biztonságos motorozás

Harminc évnyi munka a motorosok biztonságáért a Honda tanpályán

2025.07.31.

Fontos mérföldkő az idei év a Honda Instituto de Seguridad (HIS), vagyis a Honda spanyolországi közlekedésbiztonsági központjának történetében. Ez a képzési forma egyszerű hétvégi elfoglaltságként indult még az 1990-es évek elején, ám azóta a motorkerékpáros vezetéstechnikai oktatások etalonjává vált Spanyolországban, sőt szerte Európában.

Egészen pontosan 1992-ben alapították meg a Honda Riding School-t (HEC), ám a szervezetnek nem volt saját pályája, ezért a tréningek a Barcelona tartomány nyugati részén fekvő Esplugues del Llobregatban, a Montesa Honda gyár tesztpályáján, és kizárólag hétvégén zajlottak. Akkoriban még csak egy maroknyi eltökélt oktató segített a résztvevőknek jobb motorossá válni.

Természetesen a márka elkötelezett híve volt a felelősségteljes, biztonságos közlekedésnek, ezért az oktatók Japánban, a Honda Motor szakembereitől leshették el a legfontosabb fogásokat és módszereket. Ez lett az alapja a márka egyedülálló, hiteles képzési programjának, amely hűen tükrözi a Honda világszerte ismert filozófiáját – első a biztonság!

Kezdetben a 14-16 éves, 50 cm3-es motorokkal közlekedő, fiatalokat szólították meg, többek között a helyi iskolákban indított, ingyenes elméleti és gyakorlati órákkal, ahol a Honda kis teljesítményű robogóival gyakorolhattak a jelentkezők. Az volt a cél, hogy a motorozással éppen csak ismerkedő tinik ellenőrzött körülmények között, biztonságosan sajátíthassák el a járműkezelés alapjait.

Két évvel később, 1994-ben új helyszínt találtak a Honda szakemberei. Ekkor Santa Perpètua de Mogoda városába költözött át a HIS, ahol 1996-ra egy teljes közlekedésbiztonsági központot építettek fel a hozzá tartozó kiszolgálóépülettel és oktatópályával. Ez volt a HIS történetének valódi kiindulópontja, a Safety Training Centre megnyitása, mely lehetőséget nyújtott a fiataloknak és a kezdőknek, hogy 50 és 250 cm3 közötti hengerűrtartalmú motorokkal vegyenek részt a tréningeken.

Egészen 2006-ig itt zajlottak a képzések, majd az újabb három éven át tartó, 4 millió eurós beruházás és fejlesztés gyümölcseként 2009 szeptemberében megnyitott a Honda Instituto de Seguridad (HIS). Az új központ naprakész infrastruktúrája és számtalan közlekedési helyzetre kiterjedő tananyaga egy célt szolgált, hogy a magas színvonalú oktatás révén csökkenjen a motorbalesetek száma.

Pont ebben az időszakban, azaz 2003 és 2006 között jelentősen nőttek a motorkerékpár-eladások, de ezzel párhuzamosan sajnos egyre többen sérültek meg az utakon. Ráadásul a HIS szakemberei szerint robbanásszerű volt a változás, tehát mielőbb hatékony megoldásra volt szükség.

„Nem csupán néhány százalékról beszélünk, hanem évről évre drasztikusan nőtt a megsérült motorosok száma. Tudtuk, hogy ennél sokkal többet kell tennünk.” – szögezte le Albert Cavero, a Honda Motor Europe közlekedésbiztonsági részlegének vezetője.

Cavero 1991 óta dolgozik a Montesa Hondánál, és oroszlánrésze volt abban, hogy a HIS ilyen magas szintű munkát végzett az elmúlt évtizedekben. Kezdetben a spanyol motorosok képzése volt a feladata, és idén március óta már egész Európában ő felügyeli a központok működését. Ugyanazért küzd, mint az anyavállalat: egy ideális világ megteremtéséért, ahol mindenki biztonságban, szabadon és balesetmentesen közlekedhet.

