Biztonságtechnika

Halálos horror-saga az ajtónyitásról

2025.10.01.

Volt egyszer egy rejtőzködő kilincs, de lehet, hogy tovább nincs?

Az egyszerű szerkezet meséje életveszélyes epizódokkal kezdődött, napjainkra pedig törvényalkotási saga lett belőle.

Több márka a második ajtó kilincseinek elrejtésével próbálta sportos kupévá formálni autóját: az Alfa Romeo 147-es, a Seat Leon, a Renault Clio is ezzel a design trükkel tette lezser megjelenésűvé a négyajtós karosszériát, mely így jól né ki és kényelmesebb is.

A látványért persze áldozni kellett, hiszen a függőleges elrendezésű kilincs nem éppen ergonomikus.

És persze az autónál más szempontokkal is számolnia a kell tervezőknek.

Egy közlekedési balesetnél mindig fontos a gyors segítségnyújtás, aminek feltétele a hatékony beavatkozás lehetősége, vagyis a sérültek gyors kimentése az összetört autóból.

Az EU NCAP töréstesztjei jól illusztrálják, hogy balesetnél melyik modellben nagyobb a túlélési esély. A kevésbé deformálódott karosszéria mellett az is fontos, hogyan működnek az ajtónyitó szerkezetek, hiszen életek múlhatnak a kilincseken, melyek olykor még békeidőben sem megbízhatóak. Lásd a Teslát, melynek tulajdonosai többször panaszkodtak arról, hogy kiszállás után a szülők nem tudtak nyitni a hátsó ajtókat, így a gyerekek még baleset nélkül is pánikrohamot kaptak, ezért az üveg betörésével oldották meg a kritikus helyzetet.

Mivel sok panasz érkezett az USA nemzeti közlekedésbiztonsági hivatalához ( NHTSA) több konkrét esetben hivatalos vizsgálat is indult. Az érintett 2021-es modellévjáratú Tesla Model Y típusok közül 174 ezer autót ellenőriztek, mert a szülők az autóból kiszállva az első ajtók becsukása után a szülők nem tudták kinyitni a hátsó ajtót, hogy kiengedjék onnan a gyerekeket. A kilenc esetből négyben a szülők végül kénytelenek voltak betörni az ablakot, hogy kiszabadítsák a hátul ülőket.

Egyelőre még nincs hivatalos típusvisszahívás, de az már kiderült, hogy a Tesla az utastéren belül mechanikus ajtónyitó szerkezettel is felszereli ajtóit, ezt azonban nem biztos, hogy a gyerekek képesek vészhelyzetben működtetni.

Az előzetes vizsgálati jelentés szerint az elektromos autó rendszerének alacsony tápfeszültsége okozhatja a problémát, amit némileg cáfol, hogy a panaszosok bármilyen riasztást kaptak volna a 12 V-os akkumulátor alacsony feszültségéről.

A kilincs-saga további fejezeteit már a kínai törvényalkotók írták.

Lépniük kellett, hiszen az új autók légellenállásának csökkentése érdekében szinte minden márka elektromosan süllyesztett, rejtőzködő kilincseket használ, ám ennek megvannak a veszélyei: kényesebbek a zord időkre, befagyhatnak, zárlat esetén pedig nem nyílnak és foglyul ejtik az autóban ülőket.

A Great Wall Motor mérnökei szerint elhanyagolhatóak az aerodinamikai előnyök, miközben tömegük nagyobb és szigetelési problémákat is okozhatnak, de az sem lényegtelen, hogy sok felhasználó kényelmetlennek tartja ezeket használatát.

A látványosabb forma és a kedvezőbb aerodinamikai mutató sem igazolja a rejtőzködő kilincsek előnyeit: szakértők szerint szedánok esetén mindössze 0,005–0,01 Cd a javulás mértéke, ami elmarad a gyártók által reklámozott 0,03-nál, ez pedig mindössze 0,6 kWh energiamegtakarítást jelent 100 kilométeren. Ráadásul az elektromos mechanizmus 7–8 kg plusz tömege lenulláza minimális aerodinamikai előnyt.

