indult: első randevúnkat június közepére beszéltük meg, az olaszországi Grugliasco gyárban végignézhettem volna születését, de sajnos némi szervezési és repülési probléma miatt lemaradtam a nagy pillanatról.

Majdnem reménytelen randevú

Másnap is hiába várt rám a Bolocco tesztpályán... Biztosan én voltam a szomorúbb, mert az elmúlt évtizedek leggyönyörűbb sportkocsijáról maradtam le, de a sors és persze az AVIS, meg annak ügyvezetője megsegített és Haraszti Géza jóvoltából mégis összejött a nagy találkozás: a Zsámbék-ringen vezethettem az Alfa Romeo 4C-t Na ez az autó, amire fenntartás nélkül azt mondom, hogy ő kell, és csak ő, pláne azok után, hogy túljutottunk az első körökön a pályán.

Nem okozott csalódást

A szép forma csodás technikát takar, a hangja, motorteljesítménye és futóműve is lenyűgöző. Nem véletlenül, hiszen az Centro Style design stúdióban öltöztetették, a Maserati telephelyén gyártották, csupa high tech elemből, elismert beszállítóktól. A szénszál-erősítésű utascella köré épített utcai versenyautó 1,8 literes turbójának 240 lóerőnyi teljesítménye nem tűnik velőtrázónak, de az, mert hogy négy kilogramm (3,73 kg) sem jut egyetlen pacira. A kedvező arányt a főtartó és biztonsági feladatot ellátó 65 kilogrammos karbonkabinnak köszönhető, ennek gyártója az Airolában működő Adler.

Klímátlan könnyűszerkezet

A szénszálas műanyag mellett alumínium, és kompozit karosszériaelemeket használtak, a négydugattyús Brembo fékrendszer alumínium alkatrészeivel két kilót spóroltak, de a diétát segítették a bi-LED lámpatestek, valamint az is, hogy nincs kormányszervó, légkondicionáló, kárpit és meztelen a küszöb, az ülés is „csak” alig párnázott karbon-héj. Aki sportos élvezetre vágyik, nem is akar többet. Ha mégis, akkor felár nélkül szállítja a gyár a légkondicionálót!

Programválasztó

Normál üzemmódban ( a négy gombból az N jelzésű) normál autóként használható a változó szívó- és kipufogóoldali vezérlésű, közvetlen benzinbefecskendezése, hatfokozatú dupla-kuplungos robotváltóval és elektronikus differenciálzárral szerelt sportkocsi. A középmotor és hátsókerékhajtás, valamint az alacsonyra helyezett és a két tengely közötti tömegközéppont garantálja az élményautózást, pláne ha átkapcsolunk Dynamic, vagy Race üzemmódba: előbbinél direktebb lesz a gázreakció, utóbbinál pedig semlegessé válik az elektronikus menetstabilizáló. Ja, és közben színét is változtatja a műszerfal, melyen a legdurvább állásban megjelenik egy giroszkóp.

És itt a válasz

Szóval, ha azt kérdezik, hogy melyik a kedvenc autóm, akkor gondolkodás nélkül rávágom, hogy Alfa Romeo 4C, ha azt kérdezik, hogy mit vennék, akkor sem mondanék mást, csak kiegészíteném azzal, hogy ha meg lesz rá a pénz, ami az alapváltozatnál is 17 millió forintot jelent. Egyébként meg hiába is lenne ennyi pénzem, a Coupé népszerűsége miatt világszerte hosszú a várólista, nem véletlenül szerepel csak egyetlen darab a magyarországi forgalomba helyezési listán. Sajnos nem az enyém.

Stradale vs 4C

Méltó utódja a legendás Alfa Romeo 33 Stradale modellnek a 4C, igaz, az 1967-ben bemutatott sportkocsi laposabb és könnyebb volt. Ma is gyűjtők kedvence, de nehéz hozzájutni, mert mindössze 18 Stradale készült, a 4C-ből naponta 15, évente 3500 gördül le a Maserati gyár szalagjáról. A 700 kilogrammos tömegű ősmodellnél az alumínium és magnézium dominált, napjaink Alfa sportkocsija karbon és kompozit elemekből épül, ennek is köszönhető, hogy jobban gyorsul.

 

 

MŰSZAKI ADATOK

                  33 Stradale     4C

Évjárat        1967                    2014

Motor         V8 benzin            S4 benzin

L/LE            2,0/230            1,8/240

Hosszúság  3970 mm          3989 mm

Szélesség    1710 mm          2090 mm

Magasság    991 mm          1183 mm

Tengelytáv 2350 mm          2380 mm

Száraz tömeg 700 kg          895 kg

Gyorsulás 0-100 km/órára 5,5 mp 4,5 mp

Forrás: Gyártó

Kölcsönözhető is

Nem minden presztízsmodellt irigyelnek, több márkánál is érezni felhangot, hallani vezetőjére megjegyzéseket. Az Alfa Romeo 4C kupénál nem kell ettől félnünk, mert egyéniség, ráadásul nem jön szembe egy másik, állítja Haraszti Géza ügyvezető igazgató, aki szerint autóparkjával is megkülönbözteti magát konkurenseitől az AVIS autókölcsönző. Az élményautót napi 75 ezer forint+áfáért lehet bérelni. A potenciális ügyfelek azok a 30 és 50 év közöttiek, akik már letettek valamit az asztalra, de lehet egy cég hétvégi ajándék is legjobb dolgozójának.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....
2024.04.30
- A Bajáról Dombóvárra közlekedő személyvonat és egy személygépkocsi összeütközött kedden kora este....
2024.04.30
Egyre népesebb a holdmunkások járműparkja, pedig a feltételek kemények.  ..
2024.04.30
- Május elsején ismét elindulnak a Zselici csühögő erdei kisvasút Almamellék és Sasrét között....
2024.04.30
A BYD hírek szerint hibrid változatban is kínálni fogja az új pickupját, amellyel be akar törni a....
2024.04.30
Tizenkét ország 16 vaspapucsosa indul a május 1-jén a debreceni Perényi Pál Salakmotor Stadionban....
2024.04.30
A Porsche informatikai és folyamatfelügyeleti leányvállalata, az MHP egy központosított....
2024.04.30
Lébény régiójában, a sztráda főváros felé vezető oldalán történt a baleset. ..
2024.04.30
A kisebb közlekedési szabályszegések elkövetői mellett engedély nélkül átalakított, forgalomból....
2024.04.30
A címvédő Nagy Norbert győzelemmel kezdte a szezont Rechbergben a hegyi Európa-bajnokság ausztriai....