Mindvégig azon munkálkodtak a HIS szakemberei, hogy még jobban megértsék a balesetek okait, és hozzájáruljanak a megelőzésükhöz. Például nagyszabású elemzésben vizsgálták a vásárlói szokásokat, piaci trendeket, hogy azok összefüggésbe hozhatóak-e az incidensekkel, különösen a 2000-es évek második felétől újból növekvő számú balesetekkel.

Megállapították, hogy a fékrendszer kialakítása nagyban befolyásolja a manőverek kimenetelét. Jóllehet, a 2017 utáni, 125 cm3-nél nagyobb motorkerékpárokon kötelező az ABS, ez nem vonatkozik a régebbi modellekre. „A spanyol motorkerékpárok átlagéletkora 17-18 év, és a becslések szerint a kétkerekűek 70%-án nincs blokkolásgátló” – összegezte Cavero.

Kiderült, hogy szinte az összes közlekedési baleset emberi hibára vezethető vissza, ami világossá tette: egyre sürgetőbb a magas színvonalú, használható tudást adó motorosoktatás megvalósítása

„Képzésünk nem a Honda motoros üzletágának, hanem a márka társadalmi felelősségvállalásának része. A világ legnagyobb motorgyártójaként kötelességünk minőségi oktatást biztosítani a vásárlóinknak és a motoros közösségnek, mert számunkra az ő biztonságuk az első.” – szögezte le Cavero.

Ezért az elméleti tanfolyamokon részletesen bemutatjuk az ABS fontosságát és működési elvét, így a pilóták megértik, mi történik a járművel és azon belül a fékrendszerrel a balesetveszélyes helyzetekben, továbbá azt is, hogy a blokkolásgátlón múlhat a manőver kimenetele.

Spanyolországban a HIS az egyetlen oktatóközpont, melyet teljes egészében egy motorgyártó üzemeltet – ez is remekül példázza a Honda eltökéltségét a motorosok biztonsága iránt. A több mint 20 000 m2-en elterülő központ magában foglal egy 1500 m2-es épületet is, ahol a tantermek, műszaki bemutatóra szolgáló műhelyek, szimulátorszobák és több célra is használható közösségi terek találhatóak.

A központban többek között megtalálható

    egy 8000 m²-es többcélú, aszfaltozott pálya, ahol a vészhelyzetek elhárítását gyakorolhatják,

    egy többféle tapadási együtthatójú szakasz a vészfékezés tökéletesítésére és a megcsúszások korrigálására (kitámasztókerettel felszerelt motorokkal), valamint

    egy 6000m²-es offroad-pálya, hogy a változó terepviszonyokhoz is magabiztosan alkalmazkodjanak képzésen részt vett motorosok.

Utóbbi egyben arra is alkalmas, hogy a gyerekek már 6 évesen belekóstolhassanak a motorozásba, és szinte játszva, szórakozva tanulják meg a járműkezelés alapjait Honda CRF 50, 110 és 125 modellekkel. Ez is a HIS küldetése, a szemléletváltás az utakon, beleértve, hogy a legfiatalabb korosztály tagjai képzett, tudatos közlekedővé váljanak. Ráadásul az off-road-oktatáson a szülők is részt vesznek, hiszen otthon ők folytatják a tanulást a lurkókkal. „Ez nem csak a fiatalok oktatásáról, fejlődéséről szól. A szülők részvétele kötelező, hogy a tanultakat később is alkalmazzák, gyakorolják a gyerekek, és hosszú távon használható tudást szerezzenek” – foglalta össze Cavero.