De ennél is fontosabb, hogy az elektromosan ki és behúzható ajtókilincsek komoly biztonsági kockázatot jelentenek, mert áramkimaradás, vagy tűz esetén működésképtelenné válhatnak, ami akadályozza a mentést és a menekülést. Már tavaly is többször előfordult, hogy a befagyott elektromos kilincsmotor miatt beszorultak az utasok, mert az esőzések, fagyok rövidzárlatot okoztak.

A C-IASI laboratóriumi töréstesztjeinél, különösen oldalütközésnél az elektronikus kilincsek 33 százaléka nem működött megbízhatóan, miközben a mechanikus szerkezetűek hibaaránya csak 2 százalék volt. A 2024-es adatok szerint valós ütközéseknél a kilincshibák kockázata 47 százalékkal nőtt, ezek 82 százaléka a rejtőzködő típushoz köthető.

Ütközés nélkül i előfordultak kisebb balesetek, melyeknél a kilincsek becsípték az ujjakat.

A divatos rejtőzködő kilincsek kockázatai miatt Kínában már tervezik a következő járműgenerációkra vonatkozó törvényjavaslatot, mely 2027-től szabályozná a teljesen behúzható autóajtó-kilincsek beszerelését. A tervezet szerint továbbra sem tiltanák be ezeket a hagyományos és félig behúzható megoldásokat, de csak mechanikus vésznyitó rendszerrel kiegészítve: ezzel extrém helyzetekben, ütközésnél, vagy akárcsak egyszerű áramkimaradáskor is biztosított a jármű elhagyása.

A tervezett szinte minden új modellt érint, különösen új energiás járművek (NEV) divatos designját, mert ez a megoldás nem csak a látvány, hanem a kisebb légellenállás miatt is fontos.

A Volkswagen már jelenleg is félig behúzható kilinccsel gyártja modelljeit, az Audi pedig külön vésznyitó funkciót épít autóiba: az új A5-ösben az ajtót egy mikrokapcsoló nyitja. A biztonságot növeli a Mercedes ledes figyelmeztető kilincse.

Szeptemberben egy Németországban fának ütköző Tesla kigyulladt és a közelből odafutó férfi hiába próbált segíteni, kívülről nem tudta kinyitni az ajtókat. Az utastérben a 43 éves sofőr mögött ülő három gyerek közül kettő nem élte túl a balesetet.

Az aggodalmakra már két éve felhívta a figyelmet a német autóklub: az ADAC szakemberei szerint az elektromosan behúzódó kilincsek biztonsági kockázatot jelentenek.

Miután tavaly Torontóban négy ember halálra égett egy Teslában 17 ezer Model X esetében vizgyálatot rendelt el az Amerikai Nemzetközi Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA).

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.07
Továbbra is az M4 Sport közvetíti a Forma-1-es világbajnokságot Magyarországon. Az erről szóló....
2025.12.07
Az ETSC közlekedésbiztonsági szakértői szerint az egyre növekvő SUV-méretek fatális gázolásokat,....
2025.12.07
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: A Mikulás sem kivétel. ..
2025.12.07
Taxiként és rendőrautóként, valós körülmények között vizsgázik a Toyota Crown Sedan FCEV. ..
2025.12.07
Különleges Mikulás ajándékkal köszöntötte a tekintélyes, és népszerű motoros túra magazin, a R....
2025.12.07
Pályafutása első Forma-1-es világbajnoki címét nyerte vasárnap Lando Norris, a McLaren brit....
2025.12.07
A Wizz Air három debreceni járatát is újraindítja a 2026-os nyári menetrendi időszakban, így Tel....
2025.12.07
Az egyik eset Angyalföldön, a másik Szentgotthárdnál történt – közölte az Országos....
2025.12.07
A teherfuvarozást érintő úthasználati díjakról szóló átfogó intézkedéscsomag célja mindenekelőtt a....
2025.12.07
A japán gyártó sportrészlege, a Toyota Gazoo Racing (TGR) elmélyíti a két éve kezdett....