Ahogy teltek az évek, úgy lett egyre gazdagabb, átfogóbb a HIS-tananyag. Jóllehet, továbbra is a legfiatalabbak képzése maradt a fő célkitűzés, emellett sorra érkeztek a tapasztalt, jogosítvánnyal rendelkező, sőt hivatásos motorosok is. Napjaikban már külön oktatási formával várják a rendvédelmi és mentőmotorosokat, illetve az autós-motoros iskolákban dolgozókat, hogy akik a munkaidejük nagyrészét kétkeréken töltik, még felkészültebbek legyenek.

Tulajdonképpen a HIS-módszer arra épül, hogy a jelentkezők elsajátítsák a járműkezelés fogásait, megtanulják felismerni a veszélyhelyzeteket és tudatos gondolkodásmóddal előzzék meg a baleseteket. Ugyanazt szolgálják a Honda által képzett és elismert trénerek elméleti, valamint gyakorlati órái, hogy a motorosok – megfelelő önkontroll mellett – tiszteljék a technikát és biztonságban legyenek az utakon. „Szeretnénk, ha örökre megjegyeznék az alábbi mondatot: mit számít, hogy ki volt a hibás, ha a balesetben te sérültél meg?” – tette fel a kérdést Cavero.

Bátran mondhatjuk, hogy beérett a három évtizedes munka gyümölcse, elvégre a HIS folyamatos fejlődése szemléletváltást hozott az utakon. Persze az sem mellékes, hogy hová jutott el a program, hiszen a robogós tinik hétvégi gyakorlása volt a kezdet, de immáron évente több ezren válnak jobb, tudatosabb vezetőkké a képzéseken, ami hozzájárul, hogy javuljon a közlekedési kultúra, ezzel párhuzamosan pedig csökkenjen a balesetek száma.

Úgy válik napról napra fontosabbá a HIS szerepe, ahogy nő a motorkerékpárok száma az utakon, és egyre gyakrabban választanak az emberek kétkerekűt a városi, elővárosi közlekedéshez. „Hisszük, hogy minden jelentkező megérdemli, hogy felkészült legyen és elsajátítsa a magabiztos motorkezelés alapjait. Fontosnak tartom, hogy itt nem egyszerűen megtanítjuk vezetni a résztvevőket, hanem olyan közösséget teremtünk, melynek tagjai tudatosan cselekednek, és ennek hatása túlmutat azon, hogy miként viselkednek az utakon.” – foglalta össze Cavero.

Immáron több mint 30 évnyi fejlesztés, komoly hagyomány és – szó szerint – életmentő oktatások tízezrei állnak a Honda Instituto de Seguridad mögött. Ez nem csupán egy motorosközpont, hanem bizonyíték, hogy a Honda célja egyértelmű – biztonságosabb jövő megteremtése minden motoros számára.

További autós és motoros artalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.08
A klasszikusok átka, vagy dicsérete, hogy sok utánzójuk akad, olykor még az utánzókat is utánozzák....
2025.12.08
Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is - közölte az Építési és....
2025.12.08
Az Osztrák Posta Bécsben üzembe helyezte 6000. elektromos járművét, egy Fiat e-Scudót. A vállalat....
2025.12.08
A SEAT & CUPRA két belső előléptetést jelentett be, amelyek tovább erősítik a vállalat....
2025.12.08
A Magna elektromos autókat fog gyártani a kínai GAC gyártó számára grazi üzemében – ezt a gyártó....
2025.12.08
Biatorbágy közelében, Hegyeshalom felé nagy a torlódás - írja a Katasztrófavédelem. ..
2025.12.08
Ukrán oldalon fennálló áramszünet miatt szünetelt a határforgalom a nagyhódosi közúti....
2025.12.08
A pozsonyi rendőrség december 3-án, szerdán egy közlekedési szabályokból tartott elméleti vizsga....
2025.12.08
Közel 100 nappal első Forma–1-es futama előtt az Audi már ízelítőt adott abból, milyen lesz a márka....
2025.12.08
Magam sem gondoltam volna, de néhány apró kellemetlenségtől eltekintve meglepően gördülékenyen....